Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak kapří maso prospívá našemu zdraví?
jak-kapri-maso-prospiva-nasemu-zdravi.png

Jak kapří maso prospívá našemu zdraví?

Zveřejněno: 23.12.2015

Kapr stále patří k tradičním štědrovečerním pokrmům. Protože ale jeho maso obsahuje cenné omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné v prevenci kardiovaskulárních chorob, měli bychom si ho dopřávat častěji. Proč je jeho maso zdravé a jaká tepelná úprava je ze zdravotního hlediska nejlepší? 

Kapr stále patří k tradičním štědrovečerním pokrmům. Protože ale jeho maso obsahuje cenné omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné v prevenci kardiovaskulárních chorob, měli bychom si ho dopřávat častěji. Proč je jeho maso zdravé a jaká tepelná úprava je ze zdravotního hlediska nejlepší?

Maso z kapra je vhodné i pro ty, kdo si hlídají váhu. 100 gramů této ryby obsahuje zhruba 100 kalorií. Samozřejmě ale záleží na tom, jak kapra připravíte. Způsob tepelné úpravy je klíčový i z hlediska obsahu zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin. Pokud totiž kapra klasicky osmažíte v trojobalu, počet kalorií se znásobí, a navíc velkou část užitečných omega-3 mastných kyselin přebijete tuky, které použijete na smažení.

Ze zdravotního hlediska je proto nejlepší kapra dusit, vařit a případně zapékat v troubě. Výživoví odborníci upozorňují, že čerstvě připravený kapr je pro naše zdraví lepší než leckteré konzervované mořské ryby. Na jídelníčku by se tak měl objevovat častěji než jen o Vánocích. Volit bychom ale měli jinou úpravu než smažení a fritování. Maso této sladkovodní ryby je především zdrojem vitaminu D a vitaminů skupiny B. Z minerálních látek je významný například jeho obsah fosforu a pro zdraví srdce a cév je důležitý také výrazně vyšší obsah draslíku v poměru k sodíku.

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.