Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak na jarní únavu?
jak-na-jarni-unavu.jpg

Jak na jarní únavu?

Zveřejněno: 16.03.2015

Řada z nás je v těchto dnech oslabena kvůli prodělané chřipce. I mnozí, kterým se tato nemoc vyhnula, se ale často cítí unavení, nic se jim nechce dělat a nejraději by celý den prolenošili v posteli. Zima byla dlouhá, přísun vitamínů a slunečního svitu v uplynulých měsících skromné. S přicházejícím jarem proto přepadá mnoho lidí pocit vyčerpání a malátnosti. Jak vyzrát na nepříjemný stav, kterému říkáme jarní únava? 

Asi vás to nepotěší, ale žádný zázračný a univerzální recept na to, jak se s jarní únavou vypořádat, neexistuje. Základem úspěchu je pestrá strava a zdravý životní styl. Zkuste jíst víckrát denně menší porce a zařadit do jídelníčku co nejvíce čerstvého ovoce a syrové zeleniny. Vyhýbejte se extrémně sladkým a tučným jídlům a nepřejídejte se. Na zpracování velkého objemu kalorické potravy totiž tělo potřebuje velké množství energie a vy se po takovém jídle budete cítit ještě unavenější.

Dávejte si také pozor na pitný režim. Během náročných pracovních dní má hodně lidí sklon zapomínat pravidelně pít. V těle se jim pak hromadí toxiny, organizmus se nedostatečně pročišťuje, a to ho vyčerpává.

Klíčový je i pravidelný spánek. Chodit spát a vstávat byste měli během týdne ve stejný čas, tělo si na tento režim navykne a spánek je pak kvalitnější. Pro odbourání pocitu malátnosti a proti špatné náladě nejlépe pomáhá fyzická aktivita. Ideální je ji spojit s pobytem na čerstvém vzduchu a na sluníčku. Zkuste například rychlou chůzi, jízdu na kole nebo na kolečkových bruslích či běh. Při delší fyzické aktivitě se do krve vyplavují endorfiny, které zlepšují náladu a navozují příjemné pocity. Po procházce nebo projížďce na kole se tak budete cítit nabití energií, a navíc ještě uděláte něco pro své zdraví a kondici.

Pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho, tedy několik týdnů až měsíců, vyhledejte raději svého lékaře. Může se jednat o závažnější problém, jako třeba chronický únavový syndrom.

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.