Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak grilovat zdravěji?
jak-grilovat-zdraveji.jpg

Jak grilovat zdravěji?

Zveřejněno: 15.08.2014

Grilování k teplým letním večerům neodmyslitelně patří a to i přesto, že tomuto typu přípravy masa bývá přičítána řada zdravotních rizik. Při tepelné úpravě potravin živočišného původu na prudkém ohni totiž v mase vznikají karcinogenní látky. Pokud ale při grilování dodržíme některé zásady, můžeme tvorbu těchto nebezpečných látek značně snížit. Jak?

Vhodný výběr masa

Vzhledem k tomu, že řada karcinogenů vzniká během grilování rozkladem tuku za vysokých teplot, je lepší grilovat méně tučná a kvalitní masa. Ze zdravotního hlediska rozhodně nelze doporučit grilování mastných uzenin, které navíc mohou obsahovat řadu konzervantů a látek zvýrazňujících chuť. Pokud chcete zvolit zdravější alternativu grilujte ryby nebo drůbež, které obsahují málo tuku. Pokud si raději chcete pochutnat na červeném mase je dobré z něj před grilováním ořezat ty nejtučnější části. V případě bílého i červeného masa platí, že je lepší koupit samotné čerstvé maso než předpřipravené grilovací směsi, které často obsahují velké množství soli a tuku.

Grilujte zeleninu nebo ovoce

Během grilování zeleniny nevznikají karcinogenní látky typické pro grilování potravin živočišného původu. Zkuste proto na gril místo prorostlých steaků položit rajčata, papriky, cibuli, cukety, lilky a kukuřici. Máte-li chuť na něco sladkého zkuste grilovaná jablka, hrušky nebo třeba ananas.

Správný způsob grilování je klíčový

Množství karcinogenních látek při grilování snížíte také tím, pokud z grilovaného masa nebude odkapávat tuk přímo do ohně nebo na žhavé uhlíky. Řešením je buď zabalit maso do alobalu, nebo jej grilovat ve speciálních aluminiových miskách. Množství tuku odkapávajícího do ohně se zvyšuje i ve chvíli, kdy maso obracíme vidličkou a propíchneme ho. Z tohoto důvodu je lepší obracet maso na grilu kleštěmi. Pokud chcete snížit dobu, kterou se maso na grilu propéká, a tím i množství karcinogenních látek, je lepší grilovat menší a tenčí kousky –např. ve formě špízu.

Nejvíc karcinogenních heterocyklických aminů se vyskytuje v černých, zuhelnatělých kouscích masa. Proto je vhodné, když už se maso připálí, tyto černé kousky okrájet a rozhodně je nekonzumovat. Důležité je udržovat gril čistý a před každým grilováním zkontrolovat, zda na něm nejsou připečené zbytky jídla a nánosy oleje z minulého grilování. I ty totiž přispívají ke vzniku karcinogenních látek. 

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
co-vsechno-lze-zjistit-z-vysetreni-krve.jpg

Co všechno lze zjistit z vyšetření krve

05.04.2019Fungují vaše ledviny a játra správně? Máte v pořádku imunitu či zdravou hladinu cukrů a tuků v krvi? To vše se dozvíte z krevního rozboru. Výsledky mohou poukázat také na nedostatek vitamínů či minerálů v těle nebo upozornit na probíhající infekci. Kromě toho odhalí i závažné nemoci, které zajím mohou probíhat bez viditelných příznaků, nebo potenciální riziko dědičných chorob.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás.