Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyČtyři druhy koření pro lepší zdraví
ctyri-druhy-koreni-pro-lepsi-zdravi.jpg

Čtyři druhy koření pro lepší zdraví

Zveřejněno: 06.10.2014

Většina Čechů přijímá mnohem víc kuchyňské soli, než je zdravé. Důsledkem zvýšené hladiny sodíku v organismu je potom vysoký krevní tlak, který značně zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob. Zkuste proto místo přisolování pokrmů sáhnout po jiných druzích koření, řada z nich má totiž, na rozdíl od soli, na náš organismus příznivý vliv. 

Čili papričky

Pálivé čili papričky, kterým se také někdy říká kajenský pepř, obsahují ve větším množství vitamín C a beta-karoten. Za svou štiplavou chuť vděčí toto koření látce zvané kapsaicin, která zvyšuje prokrvení tkání a zrychluje metabolismus. V přiměřeném množství proto má čili pozitivní vliv na trávicí soustavu -  podporuje vylučování trávicích šťáv a tím našemu tělu usnadňuje trávení zejména tučných a těžkých jídel. Kapsaicin navíc napomáhá snižovat hladinu krevního cukru, takže je to ideální koření pro lidi, kteří trpí cukrovkou 2. typu. Některé dosud ne zcela potvrzené lékařské výzkumy dávají pravidelnou konzumaci kajenského pepře dokonce do souvislosti s prevencí rakovinného bujení.

Kurkuma

Jasně žlutá kurkuma (neboli indický šafrán) je jednou z hlavních složek tradiční indické kořenicí směsi, kterou označujeme jako kari. Jedná se o usušený a namletý oddenek kurkumovníku dlouhého. Za specifickou barvou kurkumy se skrývá látka kurkumin, která je v poslední době předmětem mnoha vědeckých výzkumů. Ukazuje se totiž, že má velmi silné detoxikační a v některých případech navíc protirakovinné účinky. Vzhledem k tomu, že kurkuma dokáže inhibovat tvorbu karcinogenních heterocyklických aminů při tepelné úpravě masa, je to ideální koření pro zdravější přípravu grilovaného masa.

Zázvor

Stejně jako kurkuma je i zázvor koření získané z rostlinných oddenků. Pálivou chuť zázvoru způsobuje sloučenina gingerol, která je částečně chemicky podobná kapsaicinu v čili papričkách. Asi nejznámější léčebné použití zázvoru je při chřipce a nachlazení, kdy se doporučuje popíjet horký zázvorový čaj. Méně známá skutečnost je ta, že zázvor ulevuje také při žaludeční nevolnosti – například v těhotenství nebo u pacientů, kteří podstupují chemoterapii.

Křen

V době blížící se chřipkové sezóny je křen ideální ke zvýšení obranyschopnosti organismu, protože obsahuje velmi vysoké množství vitamínu C. Pokud už na nás chřipka nebo nachlazení zaútočí, i tehdy nám křen může ulevit, protože křenové silice velmi dobře rozpouští sekret usazený na sliznicích – a to jak v nosních dutinách, tak v plicích a průduškách. Lžička křenu smíchaná s kapkou medu proto usnadní odkašlávání a uvolní dýchací cesty. 

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.