Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak překonat jet lag?
jak-prekonat-jet-lag.png

Jak překonat jet lag?

Zveřejněno: 08.06.2016

Pásmová nemoc, a také desynchronóza – to jsou další názvy obtíží, které nejčastěji souhrnně označujeme jako takzvaný jet lag. Každý, kdo někdy cestoval víc než přes 2 časová pásma, se s tímto nepříjemným jevem nejspíš setkal. Jak se s ním vyrovnat? 

Pásmová nemoc, a také desynchronóza – to jsou další názvy obtíží, které nejčastěji souhrnně označujeme jako takzvaný jet lag.

Každý, kdo někdy cestoval víc než přes 2 časová pásma, se s tímto nepříjemným jevem nejspíš setkal. Jak se s ním vyrovnat? Mezi klasické příznaky patří nespavost, únava, bolest hlavy a podrážděnost. Člověk se také může složitěji koncentrovat a v některých případech provázejí pásmovou nemoc i nevolnost a trávicí obtíže.

Ve většině případů platí, že čím dál cestujete, tím horší tyto příznaky jsou. Komplikovaněji obvykle lidé snášejí přesun přes několik časových pásem směrem na východ. Platí také, že starší cestovatelé se s jet lagem obvykle vypořádávají o něco složitěji než mladší.

Dobrá zpráva je, že tento nepříjemný stav je jen přechodný. Po čase se naše vnitřní hodiny přeřídí a my opět fungujeme bez obtíží. Obvykle se říká, že jedno překonané časové pásmo zabere jeden den rekonvalescence. A jaká je prevence těchto obtíží? Úplně dokonalá ochrana před jet lagem neexistuje, ale můžete zkusit tělo přivykat na nový časový režim už před odletem.

Pokud cestujete na západ, choďte několik dní před odletem spát později a pokud na východ, uléhejte naopak dřív, než jste zvyklí. Během letu nezapomeňte tělo dostatečně hydratovat. Nejlepší je obyčejná voda bez bublinek. Poté, co dorazíte na místo, zkuste trávit co nejvíce času na slunci. Právě světlo a sluneční záření totiž tělu napomohou rychleji přeřídit ony zmiňované vnitřní hodiny. Jídelníček hned po příletu podřiďte novému času a rozhodně se nepřejídejte před ulehnutím. 

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás.