Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak překonat jet lag?
jak-prekonat-jet-lag.png

Jak překonat jet lag?

Zveřejněno: 08.06.2016

Pásmová nemoc, a také desynchronóza – to jsou další názvy obtíží, které nejčastěji souhrnně označujeme jako takzvaný jet lag. Každý, kdo někdy cestoval víc než přes 2 časová pásma, se s tímto nepříjemným jevem nejspíš setkal. Jak se s ním vyrovnat? 

Pásmová nemoc, a také desynchronóza – to jsou další názvy obtíží, které nejčastěji souhrnně označujeme jako takzvaný jet lag.

Každý, kdo někdy cestoval víc než přes 2 časová pásma, se s tímto nepříjemným jevem nejspíš setkal. Jak se s ním vyrovnat? Mezi klasické příznaky patří nespavost, únava, bolest hlavy a podrážděnost. Člověk se také může složitěji koncentrovat a v některých případech provázejí pásmovou nemoc i nevolnost a trávicí obtíže.

Ve většině případů platí, že čím dál cestujete, tím horší tyto příznaky jsou. Komplikovaněji obvykle lidé snášejí přesun přes několik časových pásem směrem na východ. Platí také, že starší cestovatelé se s jet lagem obvykle vypořádávají o něco složitěji než mladší.

Dobrá zpráva je, že tento nepříjemný stav je jen přechodný. Po čase se naše vnitřní hodiny přeřídí a my opět fungujeme bez obtíží. Obvykle se říká, že jedno překonané časové pásmo zabere jeden den rekonvalescence. A jaká je prevence těchto obtíží? Úplně dokonalá ochrana před jet lagem neexistuje, ale můžete zkusit tělo přivykat na nový časový režim už před odletem.

Pokud cestujete na západ, choďte několik dní před odletem spát později a pokud na východ, uléhejte naopak dřív, než jste zvyklí. Během letu nezapomeňte tělo dostatečně hydratovat. Nejlepší je obyčejná voda bez bublinek. Poté, co dorazíte na místo, zkuste trávit co nejvíce času na slunci. Právě světlo a sluneční záření totiž tělu napomohou rychleji přeřídit ony zmiňované vnitřní hodiny. Jídelníček hned po příletu podřiďte novému času a rozhodně se nepřejídejte před ulehnutím. 

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
astma-jak-ho-lecit-a-mirnit-priznaky.jpg

Astma – jak ho léčit a mírnit příznaky?

12.06.2019Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, kterým v České republice dle odhadů trpí více než 800 tisíc lidí. Astma má z části dědičný základ, rozvinout se může v důsledku alergie, tělesné námahy či kvůli znečištěnému ovzduší. Nemoc se nejčastěji poprvé projevuje v dětství, propuknout však může i kdykoliv později. Nejlepším způsobem, jak se vyhnout astmatu nebo zmírnit jeho příznaky, je prevence. V léčbě pomůže laboratorní vyšetření, které odhalí alergeny způsobující potíže při dýchání.