Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak předcházet rakovině tlustého střeva a konečníku?
jak-predchazet-rakovine-tlusteho-streva-a-konecniku.jpg

Jak předcházet rakovině tlustého střeva a konečníku?

Zveřejněno: 14.11.2014

Do pátku 28. listopadu můžete díky projektu Zdraví národa absolvovat bezplatnou diagnostiku kolorektálního karcinomu. Každoroční preventivní vyšetření okultního krvácení ve stolici by mělo být pro lidi starší 50 let samozřejmostí. Včasná diagnóza rakoviny tlustého střeva nebo konečníku totiž může zachránit život. Chodíte na preventivní vyšetření? A víte, jak kolorektálnímu karcinomu předcházet? 

Pravděpodobnost onemocnění rakovinou tlustého střeva roste s věkem. Lidé nad 50 let věku začínají být rizikovou skupinou. Proto by aspoň jednou ročně měli přijít na preventivní vyšetření, které dokáže nádor odhalit v raném stádiu a zvyšuje šanci na vyléčení. Další skupinou lidí, která je ohroženější než zbytek populace, jsou pacienti s Crohnovou chorobou a s chronickým onemocněním střevní sliznice. Svou roli hraje v případě rakoviny tlustého střeva a konečníku i dědičnost. Pokud někdo z příbuzných touto nemocí trpěl, je pravděpodobné, že další lidé v rodině k ní také budou mít sklony.

Dědičnost, věk ani chronické nemoci střev člověk nijak ovlivnit nemůže. Svůj jídelníček a životní styl ale ano. A právě životospráva může rozvoj nemoci hodně ovlivnit. Máte rádi uzeniny a pořádný kus masa? Právě to je jedno z rizik. Nadměrný příjem uzených výrobků a červeného masa totiž podle odborníků zvyšuje pravděpodobnost onemocnění. Stejně tak častá konzumace grilovaných a smažených potravin živočišného původu. Pokud už si chcete dát maso, volte raději drůbež a ryby, místo smažení raději upravujte dušením nebo vařením. V rámci prevence se navíc doporučuje snížení příjmu tučných a přesolených jídel, omezení konzumace alkoholu a cigaret. Samozřejmostí této prevence je taky nekouřit. Škodlivé je v tomhle případě i pití piva u nás tolik oblíbené.

Lékaři radí zvýšit příjem vlákniny, a to hlavně ve formě ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků. Důležitý je také dostatečný pohyb, který pomáhá správnému trávení. Lékařské vyšetření ale zdravá výživa nenahradí. Proto i v případě, že žijete zdravě, nezapomínejte zvlášť po padesátce na preventivní vyšetření. Rakovina se může několik let vyvíjet skrytě, a když se dostaví první zdravotní potíže, může už být pozdě. Seznam testovacích míst najdete zde

Doporučujeme


jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!