Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak na jarní únavu?
jak-na-jarni-unavu.jpg

Jak na jarní únavu?

Zveřejněno: 16.03.2015

Řada z nás je v těchto dnech oslabena kvůli prodělané chřipce. I mnozí, kterým se tato nemoc vyhnula, se ale často cítí unavení, nic se jim nechce dělat a nejraději by celý den prolenošili v posteli. Zima byla dlouhá, přísun vitamínů a slunečního svitu v uplynulých měsících skromné. S přicházejícím jarem proto přepadá mnoho lidí pocit vyčerpání a malátnosti. Jak vyzrát na nepříjemný stav, kterému říkáme jarní únava? 

Asi vás to nepotěší, ale žádný zázračný a univerzální recept na to, jak se s jarní únavou vypořádat, neexistuje. Základem úspěchu je pestrá strava a zdravý životní styl. Zkuste jíst víckrát denně menší porce a zařadit do jídelníčku co nejvíce čerstvého ovoce a syrové zeleniny. Vyhýbejte se extrémně sladkým a tučným jídlům a nepřejídejte se. Na zpracování velkého objemu kalorické potravy totiž tělo potřebuje velké množství energie a vy se po takovém jídle budete cítit ještě unavenější.

Dávejte si také pozor na pitný režim. Během náročných pracovních dní má hodně lidí sklon zapomínat pravidelně pít. V těle se jim pak hromadí toxiny, organizmus se nedostatečně pročišťuje, a to ho vyčerpává.

Klíčový je i pravidelný spánek. Chodit spát a vstávat byste měli během týdne ve stejný čas, tělo si na tento režim navykne a spánek je pak kvalitnější. Pro odbourání pocitu malátnosti a proti špatné náladě nejlépe pomáhá fyzická aktivita. Ideální je ji spojit s pobytem na čerstvém vzduchu a na sluníčku. Zkuste například rychlou chůzi, jízdu na kole nebo na kolečkových bruslích či běh. Při delší fyzické aktivitě se do krve vyplavují endorfiny, které zlepšují náladu a navozují příjemné pocity. Po procházce nebo projížďce na kole se tak budete cítit nabití energií, a navíc ještě uděláte něco pro své zdraví a kondici.

Pokud se vás drží jarní únava opravdu dlouho, tedy několik týdnů až měsíců, vyhledejte raději svého lékaře. Může se jednat o závažnější problém, jako třeba chronický únavový syndrom.

Doporučujeme


pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
stitna-zlaza-u-zvirat-nebezpecny-a-drahy-nepritel.png

Štítná žláza u zvířat – nebezpečný a drahý nepřítel

20.03.2018Ročně Češi vynaloží až dvě miliardy korun na zdravotní péči o domácí mazlíčky. Stejně jako u lidí přitom pouhý krevní rozbor napoví, co zvíře trápí, a lze tedy včas zahájit léčbu, která pak může být nejen účinnější, ale i levnější. Jak ukazují zjištění laboratoří synlab czech, velmi častým problémem psů i koček je onemocnění štítné žlázy. Často však u nich bývá odhaleno pozdě a o zvíře tak není adekvátně postaráno.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.