Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak grilovat zdravěji?
jak-grilovat-zdraveji.jpg

Jak grilovat zdravěji?

Zveřejněno: 15.08.2014

Grilování k teplým letním večerům neodmyslitelně patří a to i přesto, že tomuto typu přípravy masa bývá přičítána řada zdravotních rizik. Při tepelné úpravě potravin živočišného původu na prudkém ohni totiž v mase vznikají karcinogenní látky. Pokud ale při grilování dodržíme některé zásady, můžeme tvorbu těchto nebezpečných látek značně snížit. Jak?

Vhodný výběr masa

Vzhledem k tomu, že řada karcinogenů vzniká během grilování rozkladem tuku za vysokých teplot, je lepší grilovat méně tučná a kvalitní masa. Ze zdravotního hlediska rozhodně nelze doporučit grilování mastných uzenin, které navíc mohou obsahovat řadu konzervantů a látek zvýrazňujících chuť. Pokud chcete zvolit zdravější alternativu grilujte ryby nebo drůbež, které obsahují málo tuku. Pokud si raději chcete pochutnat na červeném mase je dobré z něj před grilováním ořezat ty nejtučnější části. V případě bílého i červeného masa platí, že je lepší koupit samotné čerstvé maso než předpřipravené grilovací směsi, které často obsahují velké množství soli a tuku.

Grilujte zeleninu nebo ovoce

Během grilování zeleniny nevznikají karcinogenní látky typické pro grilování potravin živočišného původu. Zkuste proto na gril místo prorostlých steaků položit rajčata, papriky, cibuli, cukety, lilky a kukuřici. Máte-li chuť na něco sladkého zkuste grilovaná jablka, hrušky nebo třeba ananas.

Správný způsob grilování je klíčový

Množství karcinogenních látek při grilování snížíte také tím, pokud z grilovaného masa nebude odkapávat tuk přímo do ohně nebo na žhavé uhlíky. Řešením je buď zabalit maso do alobalu, nebo jej grilovat ve speciálních aluminiových miskách. Množství tuku odkapávajícího do ohně se zvyšuje i ve chvíli, kdy maso obracíme vidličkou a propíchneme ho. Z tohoto důvodu je lepší obracet maso na grilu kleštěmi. Pokud chcete snížit dobu, kterou se maso na grilu propéká, a tím i množství karcinogenních látek, je lepší grilovat menší a tenčí kousky –např. ve formě špízu.

Nejvíc karcinogenních heterocyklických aminů se vyskytuje v černých, zuhelnatělých kouscích masa. Proto je vhodné, když už se maso připálí, tyto černé kousky okrájet a rozhodně je nekonzumovat. Důležité je udržovat gril čistý a před každým grilováním zkontrolovat, zda na něm nejsou připečené zbytky jídla a nánosy oleje z minulého grilování. I ty totiž přispívají ke vzniku karcinogenních látek. 

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.