Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak na jarní únavu?
jak-na-jarni-unavu.jpg

Jak na jarní únavu?

Zveřejněno: 16.03.2015

Řada z nás je v těchto dnech oslabena kvůli prodělané chřipce. I mnozí, kterým se tato nemoc vyhnula, se ale často cítí unavení, nic se jim nechce dělat a nejraději by celý den prolenošili v posteli. Zima byla dlouhá, přísun vitamínů a slunečního svitu v uplynulých měsících skromné. S přicházejícím jarem proto přepadá mnoho lidí pocit vyčerpání a malátnosti. Jak vyzrát na nepříjemný stav, kterému říkáme jarní únava? 

Asi vás to nepotěší, ale žádný zázračný a univerzální recept na to, jak se s jarní únavou vypořádat, neexistuje. Základem úspěchu je pestrá strava a zdravý životní styl. Zkuste jíst víckrát denně menší porce a zařadit do jídelníčku co nejvíce čerstvého ovoce a syrové zeleniny. Vyhýbejte se extrémně sladkým a tučným jídlům a nepřejídejte se. Na zpracování velkého objemu kalorické potravy totiž tělo potřebuje velké množství energie a vy se po takovém jídle budete cítit ještě unavenější.

Dávejte si také pozor na pitný režim. Během náročných pracovních dní má hodně lidí sklon zapomínat pravidelně pít. V těle se jim pak hromadí toxiny, organizmus se nedostatečně pročišťuje, a to ho vyčerpává.

Klíčový je i pravidelný spánek. Chodit spát a vstávat byste měli během týdne ve stejný čas, tělo si na tento režim navykne a spánek je pak kvalitnější. Pro odbourání pocitu malátnosti a proti špatné náladě nejlépe pomáhá fyzická aktivita. Ideální je ji spojit s pobytem na čerstvém vzduchu a na sluníčku. Zkuste například rychlou chůzi, jízdu na kole nebo na kolečkových bruslích či běh. Při delší fyzické aktivitě se do krve vyplavují endorfiny, které zlepšují náladu a navozují příjemné pocity. Po procházce nebo projížďce na kole se tak budete cítit nabití energií, a navíc ještě uděláte něco pro své zdraví a kondici.

Pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho, tedy několik týdnů až měsíců, vyhledejte raději svého lékaře. Může se jednat o závažnější problém, jako třeba chronický únavový syndrom.

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.