Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyDěti a sladké – jak na to, aby se jím nepřecpávaly?
deti-a-sladke-jak-na-to-aby-se-jim-neprecpavaly.png

Děti a sladké – jak na to, aby se jím nepřecpávaly?

Zveřejněno: 26.10.2016

Neměli bychom jíst tolik sladkostí. Všichni to víme, řada z nás si však nemůže pomoct. Nadýchaný dort a čokoládová tyčinka nám zkrátka chutnají víc než třeba banán nebo jablko. Jak dětem, i sobě, nastavit pravidla pro konzumaci sladkostí? A jaké jsou zdravější a přitom stejně chutné alternativy?

Neměli bychom jíst tolik sladkostí. Všichni to víme, řada z nás si však nemůže pomoct. Nadýchaný dort a čokoládová tyčinka nám zkrátka chutnají víc než třeba banán nebo jablko. Jak dětem, i sobě, nastavit pravidla pro konzumaci sladkostí? A jaké jsou zdravější a přitom stejně chutné alternativy?

Častou chybou rodičů je, že dětem dávají sladkosti za odměnu. Občas slýcháme: „Sněz oběd a pak si můžeš dát tu čokoládu!“ či „Až si napíšeš úkoly, můžeš si dát sušenky!“ Možná už jste někdy svým dětem sami něco podobného řekli a možná si sami podobné odměny za dojedené jídlo či za splnění školních povinností pamatujete z vlastního dětství.

Jak ale upozorňuje řada odborníků na výživu, používat sladkosti jako motivaci či odměnu za zdravé stravování není správné. Nezdravé sladkosti by děti neměly vnímat jako odměnu za něco „nepříjemného“, jako je třeba zdravá večeře. Měli bychom je motivovat spíš slovně než příslibem sušenky. Jinak v nich totiž pěstujeme pocit, že sladkosti jsou něco skutečně výjimečného a zdravé stravování naopak utrpení. Takto naučený vzorec si pak mohou nést až do dospělosti. Ostatně i někteří dospělí se v době zvýšeného stresu a nervozity „odměňují“ nezdravým jídlem a pitím.

V ideálním případě bychom měli svým potomkům nenásilně podávat zdravou stravu jako úplně normální věc. Důležité ovšem je, aby takové pokrmy dětem chutnaly – zdravá jídla mohou být sladká a lahodná. Místo kupovaných sladkostí jsou lepší ty domácí z kvalitních surovin. Zkusit můžete třeba ovocné dezerty. Během chladnějších podzimních dní přijdou vhod pečená jablka se skořicí a ořechy či ovesná kaše posypaná kokosem nebo strouhanou čokoládou s vysokým obsahem kakaa.

Receptů na zdravé sladkosti je celá řada. Nezapomínejte ale na základní pravidlo: v případě přípravy a konzumace sladkostí vždy upřednostňujte kvalitu před kvantitou. 

Doporučujeme


renatin-blog-sila-kouzelnych-vuni.png

Renatin blog: Síla kouzelných vůní

03.06.2018Naposledy jsem se o skrytých silách rostlin přesvědčila na vlastní kůži u kamarádky – majitelky dvou koček. Místo mazlení s nimi jsem jako alergik dostala šplíchanec olivového oleje do dlaní, kam jsem přidala pár kapek levandulového esenciálního oleje. Směs jsem třením rozehřála a v klidu vdechovala. Po chvíli se nekompromisní nástup kašle a zahlenění uklidnil a konejšivá vůně mě přenesla do příjemné nálady.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.