Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak našemu zdraví prospívá pórek?
jak-nasemu-zdravi-prospiva-porek.jpg

Jak našemu zdraví prospívá pórek?

Zveřejněno: 28.03.2016

Cenově dostupná zelenina dodá organismu draslík, vápník, fosfor, železo a spoustu vitaminů. Pochutnávali si na ní už ve starověkém Egyptě, v antickém Řecku a starém Římě. Kromě chuti už tehdy lidé oceňovali zdravotní přínosy pórku. Jaké to jsou? 

Cenově dostupná zelenina dodá organismu draslík, vápník, fosfor, železo a spoustu vitaminů. Pochutnávali si na ní už ve starověkém Egyptě, v antickém Řecku a starém Římě. Kromě chuti už tehdy lidé oceňovali zdravotní přínosy pórku. Jaké to jsou?

Z minerálních látek se v něm vyskytují hlavně draslík, hořčík, selen, fosfor, mangan a železo. Najdeme v něm ale i celou řadu vitaminů. Mimo jiné vitamin C, E a B6. Obvykle jsme zvyklí v kuchyni využívat pouze stonek této zeleniny, výživoví odborníci ale upozorňují, že její zelené listy mohou obsahovat až dvakrát víc zdraví prospěšných látek než běžně využívaná bílá část.

Zelené listy pórku můžete přidat třeba do zeleninové polévky, do salátů nebo je nakrájené zapéct spolu s bramborami. Pravidelná konzumace pórku přispívá ke snížení krevního tlaku a je prevencí kardiovaskulárních chorob. Má diuretické účinky, a pomáhá proto při detoxikaci organismu. Přispívá k léčbě infekcí a v neposlední řadě je díky vysokému obsahu vlákniny ideální potravinou pro správnou funkci střev. Doporučuje se při zácpě a problémech s trávením. Díky nízkému obsahu kalorií si ho mohou ve velkém dopřávat i ti, kdo se snaží snížit svou hmotnost.

Pórku by se nicméně měli vyhýbat lidé, kteří trpí onemocněním ledvin a žlučníku. Obsahuje totiž větší množství solí kyseliny šťavelové, které nejsou pro tyto lidi vhodné. Protože šťavelany zhoršují schopnost vstřebávání vápníku, měli by se konzumaci vyhnout i ti, kdo trpí jeho nedostatkem.

A jak v obchodě poznat ten nejlepší pórek? Vybírejte takové, jejichž průměr nepřevyšuje 4 cm. Následně zeleninu skladujte v lednici a spotřebujte ji maximálně do dvou týdnů. Pro zachování největšího obsahu zdravých látek je nejlepší konzumovat pórek syrový nebo dušený. Pokud ho budete přidávat do polévek, stačí jej jen krátce povařit. 

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
objednejte-se-na-bezplatne-vysetreni-hladiny-cukru-v-krvi.jpg

Objednejte se na bezplatné vyšetření hladiny cukru v krvi

16.11.2017Od 20. až do 29. listopadu se všichni zájemci starší 18 let mohou na webu nextlifeapp.cz objednat na vyšetření hladiny cukru v krvi, které dokáže odhalit již počáteční stadium cukrovky neboli diabetu 2. typu.
bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.