Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo je spánková apnoe a proč byste ji neměli podceňovat
co-je-spankova-apnoe-a-proc-byste-ji-nemeli-podcenovat.png

Co je spánková apnoe a proč byste ji neměli podceňovat

Zveřejněno: 03.04.2017

Prospíme zhruba 25–30 % života. Abychom mohli fungovat, potřebujeme svou porci spánku, která je u každého z nás různá. Někomu stačí pět hodin, jinému devět. Možná vás překvapí, že i příliš mnoho spánku může být kontraproduktivní. Typickým příkladem je víkendové dospávání. Místo svěžesti následně pociťujeme omámenost a únavu.

Prospíme zhruba 25–30 % života. Abychom mohli fungovat, potřebujeme svou porci spánku, která je u každého z nás různá. Někomu stačí pět hodin, jinému devět.

Možná vás překvapí, že i příliš mnoho spánku může být kontraproduktivní. Typickým příkladem je víkendové dospávání. Místo svěžesti následně pociťujeme omámenost a únavu.

Kvalita je důležitější než kvantita

Problémem je přerušované spaní. Po probuzení může trvat až hodinu, než mozek opět „vypne“ a vrátí se zpět do klidové fáze spánkového cyklu. Pokud se stavy, kdy se budíme a znovu usínáme, opakují, není vyloučené, že tělo ochudíme o celé noci nejhlubšího, vydatného spánku. Následky? Denní ospalost, chronická únava, bolest hlavy, změny nálad, podrážděnost, špatná paměť…

Co vás ruší

Spousta starších lidí má pocit, že se v noci budí s nucením na toaletu. Překvapivě však tolik nezáleží na množství vypitých tekutin večer před spaním, ale na samovolném podráždění močového měchýře. Dalším zádrhelem může být sdílení postele s domácím mazlíčkem, který ruší svým pohybem nebo zvuky.

Syndrom spánkové apnoe

Jedná se o onemocnění, při němž člověk během spánku přestane dýchat. Mozek tak zažívá opakované okamžiky dušení. Pokud posloucháte spícího, který trpí tímto syndromem, může to zdánlivě působit komicky – chvilka tichého spánku náhle vrcholí prudkým zvukem připomínajícím chrčení nebo chrochtání. Ve skutečnosti je to lapání po dechu, když mozku chybí kyslík. S tímto neléčeným onemocněním se zvyšuje riziko hypertenze, infarktu myokardu či cévní mozkové příhody. Pokud vy nebo někdo z vašich blízkých tyto potíže máte, měli byste je konzultovat s lékařem.

Víte, že... Vědecky potvrzený rekord v bdění drží sedmnáctiletý Američan Randy Gardner, který v roce 1965 vydržel nespat přibližně 11 dní. Výsledkem bylo velmi útržkovité myšlení, poruchy paměti a halucinace. Experiment byl z rozhodnutí lékařů přerušen kvůli hrozbě vyčerpání organismu. Nicméně nelze nespat až do smrti. Ve finální fázi člověk navzdory všemu přece jen jednoduše usne.  

Zdravý spánek je víc, než si myslíte

5 zajímavostí o spánku

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

24.04.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.