Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyDěti a sladké – jak na to, aby se jím nepřecpávaly?
deti-a-sladke-jak-na-to-aby-se-jim-neprecpavaly.png

Děti a sladké – jak na to, aby se jím nepřecpávaly?

Zveřejněno: 26.10.2016

Neměli bychom jíst tolik sladkostí. Všichni to víme, řada z nás si však nemůže pomoct. Nadýchaný dort a čokoládová tyčinka nám zkrátka chutnají víc než třeba banán nebo jablko. Jak dětem, i sobě, nastavit pravidla pro konzumaci sladkostí? A jaké jsou zdravější a přitom stejně chutné alternativy?

Neměli bychom jíst tolik sladkostí. Všichni to víme, řada z nás si však nemůže pomoct. Nadýchaný dort a čokoládová tyčinka nám zkrátka chutnají víc než třeba banán nebo jablko. Jak dětem, i sobě, nastavit pravidla pro konzumaci sladkostí? A jaké jsou zdravější a přitom stejně chutné alternativy?

Častou chybou rodičů je, že dětem dávají sladkosti za odměnu. Občas slýcháme: „Sněz oběd a pak si můžeš dát tu čokoládu!“ či „Až si napíšeš úkoly, můžeš si dát sušenky!“ Možná už jste někdy svým dětem sami něco podobného řekli a možná si sami podobné odměny za dojedené jídlo či za splnění školních povinností pamatujete z vlastního dětství.

Jak ale upozorňuje řada odborníků na výživu, používat sladkosti jako motivaci či odměnu za zdravé stravování není správné. Nezdravé sladkosti by děti neměly vnímat jako odměnu za něco „nepříjemného“, jako je třeba zdravá večeře. Měli bychom je motivovat spíš slovně než příslibem sušenky. Jinak v nich totiž pěstujeme pocit, že sladkosti jsou něco skutečně výjimečného a zdravé stravování naopak utrpení. Takto naučený vzorec si pak mohou nést až do dospělosti. Ostatně i někteří dospělí se v době zvýšeného stresu a nervozity „odměňují“ nezdravým jídlem a pitím.

V ideálním případě bychom měli svým potomkům nenásilně podávat zdravou stravu jako úplně normální věc. Důležité ovšem je, aby takové pokrmy dětem chutnaly – zdravá jídla mohou být sladká a lahodná. Místo kupovaných sladkostí jsou lepší ty domácí z kvalitních surovin. Zkusit můžete třeba ovocné dezerty. Během chladnějších podzimních dní přijdou vhod pečená jablka se skořicí a ořechy či ovesná kaše posypaná kokosem nebo strouhanou čokoládou s vysokým obsahem kakaa.

Receptů na zdravé sladkosti je celá řada. Nezapomínejte ale na základní pravidlo: v případě přípravy a konzumace sladkostí vždy upřednostňujte kvalitu před kvantitou. 

Doporučujeme


jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.