Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak našemu zdraví prospívá pórek?
jak-nasemu-zdravi-prospiva-porek.jpg

Jak našemu zdraví prospívá pórek?

Zveřejněno: 28.03.2016

Cenově dostupná zelenina dodá organismu draslík, vápník, fosfor, železo a spoustu vitaminů. Pochutnávali si na ní už ve starověkém Egyptě, v antickém Řecku a starém Římě. Kromě chuti už tehdy lidé oceňovali zdravotní přínosy pórku. Jaké to jsou? 

Cenově dostupná zelenina dodá organismu draslík, vápník, fosfor, železo a spoustu vitaminů. Pochutnávali si na ní už ve starověkém Egyptě, v antickém Řecku a starém Římě. Kromě chuti už tehdy lidé oceňovali zdravotní přínosy pórku. Jaké to jsou?

Z minerálních látek se v něm vyskytují hlavně draslík, hořčík, selen, fosfor, mangan a železo. Najdeme v něm ale i celou řadu vitaminů. Mimo jiné vitamin C, E a B6. Obvykle jsme zvyklí v kuchyni využívat pouze stonek této zeleniny, výživoví odborníci ale upozorňují, že její zelené listy mohou obsahovat až dvakrát víc zdraví prospěšných látek než běžně využívaná bílá část.

Zelené listy pórku můžete přidat třeba do zeleninové polévky, do salátů nebo je nakrájené zapéct spolu s bramborami. Pravidelná konzumace pórku přispívá ke snížení krevního tlaku a je prevencí kardiovaskulárních chorob. Má diuretické účinky, a pomáhá proto při detoxikaci organismu. Přispívá k léčbě infekcí a v neposlední řadě je díky vysokému obsahu vlákniny ideální potravinou pro správnou funkci střev. Doporučuje se při zácpě a problémech s trávením. Díky nízkému obsahu kalorií si ho mohou ve velkém dopřávat i ti, kdo se snaží snížit svou hmotnost.

Pórku by se nicméně měli vyhýbat lidé, kteří trpí onemocněním ledvin a žlučníku. Obsahuje totiž větší množství solí kyseliny šťavelové, které nejsou pro tyto lidi vhodné. Protože šťavelany zhoršují schopnost vstřebávání vápníku, měli by se konzumaci vyhnout i ti, kdo trpí jeho nedostatkem.

A jak v obchodě poznat ten nejlepší pórek? Vybírejte takové, jejichž průměr nepřevyšuje 4 cm. Následně zeleninu skladujte v lednici a spotřebujte ji maximálně do dvou týdnů. Pro zachování největšího obsahu zdravých látek je nejlepší konzumovat pórek syrový nebo dušený. Pokud ho budete přidávat do polévek, stačí jej jen krátce povařit. 

Doporučujeme


zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.