Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak grilovat zdravěji?
jak-grilovat-zdraveji.jpg

Jak grilovat zdravěji?

Zveřejněno: 15.08.2014

Grilování k teplým letním večerům neodmyslitelně patří a to i přesto, že tomuto typu přípravy masa bývá přičítána řada zdravotních rizik. Při tepelné úpravě potravin živočišného původu na prudkém ohni totiž v mase vznikají karcinogenní látky. Pokud ale při grilování dodržíme některé zásady, můžeme tvorbu těchto nebezpečných látek značně snížit. Jak?

Vhodný výběr masa

Vzhledem k tomu, že řada karcinogenů vzniká během grilování rozkladem tuku za vysokých teplot, je lepší grilovat méně tučná a kvalitní masa. Ze zdravotního hlediska rozhodně nelze doporučit grilování mastných uzenin, které navíc mohou obsahovat řadu konzervantů a látek zvýrazňujících chuť. Pokud chcete zvolit zdravější alternativu grilujte ryby nebo drůbež, které obsahují málo tuku. Pokud si raději chcete pochutnat na červeném mase je dobré z něj před grilováním ořezat ty nejtučnější části. V případě bílého i červeného masa platí, že je lepší koupit samotné čerstvé maso než předpřipravené grilovací směsi, které často obsahují velké množství soli a tuku.

Grilujte zeleninu nebo ovoce

Během grilování zeleniny nevznikají karcinogenní látky typické pro grilování potravin živočišného původu. Zkuste proto na gril místo prorostlých steaků položit rajčata, papriky, cibuli, cukety, lilky a kukuřici. Máte-li chuť na něco sladkého zkuste grilovaná jablka, hrušky nebo třeba ananas.

Správný způsob grilování je klíčový

Množství karcinogenních látek při grilování snížíte také tím, pokud z grilovaného masa nebude odkapávat tuk přímo do ohně nebo na žhavé uhlíky. Řešením je buď zabalit maso do alobalu, nebo jej grilovat ve speciálních aluminiových miskách. Množství tuku odkapávajícího do ohně se zvyšuje i ve chvíli, kdy maso obracíme vidličkou a propíchneme ho. Z tohoto důvodu je lepší obracet maso na grilu kleštěmi. Pokud chcete snížit dobu, kterou se maso na grilu propéká, a tím i množství karcinogenních látek, je lepší grilovat menší a tenčí kousky –např. ve formě špízu.

Nejvíc karcinogenních heterocyklických aminů se vyskytuje v černých, zuhelnatělých kouscích masa. Proto je vhodné, když už se maso připálí, tyto černé kousky okrájet a rozhodně je nekonzumovat. Důležité je udržovat gril čistý a před každým grilováním zkontrolovat, zda na něm nejsou připečené zbytky jídla a nánosy oleje z minulého grilování. I ty totiž přispívají ke vzniku karcinogenních látek. 

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
soutez-ukaz-knir-o-5-phi-testu.jpg

Soutěž „Ukaž knír“ o 5 PHI testů

14.11.2018Listopad je již tradičně měsícem boje proti rakovině prostaty, kterou v České republice ročně onemocní téměř 8 000 mužů. U této příležitosti si pánové po celém světě pečlivě pěstují svůj knír, čímž dávají najevo, že jsou součástí hnutí, které se snaží změnit tvář mužského zdraví k lepšímu. SYNLAB tuto iniciativu podporuje, a proto vyhlašujeme soutěž o pět testů PHI, které slouží k určení indexu zdravé prostaty.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.