Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyDnes je Světový den zdraví! Oslavte ho s radostí
dnes-je-svetovy-den-zdravi-oslavte-ho-s-radosti.png

Dnes je Světový den zdraví! Oslavte ho s radostí

Zveřejněno: 07.04.2017

Hlavním tématem aktuálního ročníku Světového dne zdraví je deprese. Proč je důležité o této psychické poruše mluvit a jak ji rozeznáte od obyčejné špatné nálady?

Hlavním tématem aktuálního ročníku Světového dne zdraví je deprese. Proč je důležité o této psychické poruše mluvit a jak ji rozeznáte od obyčejné špatné nálady?

Deprese postihuje lidi bez ohledu na věk. Riziko onemocnění roste s chudobou, nezaměstnaností, užíváním drog nebo bolestnou životní událostí. Může propuknout zcela náhle a zdánlivě bezdůvodně, stejně jako po silném traumatu.

Nejvíce lidí s depresemi žije v jihovýchodní Asii. V České republice tato afektivní porucha sužuje zhruba 5 % populace. Depresivní stavy způsobují velké duševní utrpení. Člověk v těžší fázi často nezvládá ani nejjednodušší každodenní úkoly, jako je například nákup potravin a pravidelná docházka do školy či zaměstnání. Důsledkem může být narušení vztahů s rodinou a přáteli nebo pracovní neschopnost. A co hůř, deprese výrazně přispívají k sebevraždám.

Přesto lze této nemoci předcházet a léčit ji. Základem je odlišit ji od skleslé nálady a opodstatněného smutku, které zažívá občas každý. „Duševní nemoc je bohužel stále společenským stigmatem – lidé se ji bojí přiznat,“ říká profesor psychiatrie Graham Thornicroft. „Přitom promluvit bez studu o svých potížích je pro správnou léčbu klíčové.“ Pak je šance na zlepšení s pomocí psychoterapie a v některých případech lékař předepíše také užívání antidepresiv.

TIPY pro udržení duševního zdraví

* Pěstujte vztahy, které jsou pro vás důležité.

* Přijměte podporu, pokud ji potřebujete, a sami podporujte druhé.

* Udržujte se fyzicky fit a zkuste se radovat i z maličkostí.

* Vyhněte se nebezpečným intoxikacím (drogám).

* S problémem se svěřte přátelům či odborníkovi.  

 

Jak může lupénka souviset s depresí?

Nedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.