Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak chránit své oči a zápěstí při práci s počítačem?
jak-chranit-sve-oci-a-zapesti-pri-praci-s-pocitacem.jpg

Jak chránit své oči a zápěstí při práci s počítačem?

Zveřejněno: 28.04.2014

28. duben je Světový den bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Vzhledem k tomu, že stále víc lidí během své pracovní doby používá počítač a někteří před ním dokonce v práci tráví celý den, je dobré si připomenout zásady, které nám během práce s počítačem pomohou chránit naše zdraví. Oči a zápěstí - hlavně ty dostávají při práci s počítačem pořádně zabrat. Jak zdravotní potíže při časté práci s počítačem omezit? Stačí dodržovat několik jednoduchých zásad.

Oči

Pálení, pocit sucha nebo naopak slzení, únava zraku, zčervenání očí, někdy dokonce bolesti hlavy a rozmazané vidění - to vše může být důsledkem delší práce na počítači. Pro zdraví oka je důležité pravidelně mrkat, protože tím dochází k jeho zvlhčování. Problém je, že během práce na počítači mají lidé tendenci mrkat mnohem méně než je běžné - některé výzkumy uvádí až 5x menší frekvenci mrkání. Povrch oka potom není dostatečně vlhký a to vede k nepříjemným pocitům sucha a pálení. Odborníci proto doporučují každých dvacet minut vědomě několikrát hodně zamrkat a případně si pořídit zvlhčující oční kapky. Očím taky ulevíte, když je jednou za čas nejméně na dvacet sekund zavřete. Únavě očí předejdete, když se aspoň dvakrát za hodinu zadíváte na vzdálenější objekt než je monitor (třeba z okna). Uvolníte si tím totiž oční svaly. Monitor byste měli mít minimálně 40 cm od obličeje a neměl by stát přímo proti oknu, protože pak vás světlo z venku zbytečně oslňuje a vaše oči se musí víc namáhat, aby viděly, co je na obrazovce.

Zápěstí

Ztuhlost v zápěstí, mravenčení, trnutí prstů nebo hřbetu ruky, zvýšená citlivost, bolest. To jsou první příznaky tzv. syndromu RSI - Repetition Strain Injury nebo-li přetížení až poškození opakovanými drobnými pohyby. Při práci s myší a klávesnicí se nejčastěji poškodí šlachy na zápěstí. Jak takovému poškození předcházet? Při psaní na klávesnici by vaše zápěstí měla být rovná - ruce byste si v žádném případě neměli "lámat" směrem nahoru. Zápěstí při psaní nevytáčejte extrémně do stran, snažte se ho držet ve středové poloze. Při práci si neopírejte zápěstí o hranu stolu, tlačíte si tím na cévy a ruka se nemůže dostatečně prokrvovat. Několikrát za hodinu si udělejte krátkou přestávku a během ní si zápěstí uvolněte a protáhněte. Hýbejte prsty, kružte zápěstím, promasírujte si předloktí a vytřepte si celé paže. Ideální je, naučit se pracovat s myší oběma rukama a střídat je, což ale málokdo zvládá.        

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.