Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo způsobuje záškuby při usínání?
co-zpusobuje-zaskuby-pri-usinani.jpg

Co způsobuje záškuby při usínání?

Zveřejněno: 04.03.2016

Možná to znáte z vlastní zkušenosti, pomalu se propadáte do spánku a najednou vás probudí spontánní a rychlé trhnutí svalstva. Někdy se přidá ještě pocit, že někam padáte. Co tyto svalové záškuby, které se nejčastěji objevují na nohách, způsobuje? 

Možná to znáte z vlastní zkušenosti, pomalu se propadáte do spánku a najednou vás probudí spontánní a rychlé trhnutí svalstva. Někdy se přidá ještě pocit, že někam padáte. Co tyto svalové záškuby, které se nejčastěji objevují na nohách, způsobuje?

Odborný název tohoto jevu zní hypnagogický záškub. Úplně do detailu stejně jako stav mezi usínáním a bděním, kdy je nejčastěji zažíváme, prozkoumány nejsou. Odborníci je ale dávají do souvislosti s uvolňováním svalových vláken během usínání. Když spíme, naše svaly jsou relaxované a v klidu. A to i tehdy, když se nám zdá, že jezdíme na kole nebo třeba plaveme. Když se náš mozek ukládá ke spánku, postupně se vypínají nervové dráhy udržující svalové napětí, ale i ty dráhy, které svalové pohyby brzdí. Naše tělo a mozek zjednodušeně řečeno přejdou do spánkového módu. Někdy se ovšem stane, že do míchy během usínání pronikne série vzruchů z uvolňujících se svalových vláken. Mozek na ně v tu chvíli reaguje tak, že pošle elektrický výboj, svaly se stáhnou, a tím vzniká onen záškub, který nás obvykle zcela probudí.

S hypnagogickými záškuby má údajně zkušenost zhruba 70 % lidí, takže se nejedná o nic mimořádného. Jejich frekvence může vzrůstat v případě, že jsme vystaveni stresu, nadměrné emocionální nebo tělesné námaze a někdy také tehdy, když během dne přijmeme vyšší dávku kofeinu než obvykle. 

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.