Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak nový trend naboso tělu pomáhá a čemu škodí
jak-novy-trend-naboso-telu-pomaha-a-cemu-skodi.png

Jak nový trend naboso tělu pomáhá a čemu škodí

Zveřejněno: 14.08.2017

O pár století zpátky by se nad chůzí naboso nikdo nepozastavil. Zato dnes nás lidé bez bot ve městě určitě překvapí. Čím dál víc lidí se ale vrací k této přirozené formě pohybu. Co na chůzi naboso tak oceňují? 

O pár století zpátky by se nad chůzí naboso nikdo nepozastavil. Zato dnes nás lidé bez bot ve městě určitě překvapí. Čím dál víc lidí se ale vrací k této přirozené formě pohybu. Co na chůzi naboso tak oceňují?  Co je na tom lákavé?

„Bosování“ podle jeho vyznavačů otužuje tělo, posiluje imunitu i nožní klenbu. Může být i určitou formou akupresury. Někteří si tenkou pružnou podrážku (blížící se chůzi naboso) pochvalují také při léčbě vybočeného palce. Hodně se mluví také o bosém běhu. Jeho zastánci tvrdí, že je při něm možné vylepšit běžeckou techniku a snížit riziko zranění, na druhou stranu ale více namáháte svaly při tlumení dopadů.

Naboso opatrně Nadměrného zatěžování chodidla by se měli podle podiatrů (zabývajících se anatomií nohou a jejich správnou funkcí) vyvarovat lidé s patní ostruhou a také někteří pacienti s cukrovkou. Při syndromu diabetické nohy je z důvodu postižení cév a nervů důležité chránit chodidlo před přetížením a zraněním. U starších ročníků se též zvyšuje riziko pádu kvůli nedostatečné rovnováze a podpoře nohy.

Barefoot boty Trend bot s tenkou podrážkou a tvarem připomínajícím spíše ponožky než boty (s oddělenými prsty) už dorazil i do Čech. Nošení minimalistických bot, takzvaných pětiprsťáků, byste ale vždy měli konzultovat s podiatrem.

TIP: Všeho s mírou (a rozumem) Bosí jsme se narodili, ale pokud jsme začali chodit v botách, měli bychom je odkládat pozvolna, protože noha je na tuto ochranu zvyklá. Kůži i nožní klenbě může nějaký čas trvat, než se zpevní a vydrží více. Určitě je dobré začít s povrchem, který je nám přirozený (tráva, písek). Ideální je používat zdravý rozum a sledovat, co vyhovuje zrovna vašim nohám, jež vás nesou celým životem.

Ploché nohy dokážou hodně potrápit

Nemusíte hned běhat – začněte se svižnou chůzí a zdravotní přínosy vás neminou

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?