Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo se doopravdy děje během spánku
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

Zveřejněno: 13.02.2018

Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.

Po ulehnutí se vaše tělo postupně dostává do útlumově relaxační fáze. Dochází ke změně činnosti mozku, k uvolnění svalstva, snížení tělesné teploty a krevního tlaku.

Nejdříve přichází usínání. Po něm následuje NREM spánek v několika úrovních – lehký, středně hluboký a hluboký. Srdeční frekvence a dýchání se zpomalují a tělo má možnost zotavit se z rušného dne. Závěrečné fázi se říká REM, je provázená rychlými pohyby očí pod víčky (rapid eye movement) a sněním. Některé části těla se nachází ve strnulém stavu a dá se říct, že probíhá očista mozku.

Všechny tyto fáze se opakují, některé z nich můžete i přeskočit. Čím delší čas strávíte v hlubokém spánku, tím svěžejší se budete ráno cítit.

Věděli jste, že...

* Společný spánek s domácím mazlíčkem podle studií pomáhá některým lidem lépe spát. Nejspíš je to pocitem lásky a jistoty. Doporučuje se však pouze sdílení ložnice, lože a pelíšek vašeho miláčka by měly být oddělené.

* V hlubokém spánku se odstraňuje beta-amyloid, který poškozuje mozkové buňky a byl nalezen i v mozku pacientů s Alzheimerovou chorobou. Proto je možné, že nedostatek kvalitního spánku může vést k zvýšené tvorbě tohoto amyloidu a vyššímu riziku této nemoci. Na přesnější výzkumy si ale budeme muset ještě počkat.

Blogerka Renata: Ráno bez snídaně? Neexistuje!

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

Doporučujeme


jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

27.04.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?