Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo se doopravdy děje během spánku
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

Zveřejněno: 22.02.2018

Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.

Po ulehnutí se vaše tělo postupně dostává do útlumově relaxační fáze. Dochází ke změně činnosti mozku, k uvolnění svalstva, snížení tělesné teploty a krevního tlaku.

Nejdříve přichází usínání. Po něm následuje NREM spánek v několika úrovních – lehký, středně hluboký a hluboký. Srdeční frekvence a dýchání se zpomalují a tělo má možnost zotavit se z rušného dne. Závěrečné fázi se říká REM, je provázená rychlými pohyby očí pod víčky (rapid eye movement) a sněním. Některé části těla se nachází ve strnulém stavu a dá se říct, že probíhá očista mozku.

Všechny tyto fáze se opakují, některé z nich můžete i přeskočit. Čím delší čas strávíte v hlubokém spánku, tím svěžejší se budete ráno cítit.

Věděli jste, že...

* Společný spánek s domácím mazlíčkem podle studií pomáhá některým lidem lépe spát. Nejspíš je to pocitem lásky a jistoty. Doporučuje se však pouze sdílení ložnice, lože a pelíšek vašeho miláčka by měly být oddělené.

* V hlubokém spánku se odstraňuje beta-amyloid, který poškozuje mozkové buňky a byl nalezen i v mozku pacientů s Alzheimerovou chorobou. Proto je možné, že nedostatek kvalitního spánku může vést k zvýšené tvorbě tohoto amyloidu a vyššímu riziku této nemoci. Na přesnější výzkumy si ale budeme muset ještě počkat.

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

Klíčová slova: spánekREM

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.