Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyČtyři druhy koření pro lepší zdraví
ctyri-druhy-koreni-pro-lepsi-zdravi.jpg

Čtyři druhy koření pro lepší zdraví

Zveřejněno: 06.10.2014

Většina Čechů přijímá mnohem víc kuchyňské soli, než je zdravé. Důsledkem zvýšené hladiny sodíku v organismu je potom vysoký krevní tlak, který značně zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob. Zkuste proto místo přisolování pokrmů sáhnout po jiných druzích koření, řada z nich má totiž, na rozdíl od soli, na náš organismus příznivý vliv. 

Čili papričky

Pálivé čili papričky, kterým se také někdy říká kajenský pepř, obsahují ve větším množství vitamín C a beta-karoten. Za svou štiplavou chuť vděčí toto koření látce zvané kapsaicin, která zvyšuje prokrvení tkání a zrychluje metabolismus. V přiměřeném množství proto má čili pozitivní vliv na trávicí soustavu -  podporuje vylučování trávicích šťáv a tím našemu tělu usnadňuje trávení zejména tučných a těžkých jídel. Kapsaicin navíc napomáhá snižovat hladinu krevního cukru, takže je to ideální koření pro lidi, kteří trpí cukrovkou 2. typu. Některé dosud ne zcela potvrzené lékařské výzkumy dávají pravidelnou konzumaci kajenského pepře dokonce do souvislosti s prevencí rakovinného bujení.

Kurkuma

Jasně žlutá kurkuma (neboli indický šafrán) je jednou z hlavních složek tradiční indické kořenicí směsi, kterou označujeme jako kari. Jedná se o usušený a namletý oddenek kurkumovníku dlouhého. Za specifickou barvou kurkumy se skrývá látka kurkumin, která je v poslední době předmětem mnoha vědeckých výzkumů. Ukazuje se totiž, že má velmi silné detoxikační a v některých případech navíc protirakovinné účinky. Vzhledem k tomu, že kurkuma dokáže inhibovat tvorbu karcinogenních heterocyklických aminů při tepelné úpravě masa, je to ideální koření pro zdravější přípravu grilovaného masa.

Zázvor

Stejně jako kurkuma je i zázvor koření získané z rostlinných oddenků. Pálivou chuť zázvoru způsobuje sloučenina gingerol, která je částečně chemicky podobná kapsaicinu v čili papričkách. Asi nejznámější léčebné použití zázvoru je při chřipce a nachlazení, kdy se doporučuje popíjet horký zázvorový čaj. Méně známá skutečnost je ta, že zázvor ulevuje také při žaludeční nevolnosti – například v těhotenství nebo u pacientů, kteří podstupují chemoterapii.

Křen

V době blížící se chřipkové sezóny je křen ideální ke zvýšení obranyschopnosti organismu, protože obsahuje velmi vysoké množství vitamínu C. Pokud už na nás chřipka nebo nachlazení zaútočí, i tehdy nám křen může ulevit, protože křenové silice velmi dobře rozpouští sekret usazený na sliznicích – a to jak v nosních dutinách, tak v plicích a průduškách. Lžička křenu smíchaná s kapkou medu proto usnadní odkašlávání a uvolní dýchací cesty. 

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.