Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak jíst víc a přesto zhubnout?
jak-jist-vic-a-presto-zhubnout.jpg

Jak jíst víc a přesto zhubnout?

Zveřejněno: 26.08.2016

Většina lidí si pod pojmy jíst zdravě a hubnout představí něco nepříjemného a omezujícího. A co kdybychom se na to podívali trochu jinou optikou? Než abyste se zaměřovali na omezování se v jídle, zkuste se soustředit na to, abyste do jídelníčku přidali víc zdravých a nutričně hodnotných potravin. Zdánlivě jednoduchý trik skutečně funguje. Jak na to? 

Většina lidí si pod pojmy jíst zdravě a hubnout představí něco nepříjemného a omezujícího. A co kdybychom se na to podívali trochu jinou optikou?

Než abyste se zaměřovali na omezování se v jídle, zkuste se soustředit na to, abyste do jídelníčku přidali víc zdravých a nutričně hodnotných potravin. Zdánlivě jednoduchý trik skutečně funguje. Jak na to?

Neomezujte se

Většina diet nebo zdravotních doporučení ohledně stravování vás upozorňuje, co byste měli ve stravě omezit. Psychicky je ovšem mnohem příjemnější soustředit se na to, čeho si naopak můžeme dopřávat. Pokud budete mít pocit, že se v jídle omezujete, pravděpodobně vám předsevzetí stravovat se zdravě a méně kaloricky dlouho nevydrží. Pokud si ale do jídelníčku naopak začnete přidávat víc určitých potravin, budete mít pocit, že si můžete dopřát a v neposlední řadě prospějete svému zdraví. Tím, že budete jíst víc zdravých jídel, automaticky sníte méně těch nezdravých, protože prostě nebudete mít hlad a možná na ně nebudete mít ani chuť.

Čeho jíst víc a proč? Jakých potravin byste tedy měli jíst víc? Asi vás nepřekvapí, že sem patří ovoce a zelenina. Kromě toho ale také luštěniny, ořechy a semena, celozrnné výrobky a kvalitní zdroje bílkovin, jako jsou například rybí maso nebo vejce. A jak tyto potraviny do jídelníčku ideálně přidat? Ke každému jídlu, které si za den dopřejete, si přidejte porci ovoce nebo zeleniny. Klidně zpočátku neměňte až tak moc své zvyky, a pokud jste zvyklí snídat třeba pečivo se sýrem, přidejte si k němu banán nebo nakrájené rajče s okurkou. Uvidíte, že vám rázem bude k zasycení místo dvou krajíců stačit jenom jeden.

Jak to vypadá v praxi?

K obědu si jako předkrm dejte hrst oříšků nebo třeba čočkovou polévku a s velkou pravděpodobností vám pak bude stačit o něco menší porce hlavního jídla. Pokud si k hlavnímu jídlu hodláte dát zeleninový salát, vyberte si ten, který kromě zeleniny obsahuje také semínka, ořechy a případně vejce a libové maso. Nikdy byste neměli mít pocit, že se trápíte hlady nebo si extrémně odpíráte. Zeleninu nebo ovoce nakrájené na kousky klidně ujídejte během celého dne. Stejně tak si můžete kdykoliv dopřát trochu syrových a nesolených oříšků. Trik je i v tom, že budete mít tohle zdravé mlsání pořád po ruce. S menší pravděpodobností pak totiž sáhnete po nějaké nezdravé, kalorické bombě. 

Doporučujeme


pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
chronicka-obstrukcni-plicni-nemoc-hrozi-vsem-kurakum.jpg

Chronická obstrukční plicní nemoc hrozí všem kuřákům

21.11.2018Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) je závažné onemocnění plic, při kterém dochází k poruše průchodnosti dýchacích cest. V Česku postihuje přes 8 procent populace. Většinou se týká mužů, ale v posledních letech přibývá i případů u žen. Převážná část postižených osob jsou kuřáci, zbylých zhruba 10 procent představují lidé pracující v prašném prostředí či v prostředí s těkavými chemikáliemi. Výjimečně se nemoc vyskytuje také jako důsledek opakovaných zápalů plic nebo komplikovaného astmatu. Zásadním preventivním opatřením je přestat kouřit.