Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyFyzická aktivita a zdravý jídelníček omezí nepříjemné průvodní jevy menopauzy
fyzicka-aktivita-a-zdravy-jidelnicek-omezi-neprijemne-pruvodni-jevy-menopauzy.jpg

Fyzická aktivita a zdravý jídelníček omezí nepříjemné průvodní jevy menopauzy

Zveřejněno: 10.02.2016

Menopauza je období, o kterém panuje celá řada mýtů a ze kterého má většina žen obavy. Čím více toho ale o menopauze víte, tím méně se jí budete obávat. Existuje kupříkladu celá řada prostředků, které pomohou obtíže s ní spojené překonat. Návalů horka a nočního pocení vás zbaví šalvějový čaj, správnou funkci termoregulačních mechanismů pomáhá udržovat také pravidelná fyzická aktivita. Jak menopauzu co nejlépe zvládnout? 

Menopauza je období, o kterém panuje celá řada mýtů a ze kterého má většina žen obavy. Čím více toho ale o menopauze víte, tím méně se jí budete obávat. Existuje kupříkladu celá řada prostředků, které pomohou obtíže s ní spojené překonat. Návalů horka a nočního pocení vás zbaví šalvějový čaj, správnou funkci termoregulačních mechanismů pomáhá udržovat také pravidelná fyzická aktivita. Jak menopauzu co nejlépe zvládnout?

Menopauza je naprosto přirozené životní stádium. Funkce vaječníků se obvykle utlumí mezi 45. a 55. rokem života. V některých případech ale i mnohem později, nebo naopak dříve. Na dobu nástupu menopauzy můžou mít částečně vliv dědičnost, způsob stravování, ale taky životní styl, počet dětí a skutečnost, zda žena kouří, či ne.

Dlouhodobé kuřačky a bezdětné ženy mívají nástup menopauzy dříve. Nejčastějším a nejznámějším nepříjemným průvodním jevem menopauzy jsou návaly horka a noční pocení. Pomoci může už zmiňovaný šalvějový čaj. Jeho příprava je velice jednoduchá. Stačí zalít lžičku sušených listů zhruba 200 ml horké vody a nechat 10 minut odstát.

Některé ženy mohou trpět i bolestmi na hrudníku, závratěmi anebo nespavostí. Částečně pomohou potraviny, které obsahují takzvané fytoestrogeny. Jsou to například výrobky ze sóji či preparáty s obsahem výtažků z červeného jetele. U některých žen se k fyzickým obtížím můžou přidat i potíže psychické, jako jsou úzkostné stavy nebo deprese. V takovém případě je lepší vyhledat odbornou pomoc.

Lékaři připomínají, že jak fyzické, tak psychické obtíže provázející toto období života zvládají lépe ty ženy, které se pravidelně věnují fyzické aktivitě a zdravě se stravují. Nedostatek estrogenů, který je důsledkem útlumu činnosti vaječníků, přispívá ke zvýšenému riziku osteoporózy, proto je třeba do jídelníčku kromě ovoce a zeleniny pravidelně zařazovat také potraviny bohaté na vápník, jako jsou mák, ryby a mléčné výrobky.

O dalších možnostech, jak problémy spojené s menopauzou řešit, je vhodné poradit se s praktickým lékařem nebo gynekologem. 

Doporučujeme


4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.