Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo se doopravdy děje během spánku
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

Zveřejněno: 13.02.2018

Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.

Po ulehnutí se vaše tělo postupně dostává do útlumově relaxační fáze. Dochází ke změně činnosti mozku, k uvolnění svalstva, snížení tělesné teploty a krevního tlaku.

Nejdříve přichází usínání. Po něm následuje NREM spánek v několika úrovních – lehký, středně hluboký a hluboký. Srdeční frekvence a dýchání se zpomalují a tělo má možnost zotavit se z rušného dne. Závěrečné fázi se říká REM, je provázená rychlými pohyby očí pod víčky (rapid eye movement) a sněním. Některé části těla se nachází ve strnulém stavu a dá se říct, že probíhá očista mozku.

Všechny tyto fáze se opakují, některé z nich můžete i přeskočit. Čím delší čas strávíte v hlubokém spánku, tím svěžejší se budete ráno cítit.

Věděli jste, že...

* Společný spánek s domácím mazlíčkem podle studií pomáhá některým lidem lépe spát. Nejspíš je to pocitem lásky a jistoty. Doporučuje se však pouze sdílení ložnice, lože a pelíšek vašeho miláčka by měly být oddělené.

* V hlubokém spánku se odstraňuje beta-amyloid, který poškozuje mozkové buňky a byl nalezen i v mozku pacientů s Alzheimerovou chorobou. Proto je možné, že nedostatek kvalitního spánku může vést k zvýšené tvorbě tohoto amyloidu a vyššímu riziku této nemoci. Na přesnější výzkumy si ale budeme muset ještě počkat.

Blogerka Renata: Ráno bez snídaně? Neexistuje!

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.