Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyDěti a sladké – jak na to, aby se jím nepřecpávaly?
deti-a-sladke-jak-na-to-aby-se-jim-neprecpavaly.png

Děti a sladké – jak na to, aby se jím nepřecpávaly?

Zveřejněno: 26.10.2016

Neměli bychom jíst tolik sladkostí. Všichni to víme, řada z nás si však nemůže pomoct. Nadýchaný dort a čokoládová tyčinka nám zkrátka chutnají víc než třeba banán nebo jablko. Jak dětem, i sobě, nastavit pravidla pro konzumaci sladkostí? A jaké jsou zdravější a přitom stejně chutné alternativy?

Neměli bychom jíst tolik sladkostí. Všichni to víme, řada z nás si však nemůže pomoct. Nadýchaný dort a čokoládová tyčinka nám zkrátka chutnají víc než třeba banán nebo jablko. Jak dětem, i sobě, nastavit pravidla pro konzumaci sladkostí? A jaké jsou zdravější a přitom stejně chutné alternativy?

Častou chybou rodičů je, že dětem dávají sladkosti za odměnu. Občas slýcháme: „Sněz oběd a pak si můžeš dát tu čokoládu!“ či „Až si napíšeš úkoly, můžeš si dát sušenky!“ Možná už jste někdy svým dětem sami něco podobného řekli a možná si sami podobné odměny za dojedené jídlo či za splnění školních povinností pamatujete z vlastního dětství.

Jak ale upozorňuje řada odborníků na výživu, používat sladkosti jako motivaci či odměnu za zdravé stravování není správné. Nezdravé sladkosti by děti neměly vnímat jako odměnu za něco „nepříjemného“, jako je třeba zdravá večeře. Měli bychom je motivovat spíš slovně než příslibem sušenky. Jinak v nich totiž pěstujeme pocit, že sladkosti jsou něco skutečně výjimečného a zdravé stravování naopak utrpení. Takto naučený vzorec si pak mohou nést až do dospělosti. Ostatně i někteří dospělí se v době zvýšeného stresu a nervozity „odměňují“ nezdravým jídlem a pitím.

V ideálním případě bychom měli svým potomkům nenásilně podávat zdravou stravu jako úplně normální věc. Důležité ovšem je, aby takové pokrmy dětem chutnaly – zdravá jídla mohou být sladká a lahodná. Místo kupovaných sladkostí jsou lepší ty domácí z kvalitních surovin. Zkusit můžete třeba ovocné dezerty. Během chladnějších podzimních dní přijdou vhod pečená jablka se skořicí a ořechy či ovesná kaše posypaná kokosem nebo strouhanou čokoládou s vysokým obsahem kakaa.

Receptů na zdravé sladkosti je celá řada. Nezapomínejte ale na základní pravidlo: v případě přípravy a konzumace sladkostí vždy upřednostňujte kvalitu před kvantitou. 

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
rakovina-prostaty-neviditelna-hrozba-kterou-odhali-test-krve.jpg

Rakovina prostaty – neviditelná hrozba, kterou odhalí test krve

05.11.2018Karcinom prostaty je nejčastějším typem rakoviny u mužů hned po karcinomu tlustého střeva a konečníku a rakovině plic. Bez speciálního testu je onemocnění jen obtížně odhalitelné, vnější příznaky se totiž projevují se zpožděním a jsou snadno zaměnitelné za jiné zdravotní problémy. Moderní možnosti léčby společně s včasnou diagnózou výrazně zvyšují šanci na přežití. Nejčastěji rakovinu prostaty odhalí testy krve, konkrétně test PSA a PHI.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.