Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyČtyři jednoduché kroky, jak snížit hladinu nezdravého cholesterolu
ctyri-jednoduche-kroky-jak-snizit-hladinu-nezdraveho-cholesterolu.jpg

Čtyři jednoduché kroky, jak snížit hladinu nezdravého cholesterolu

Zveřejněno: 02.03.2015

Hned na úvod bychom si měli připomenout, že rozlišujeme dva základní typy cholesterolu – „dobrý“ (HDL) a „špatný“ (LDL). HDL cholesterol vrací přebytek tuku do jater a tím brání jeho usazování v tepnách. Je třeba, aby v poměru vůči „špatnému“ cholesterolu významně převažoval. Jak ukázala data společnosti synlab získaná při bezplatném testování hladiny tuků v krvi v rámci projektu Zdraví národa, Češi mají problém hlavně se špatným cholesterolem. Hladina LDL cholesterolu nebyla v normě u 61 % testovaných Čechů. I proto se vyplatí nechat si měřit hladinu cholesterolu pravidelně. Ale i se špatným cholesterolem lze vcelku jednoduše bojovat. Přečtěte si snadný návod, jak snížit jeho množství v krvi.

A proč bychom si na hladinu LDL cholesterolu měli vůbec dávat pozor?

Protože se za určitých podmínek usazuje na stěnách cév a tak snižuje jejich vnitřní průměr. Tento proces se nazývá ateroskleróza. Takové změny na stěnách cév zvyšují tendenci k tvorbě sraženin v krvi. Jestliže pak sražená částečka krve zablokuje zúženou cévu, může postižená osoba utrpět infarkt nebo mrtvici. I přesto, že na vznik onemocnění mají vliv dědičná zátěž, stres, vysoký krevní tlak, diabetes, špatná životospráva a nedostatek pohybu, pozitivní zprávou pro všechny je, že hladinu LDL cholesterolu v krvi můžeme pozitivně ovlivnit svým jídelníčkem a životním stylem.

A jak na to?

1. Omezte příjem živočišných tuků Snižte konzumaci uzenin a červeného masa, u masa drůbežího se vyhněte kůži. Jezte méně takových mléčných výrobků, jako jsou třeba smetana, tučné sýry a máslo. Vyhněte se smaženým pokrmům, bílé pečivo vyměňte za celozrnné a omezte sladkosti. Do svého jídelníčku naopak zařaďte ryby.

2. Jeden den v týdnu úplně bez masa Zkuste se jeden den v týdnu zcela vyhnout masným výrobkům. Živočišné bílkoviny během tohoto dne pokud možno nahraďte rostlinnými. Dopřejte si fazole, čočku, hrášek nebo tofu. Zkuste rostlinné zdroje bílkovin zkombinovat s čerstvou zeleninou, připravte si z nich polévku nebo si uvařte bezmasé luštěninové jídlo na mexický způsob. Takový zeleninový den pomůže zvýšit příjem vlákniny a zároveň snížit množství přijatých nezdravých nasycených tuků.

3. Hýbejte se, ke změně stačí 30 minut mírného pohybu denně Pokuste se být každý den fyzicky aktivní. Pro snížení hladiny LDL cholesterolu jsou ideální aerobní aktivity, jako svižná chůze, jízda na kole, plavání, pomalejší běh, veslování. Pokud nejste zvyklí cvičit, začněte 20 minutami denně a délku aktivity pomalu zvyšujte zhruba až k hodině. Zkuste upravit svůj životní styl tak, abyste se co nejvíce vyhýbali stresu, právě stresové situace zvyšují hladinu LDL cholesterolu bez ohledu na to, jak jíte.

4. Máte-li nadváhu, zhubněte Výzkumy ukazují, že už pouhých pět kilo dole, má u lidí s nadváhou pozitivní dopad a skutečně snižuje riziko srdečních chorob spojených právě s LDL cholesterolem.

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.