Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyJak a proč trénovat svou paměť?
jak-a-proc-trenovat-svou-pamet.jpg

Jak a proč trénovat svou paměť?

Zveřejněno: 05.10.2016

Sportovci určitě vědí, že pokud nebudou nějakou část těla dostatečně trénovat, její výkonnost začne klesat. Zjednodušeně řečeno je to s pamětí dost podobné. Trénovat bychom ji proto měli celý život, v seniorském věku je to ale nezbytnost. Jak na to?

Sportovci určitě vědí, že pokud nebudou nějakou část těla dostatečně trénovat, její výkonnost začne klesat. Zjednodušeně řečeno je to s pamětí dost podobné. Trénovat bychom ji proto měli celý život, v seniorském věku je to ale nezbytnost. Jak na to?

Vyšší věk si obvykle s omezením paměťových schopností spojujeme téměř automaticky. Je ale důležité uvědomit si, že pravidelným procvičováním se dá celé řadě potíží předcházet. A i když slovo trénink nám obvykle evokuje něco namáhavého, nebo dokonce nepříjemného, v případě paměti to tak být vůbec nemusí. Při trénování paměti totiž můžete využít své záliby a koníčky. Můžete ji namáhat třeba tím, že se pokusíte zapamatovat si oblíbené recepty, místo toho, abyste je pokaždé hledali v kuchařce nebo na internetu. Sportovní fanoušci si mohou hlavu lámat tím, že se budou pokoušet vzpomínat na vítěze mistrovských soutěží ve fotbale nebo v jiném sportu. Můžete luštit křížovky nebo se v televizi dívat na vědomostní soutěže a odpovídat dřív než soutěžící.     

Pokud to s tréninkem paměti myslíte hodně vážně a hodláte do něj vložit víc času a úsilí, přihlaste se třeba na kurz výuky cizího jazyka nebo práce s počítačem. Klíčové pro udržení mentální kapacity jsou také sociální kontakty a dostatečný pohyb.

I v seniorském věku byste se proto měli setkávat s novými lidmi i starými přáteli a ideálně podnikat společné výlety nebo se věnovat nějaké fyzické aktivitě. Kromě výše zmíněných tipů dnes dokonce existují i cílené kurzy na trénování paměti, kde vás naučí využívat různé mnemotechnické pomůcky a metody, které usnadňují uchování informací a jejich zpětné vyvolání. 

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.