Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo jíst, abyste měli lepší náladu?
co-jist-abyste-meli-lepsi-naladu.jpg

Co jíst, abyste měli lepší náladu?

Zveřejněno: 22.10.2014

Potraviny, které jíme, mají vliv nejen na naše fyzické zdraví a fyzickou kondici, ale zásadním způsobem mohou ovlivňovat i naši náladu. Pokud se tedy často cítíte nervózní, podráždění a chybí vám radost ze života, může na tom svůj podíl mít i jídlo, které během dne sníte. Jaké potraviny dokážou náladu zlepšit a proč? 

Jednou z klíčových chemických látek, které mají vliv na to, jak se cítíme, je esenciální aminokyselina tryptofan. Pomocí tryptofanu totiž naše tělo vyrábí serotonin, kterému se někdy přezdívá hormon štěstí a který je jeden z nejdůležitějších neurotransmiterů - látek, které přenáší nervové vzruchy. Mezi potraviny přirozeně bohaté na tryptofan patří drůbeží (zejména krůtí) maso, vejce, sója a sójové výrobky jako je například tofu, plody moře a tučné mořské ryby, krevety, tvaroh, jogurty, sýry, ořechy a semena.

Skutečně zázračnou potravinou pro lepší náladu je ale banán. Obsahuje ve větším množství nejen tryptofan, ale také vitamín B6 a hodně sacharidů. Naše tělo totiž dokáže tryptofan správně přijímat a využívat jen tehdy, má-li dostatek sacharidů - což banán rozhodně má.  Vitamín B6 je navíc nezbytný pro správné fungování nervové soustavy. Díky této kombinaci je tak banán naprosto ideální potravina pro ty, kteří se cítí posmutnělí nebo podráždění.

Kromě tryptofanu ale ovlivňují produkci serotoninu, a tím i naši náladu ještě různé minerály a vitamíny. Kromě vitamínů skupiny B, které posilují nervy, jsou to ještě vitamín C a hořčík, které v produkci serotoninu fungují jako přirozené katalyzátory. Proti sklíčenosti a zvýšené únavě může pomáhat také selen. Jak selen, tak hořčík obsahují ve větší míře para ořechy a slunečnicová semínka. Na hořčík jsou extrémně bohaté mandle, kešu ořechy, sušené meruňky a špenát.

  Vzorový jídelníček pro lepší náladu Snídaně: ovesná kaše, sklenička pomerančového džusu Svačina: hrst sušených meruněk, banán Oběd: neloupaná rýže, vařená zelenina s tofu Svačina: hrst ořechů, bílý jogurt Večeře: losos (popř. jiná tučná mořská ryba jako například makrela), vařené brambory, špenát Druhá večeře: plátek celozrnného chleba s vařeným vajíčkem

Doporučujeme


renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
co-vsechno-lze-zjistit-z-vysetreni-krve.jpg

Co všechno lze zjistit z vyšetření krve

05.04.2019Fungují vaše ledviny a játra správně? Máte v pořádku imunitu či zdravou hladinu cukrů a tuků v krvi? To vše se dozvíte z krevního rozboru. Výsledky mohou poukázat také na nedostatek vitamínů či minerálů v těle nebo upozornit na probíhající infekci. Kromě toho odhalí i závažné nemoci, které zajím mohou probíhat bez viditelných příznaků, nebo potenciální riziko dědičných chorob.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.