Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo udělá bezlepková dieta s vaším tělem
co-udela-bezlepkova-dieta-s-vasim-telem.png

Co udělá bezlepková dieta s vaším tělem

Zveřejněno: 26.01.2018

Status „nejím lepek“ se poslední dobou stal hitem. Bezlepkovou dietu drží i lidé, kteří nemají diagnostikované problémy spojené se skupinou glykoproteinů, jež najdete v určitých druzích obilovin. Co je k tomu vede a o co mohou přicházet?

Někteří vyznavači zdravého životního stylu si pochvalují, že jim bezlepkové stravování pomáhá udržet si váhu a odvrací riziko civilizačních nemocí. Nedostatek klinických studií na toto téma ale naznačuje, že jde spíše o další z módních trendů poslední doby.

Pravda je, že lidské tělo dokáže fungovat bez obilovin obsahujících lepek (pšenice, ječmen, žito a oves). Pokud však nemáte prokázanou celiakii nebo alergii na lepek, není důvod tento druh potravin vyřazovat ze svého jídelníčku. Zejména celozrnné výrobky obsahují komplexní sacharidy, které fungují jako palivo – poskytují základní zdroj energie. Z kvalitních obilovin organismus získává potřebnou vlákninu, vitaminy skupiny B či minerály železo a vápník.

Na druhou stranu, pokud se vám omezením „knedlíkového“ stylu stravování zlepší zdravotní potíže či zažívání, není důvod neudělat v jídelníčku změnu. Ovšem jak se říká, všeho s mírou a s rozumem. :-)

CELIAKIE je chronické onemocnění, kdy lepek (gluten) spouští aktivitu imunitního systému, která poškozuje výstelku tenkého střeva. Pokud se tento stav neléčí, může dojít k narušení přísunu živin do organismu. Mezi symptomy patří ztráta hmotnosti, průjem, dávení, nechutenství, únava a poruchy růstu u dětí.

TIP: Mouku s lepkem lze nahradit jinými druhy bez lepku, například mandlovou, pohankovou, amarantovou, cizrnovou nebo rýžovou moukou.

Top 5 zdravých druhů ovoce dostupných i v zimě

Upečte si domácí chléb i bez pekárny a hnětení

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
neuzivejte-antibiotika-zbytecne.jpg

Neužívejte antibiotika zbytečně

03.06.2019Antibiotika jsou léky podávané pouze na lékařský předpis, které se používají k léčbě infekčních onemocnění způsobených bakteriemi jako například angína či zápal plic. Od objevu penicilinu v roce 1928 spotřeba antibiotik neustále stoupá. Jejich nesprávné používání a nadužívání se stává celosvětovým problémem, protože vede ke vzniku odolných bakterií, které na léčbu přestávají reagovat. Abychom zabránili vzniku antibiotické rezistence, je nutné antibiotika užívat pouze v případech, kdy byla předepsána lékařem, a řídit se jeho pokyny. Vhodnou alternativou pak mohou být autovakcíny, které se využívají zejména k léčbě chronických a opakujících se infekcí.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.