Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo jíst, abyste měli lepší náladu?
co-jist-abyste-meli-lepsi-naladu.jpg

Co jíst, abyste měli lepší náladu?

Zveřejněno: 22.10.2014

Potraviny, které jíme, mají vliv nejen na naše fyzické zdraví a fyzickou kondici, ale zásadním způsobem mohou ovlivňovat i naši náladu. Pokud se tedy často cítíte nervózní, podráždění a chybí vám radost ze života, může na tom svůj podíl mít i jídlo, které během dne sníte. Jaké potraviny dokážou náladu zlepšit a proč? 

Jednou z klíčových chemických látek, které mají vliv na to, jak se cítíme, je esenciální aminokyselina tryptofan. Pomocí tryptofanu totiž naše tělo vyrábí serotonin, kterému se někdy přezdívá hormon štěstí a který je jeden z nejdůležitějších neurotransmiterů - látek, které přenáší nervové vzruchy. Mezi potraviny přirozeně bohaté na tryptofan patří drůbeží (zejména krůtí) maso, vejce, sója a sójové výrobky jako je například tofu, plody moře a tučné mořské ryby, krevety, tvaroh, jogurty, sýry, ořechy a semena.

Skutečně zázračnou potravinou pro lepší náladu je ale banán. Obsahuje ve větším množství nejen tryptofan, ale také vitamín B6 a hodně sacharidů. Naše tělo totiž dokáže tryptofan správně přijímat a využívat jen tehdy, má-li dostatek sacharidů - což banán rozhodně má.  Vitamín B6 je navíc nezbytný pro správné fungování nervové soustavy. Díky této kombinaci je tak banán naprosto ideální potravina pro ty, kteří se cítí posmutnělí nebo podráždění.

Kromě tryptofanu ale ovlivňují produkci serotoninu, a tím i naši náladu ještě různé minerály a vitamíny. Kromě vitamínů skupiny B, které posilují nervy, jsou to ještě vitamín C a hořčík, které v produkci serotoninu fungují jako přirozené katalyzátory. Proti sklíčenosti a zvýšené únavě může pomáhat také selen. Jak selen, tak hořčík obsahují ve větší míře para ořechy a slunečnicová semínka. Na hořčík jsou extrémně bohaté mandle, kešu ořechy, sušené meruňky a špenát.

  Vzorový jídelníček pro lepší náladu Snídaně: ovesná kaše, sklenička pomerančového džusu Svačina: hrst sušených meruněk, banán Oběd: neloupaná rýže, vařená zelenina s tofu Svačina: hrst ořechů, bílý jogurt Večeře: losos (popř. jiná tučná mořská ryba jako například makrela), vařené brambory, špenát Druhá večeře: plátek celozrnného chleba s vařeným vajíčkem

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
nadmerne-padani-vlasu-se-da-resit-vcasnou-lecbou.jpg

Nadměrné padání vlasů se dá řešit včasnou léčbou

03.06.2019Padání vlasů je přirozenou součástí výměny vlasového porostu. Zdravému člověku běžně vypadne 50 až 80 vlasů za den. O nadměrném padání vlasů zvaném alopecie hovoříme v případě denního úbytku vyššího než 100 vlasů. Vlasy mohou řídnout a vypadávat rovnoměrně po celé hlavě, nebo zanechávat viditelné, jasně ohraničené lysinky. Oba typy nadměrného padání vlasů postihují muže i ženy a mohou být dědičné, přirozeně doprovázet stárnutí, ale také poukazovat na hormonální nerovnováhu nebo infekční či autoimunitní onemocnění. V případě zaznamenání většího úbytku vlasů je na místě navštívit praktického nebo kožního lékaře, který pomůže stanovit příčinu a určí vhodnou léčbu.
cerven-a-jeho-alergeny-dreviny-ustupuji-travy-a-byliny-buji.jpg

Červen a jeho alergeny. Dřeviny ustupují, trávy a byliny bují

11.06.2019Vrchol pylové sezóny je tady. Lidé alergičtí na dřeviny mají pomalu vyhráno, stromů už kvete jen malá hrstka. Ti, kteří jsou citliví na trávy, si ale zatím neodpočinou. Ještě hůř na tom mohou být osoby alergické na byliny, období jejich největšího rozpuku teprve začíná. Aby si alergici zbytečně nekazili začátek léta častým kýcháním a dalšími potížemi spojenými s alergiemi, měli by se problematickým rostlinám co nejméně vystavovat. Lidem, kteří netuší, na co přesně jsou alergičtí, pomůže krevní test.