Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyDýně: výživná pochoutka, která osvěží
dyne-vyzivna-pochoutka-ktera-osvezi.jpg

Dýně: výživná pochoutka, která osvěží

Zveřejněno: 17.08.2016

Dýňová sezóna je v plném proudu. Oranžové plody však neslouží pouze jako dekorace. Protože dýně obsahuje více než devadesát procent vody, organismus skvěle hydratuje. Je proto vhodnou pochoutkou v období teplého babího léta.

Zároveň však dýně dokáže tělo skvěle prohřát, třeba ve formě polévky. Navíc je bohatým zdrojem vitaminů a minerálů – obsahuje velké množství vitaminu C, železa, draslíku a hořčíku. Rozhodně tedy stojí za to dýni do svého jídelníčku občas zařadit.

Nejvýživnější částí dýně jsou její semínka, která běžně seženeme v obchodech. Jsou bohatá na bílkoviny, a proto si je můžete v doporučeném množství dopřávat pravidelně. Přidejte si je do zeleninových salátů, pečiva nebo je zobejte jen tak jako zdravou alternativu smažených brambůrků.

Pokud jste fanoušky neobvyklých chutí, určitě jste už vyzkoušeli jeden z produktů vyráběný z dýňových semínek – dýňový olej. Ten je se svým vysokým obsahem zinku a nenasycených mastných kyselin jedním z nejvýživnějších rostlinných olejů vůbec. Chuťově výrazný tmavý olej využijete především při přípravě salátů a studených pokrmů.


UDĚLEJTE SI VÝBORNÝ DÝŇOVÝ KOMPOT

Středně velkou dýni zbavte slupky, nakrájejte na malé kostičky a vložte do nádoby. Poté je zalijte octovou vodou (v poměru 0,2 litru jablečného octa na 1 litr vody). Po dvanácti hodinách dýňové kousky propláchněte, vložte do hrnce a zalijte čistou vodou. Přidejte cukr podle chuti (zpravidla 0,5 kg na litr vody), kousek celé skořice, vanilkový lusk a na kolečka nakrájený citron. Vařte na mírném ohni do změknutí, poté dýni naskládejte do zavařovacích sklenic a zalijte nálevem. Podávejte vychlazené.

Klíčová slova: zdravé tipy

Doporučujeme


pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.