Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak chránit své oči a zápěstí při práci s počítačem?
jak-chranit-sve-oci-a-zapesti-pri-praci-s-pocitacem.jpg

Jak chránit své oči a zápěstí při práci s počítačem?

Zveřejněno: 28.04.2014

28. duben je Světový den bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Vzhledem k tomu, že stále víc lidí během své pracovní doby používá počítač a někteří před ním dokonce v práci tráví celý den, je dobré si připomenout zásady, které nám během práce s počítačem pomohou chránit naše zdraví. Oči a zápěstí - hlavně ty dostávají při práci s počítačem pořádně zabrat. Jak zdravotní potíže při časté práci s počítačem omezit? Stačí dodržovat několik jednoduchých zásad.

Oči

Pálení, pocit sucha nebo naopak slzení, únava zraku, zčervenání očí, někdy dokonce bolesti hlavy a rozmazané vidění - to vše může být důsledkem delší práce na počítači. Pro zdraví oka je důležité pravidelně mrkat, protože tím dochází k jeho zvlhčování. Problém je, že během práce na počítači mají lidé tendenci mrkat mnohem méně než je běžné - některé výzkumy uvádí až 5x menší frekvenci mrkání. Povrch oka potom není dostatečně vlhký a to vede k nepříjemným pocitům sucha a pálení. Odborníci proto doporučují každých dvacet minut vědomě několikrát hodně zamrkat a případně si pořídit zvlhčující oční kapky. Očím taky ulevíte, když je jednou za čas nejméně na dvacet sekund zavřete. Únavě očí předejdete, když se aspoň dvakrát za hodinu zadíváte na vzdálenější objekt než je monitor (třeba z okna). Uvolníte si tím totiž oční svaly. Monitor byste měli mít minimálně 40 cm od obličeje a neměl by stát přímo proti oknu, protože pak vás světlo z venku zbytečně oslňuje a vaše oči se musí víc namáhat, aby viděly, co je na obrazovce.

Zápěstí

Ztuhlost v zápěstí, mravenčení, trnutí prstů nebo hřbetu ruky, zvýšená citlivost, bolest. To jsou první příznaky tzv. syndromu RSI - Repetition Strain Injury nebo-li přetížení až poškození opakovanými drobnými pohyby. Při práci s myší a klávesnicí se nejčastěji poškodí šlachy na zápěstí. Jak takovému poškození předcházet? Při psaní na klávesnici by vaše zápěstí měla být rovná - ruce byste si v žádném případě neměli "lámat" směrem nahoru. Zápěstí při psaní nevytáčejte extrémně do stran, snažte se ho držet ve středové poloze. Při práci si neopírejte zápěstí o hranu stolu, tlačíte si tím na cévy a ruka se nemůže dostatečně prokrvovat. Několikrát za hodinu si udělejte krátkou přestávku a během ní si zápěstí uvolněte a protáhněte. Hýbejte prsty, kružte zápěstím, promasírujte si předloktí a vytřepte si celé paže. Ideální je, naučit se pracovat s myší oběma rukama a střídat je, což ale málokdo zvládá.        

Doporučujeme


predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.