Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo jíst, abyste měli lepší náladu?
co-jist-abyste-meli-lepsi-naladu.jpg

Co jíst, abyste měli lepší náladu?

Zveřejněno: 22.10.2014

Potraviny, které jíme, mají vliv nejen na naše fyzické zdraví a fyzickou kondici, ale zásadním způsobem mohou ovlivňovat i naši náladu. Pokud se tedy často cítíte nervózní, podráždění a chybí vám radost ze života, může na tom svůj podíl mít i jídlo, které během dne sníte. Jaké potraviny dokážou náladu zlepšit a proč? 

Jednou z klíčových chemických látek, které mají vliv na to, jak se cítíme, je esenciální aminokyselina tryptofan. Pomocí tryptofanu totiž naše tělo vyrábí serotonin, kterému se někdy přezdívá hormon štěstí a který je jeden z nejdůležitějších neurotransmiterů - látek, které přenáší nervové vzruchy. Mezi potraviny přirozeně bohaté na tryptofan patří drůbeží (zejména krůtí) maso, vejce, sója a sójové výrobky jako je například tofu, plody moře a tučné mořské ryby, krevety, tvaroh, jogurty, sýry, ořechy a semena.

Skutečně zázračnou potravinou pro lepší náladu je ale banán. Obsahuje ve větším množství nejen tryptofan, ale také vitamín B6 a hodně sacharidů. Naše tělo totiž dokáže tryptofan správně přijímat a využívat jen tehdy, má-li dostatek sacharidů - což banán rozhodně má.  Vitamín B6 je navíc nezbytný pro správné fungování nervové soustavy. Díky této kombinaci je tak banán naprosto ideální potravina pro ty, kteří se cítí posmutnělí nebo podráždění.

Kromě tryptofanu ale ovlivňují produkci serotoninu, a tím i naši náladu ještě různé minerály a vitamíny. Kromě vitamínů skupiny B, které posilují nervy, jsou to ještě vitamín C a hořčík, které v produkci serotoninu fungují jako přirozené katalyzátory. Proti sklíčenosti a zvýšené únavě může pomáhat také selen. Jak selen, tak hořčík obsahují ve větší míře para ořechy a slunečnicová semínka. Na hořčík jsou extrémně bohaté mandle, kešu ořechy, sušené meruňky a špenát.

  Vzorový jídelníček pro lepší náladu Snídaně: ovesná kaše, sklenička pomerančového džusu Svačina: hrst sušených meruněk, banán Oběd: neloupaná rýže, vařená zelenina s tofu Svačina: hrst ořechů, bílý jogurt Večeře: losos (popř. jiná tučná mořská ryba jako například makrela), vařené brambory, špenát Druhá večeře: plátek celozrnného chleba s vařeným vajíčkem

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.