Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak netradiční druhy rostlinných olejů pomáhají našemu zdraví?
jak-netradicni-druhy-rostlinnych-oleju-pomahaji-nasemu-zdravi.png

Jak netradiční druhy rostlinných olejů pomáhají našemu zdraví?

Zveřejněno: 07.03.2016

Zatímco dýňový olej může zlepšit různé kožní problémy, sezamový dokáže pomáhat při zvýšeném nervovém vypětí a lněný zase dodá tělu prospěšné omega-3 mastné kyseliny. Který z méně tradičních rostlinných olejů se hodí k tepelné přípravě pokrmů, a který bychom naopak vůbec zahřívat neměli? A který z nich má nejdelší dobu trvanlivosti? 

Zatímco dýňový olej může zlepšit různé kožní problémy, sezamový dokáže pomáhat při zvýšeném nervovém vypětí a lněný zase dodá tělu prospěšné omega-3 mastné kyseliny. Který z méně tradičních rostlinných olejů se hodí k tepelné přípravě pokrmů, a který bychom naopak vůbec zahřívat neměli? A který z nich má nejdelší dobu trvanlivosti?

Lněný olej

Lněný olej se získává ze zralých semen lnu setého. Ta mimo jiné obsahují velké množství omega-3 mastných kyselin, které slouží jako prevence kardiovaskulárních onemocnění. Protože se nesmí zahřívat, je ideální používat ho například k dochucení zeleninových salátů. Do tepelně upravovaných pokrmů by se měl přidat až po jejich uvaření. Je možné dochutit jím například vařenou rýži nebo dušenou zeleninu. Nevýhodou lněného oleje je, že velmi rychle žlukne, a proto je nutné zkonzumovat ho co nejrychleji. I při skladování v lednici je jeho trvanlivost jen několik týdnů. Žluklý může být dokonce zdraví nebezpečný, proto ho při sebemenším podezření na jeho oxidaci už nepoužívejte.

Sezamový olej

Na rozdíl od lněného se dá sezamový olej používat i při tepelné přípravě pokrmů. Hodí se například na krátké osmahnutí zeleniny. Stejně tak je ale výborný ve studené kuchyni. Za studena lisovaný obsahuje dostatek prospěšných polynenasycených mastných kyselin, také některé vitaminy skupiny B a hořčík. Díky vitaminům skupiny B má tento olej blahodárný vliv na nervový systém. Výhodou sezamového oleje ve srovnání s lněným je skutečnost, že nepodléhá tak rychle oxidaci, protože obsahuje organickou sloučeninu zvanou sezamol. Ta má antioxidační účinky, které ho dokážou chránit před žluknutím.

Dýňový olej

Hnědozelený olej lisovaný za studena z dýňových semínek obsahuje nenasycené mastné kyseliny, vitaminy A a E a hlavně velké množství zinku. Ten má mimo jiné příznivý vliv na roztřepené nehty, ekzémy a akné. Pokud vás trápí problémy s pletí, mohl by pomoci právě dýňový olej. Díky své poměrně výrazné chuti se hodí k dochucení salátů, ale také jako příměs do dresinků či pomazánek. Protože se nesmí zahřívat na vyšší teplotu, rozhodně se nehodí například ke smažení. Kromě vnitřního užití se dá dýňový olej používat také zevně. Jeho aplikace na kůži může pomáhat při léčbě lupénky, při různých zánětech kůže, ekzémech, dermatitidě a hodí se i k masážím bolestivých kloubů. 

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!