Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak našemu zdraví prospívá pórek?
jak-nasemu-zdravi-prospiva-porek.jpg

Jak našemu zdraví prospívá pórek?

Zveřejněno: 28.03.2016

Cenově dostupná zelenina dodá organismu draslík, vápník, fosfor, železo a spoustu vitaminů. Pochutnávali si na ní už ve starověkém Egyptě, v antickém Řecku a starém Římě. Kromě chuti už tehdy lidé oceňovali zdravotní přínosy pórku. Jaké to jsou? 

Cenově dostupná zelenina dodá organismu draslík, vápník, fosfor, železo a spoustu vitaminů. Pochutnávali si na ní už ve starověkém Egyptě, v antickém Řecku a starém Římě. Kromě chuti už tehdy lidé oceňovali zdravotní přínosy pórku. Jaké to jsou?

Z minerálních látek se v něm vyskytují hlavně draslík, hořčík, selen, fosfor, mangan a železo. Najdeme v něm ale i celou řadu vitaminů. Mimo jiné vitamin C, E a B6. Obvykle jsme zvyklí v kuchyni využívat pouze stonek této zeleniny, výživoví odborníci ale upozorňují, že její zelené listy mohou obsahovat až dvakrát víc zdraví prospěšných látek než běžně využívaná bílá část.

Zelené listy pórku můžete přidat třeba do zeleninové polévky, do salátů nebo je nakrájené zapéct spolu s bramborami. Pravidelná konzumace pórku přispívá ke snížení krevního tlaku a je prevencí kardiovaskulárních chorob. Má diuretické účinky, a pomáhá proto při detoxikaci organismu. Přispívá k léčbě infekcí a v neposlední řadě je díky vysokému obsahu vlákniny ideální potravinou pro správnou funkci střev. Doporučuje se při zácpě a problémech s trávením. Díky nízkému obsahu kalorií si ho mohou ve velkém dopřávat i ti, kdo se snaží snížit svou hmotnost.

Pórku by se nicméně měli vyhýbat lidé, kteří trpí onemocněním ledvin a žlučníku. Obsahuje totiž větší množství solí kyseliny šťavelové, které nejsou pro tyto lidi vhodné. Protože šťavelany zhoršují schopnost vstřebávání vápníku, měli by se konzumaci vyhnout i ti, kdo trpí jeho nedostatkem.

A jak v obchodě poznat ten nejlepší pórek? Vybírejte takové, jejichž průměr nepřevyšuje 4 cm. Následně zeleninu skladujte v lednici a spotřebujte ji maximálně do dvou týdnů. Pro zachování největšího obsahu zdravých látek je nejlepší konzumovat pórek syrový nebo dušený. Pokud ho budete přidávat do polévek, stačí jej jen krátce povařit. 

Doporučujeme


renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.