Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo jíst, abyste měli lepší náladu?
co-jist-abyste-meli-lepsi-naladu.jpg

Co jíst, abyste měli lepší náladu?

Zveřejněno: 22.10.2014

Potraviny, které jíme, mají vliv nejen na naše fyzické zdraví a fyzickou kondici, ale zásadním způsobem mohou ovlivňovat i naši náladu. Pokud se tedy často cítíte nervózní, podráždění a chybí vám radost ze života, může na tom svůj podíl mít i jídlo, které během dne sníte. Jaké potraviny dokážou náladu zlepšit a proč? 

Jednou z klíčových chemických látek, které mají vliv na to, jak se cítíme, je esenciální aminokyselina tryptofan. Pomocí tryptofanu totiž naše tělo vyrábí serotonin, kterému se někdy přezdívá hormon štěstí a který je jeden z nejdůležitějších neurotransmiterů - látek, které přenáší nervové vzruchy. Mezi potraviny přirozeně bohaté na tryptofan patří drůbeží (zejména krůtí) maso, vejce, sója a sójové výrobky jako je například tofu, plody moře a tučné mořské ryby, krevety, tvaroh, jogurty, sýry, ořechy a semena.

Skutečně zázračnou potravinou pro lepší náladu je ale banán. Obsahuje ve větším množství nejen tryptofan, ale také vitamín B6 a hodně sacharidů. Naše tělo totiž dokáže tryptofan správně přijímat a využívat jen tehdy, má-li dostatek sacharidů - což banán rozhodně má.  Vitamín B6 je navíc nezbytný pro správné fungování nervové soustavy. Díky této kombinaci je tak banán naprosto ideální potravina pro ty, kteří se cítí posmutnělí nebo podráždění.

Kromě tryptofanu ale ovlivňují produkci serotoninu, a tím i naši náladu ještě různé minerály a vitamíny. Kromě vitamínů skupiny B, které posilují nervy, jsou to ještě vitamín C a hořčík, které v produkci serotoninu fungují jako přirozené katalyzátory. Proti sklíčenosti a zvýšené únavě může pomáhat také selen. Jak selen, tak hořčík obsahují ve větší míře para ořechy a slunečnicová semínka. Na hořčík jsou extrémně bohaté mandle, kešu ořechy, sušené meruňky a špenát.

  Vzorový jídelníček pro lepší náladu Snídaně: ovesná kaše, sklenička pomerančového džusu Svačina: hrst sušených meruněk, banán Oběd: neloupaná rýže, vařená zelenina s tofu Svačina: hrst ořechů, bílý jogurt Večeře: losos (popř. jiná tučná mořská ryba jako například makrela), vařené brambory, špenát Druhá večeře: plátek celozrnného chleba s vařeným vajíčkem

Doporučujeme


ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás.