Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyGlutaman sodný – nejpoužívanější dochucovadlo s velmi špatnou pověstí
glutaman-sodny-nejpouzivanejsi-dochucovadlo-s-velmi-spatnou-povesti.jpg

Glutaman sodný – nejpoužívanější dochucovadlo s velmi špatnou pověstí

Zveřejněno: 20.05.2015

Nejpoužívanějším a zároveň nejčastěji diskutovaným dochucovadlem ze všech je glutaman sodný. Látka, která mnohonásobně zvýrazňuje původní chuť a vůni pokrmů, se hodně využívá hlavně v asijské kuchyni. O jakých negativech se v souvislosti s ním mluví? 

Vysoké koncentrace glutamanu najdete v sójové omáčce a polévkových kořeních. Bílá krystalická látka s charakteristickou masovou chutí se často přidává taky do konzerv, smažených bramborových lupínků, klobás, párků, salámů a nakládaných rybích výrobků. Na obalech výrobků ho najdete pod označením E621.

V jakém případě byste se měli glutamanu vyhýbat? Výživoví odborníci doporučují, aby se potravin s glutamanem vyvarovaly malé děti, těhotné, kojící ženy a lidé s cévními chorobami. Zejména v Asii se vedle sladké, kyselé, hořké a slané označuje glutaman za pátou základní chuť. Používá se pro ni výraz umami. V Japonsku se používá jako ochucovadlo už od počátku 20. století, do USA a Evropy se ve větší míře rozšířil až po druhé světové válce.

Glutaman sodný je velmi sledovanou látkou a dodnes trvá řada výzkumů, které mají přesně zjistit, jaký vliv má konzumace uměle vyráběného glutamanu na lidský organismus. Žádné naprosto jasné výsledky ale zatím nejsou k dispozici. Mluví se však o tom, že by mohl negativně ovlivňovat nervovou soustavu a možná zpomalovat spalování tuků, čímž by přispíval k obezitě. 

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.