Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo je spánková apnoe a proč byste ji neměli podceňovat
co-je-spankova-apnoe-a-proc-byste-ji-nemeli-podcenovat.png

Co je spánková apnoe a proč byste ji neměli podceňovat

Zveřejněno: 03.04.2017

Prospíme zhruba 25–30 % života. Abychom mohli fungovat, potřebujeme svou porci spánku, která je u každého z nás různá. Někomu stačí pět hodin, jinému devět. Možná vás překvapí, že i příliš mnoho spánku může být kontraproduktivní. Typickým příkladem je víkendové dospávání. Místo svěžesti následně pociťujeme omámenost a únavu.

Prospíme zhruba 25–30 % života. Abychom mohli fungovat, potřebujeme svou porci spánku, která je u každého z nás různá. Někomu stačí pět hodin, jinému devět.

Možná vás překvapí, že i příliš mnoho spánku může být kontraproduktivní. Typickým příkladem je víkendové dospávání. Místo svěžesti následně pociťujeme omámenost a únavu.

Kvalita je důležitější než kvantita

Problémem je přerušované spaní. Po probuzení může trvat až hodinu, než mozek opět „vypne“ a vrátí se zpět do klidové fáze spánkového cyklu. Pokud se stavy, kdy se budíme a znovu usínáme, opakují, není vyloučené, že tělo ochudíme o celé noci nejhlubšího, vydatného spánku. Následky? Denní ospalost, chronická únava, bolest hlavy, změny nálad, podrážděnost, špatná paměť…

Co vás ruší

Spousta starších lidí má pocit, že se v noci budí s nucením na toaletu. Překvapivě však tolik nezáleží na množství vypitých tekutin večer před spaním, ale na samovolném podráždění močového měchýře. Dalším zádrhelem může být sdílení postele s domácím mazlíčkem, který ruší svým pohybem nebo zvuky.

Syndrom spánkové apnoe

Jedná se o onemocnění, při němž člověk během spánku přestane dýchat. Mozek tak zažívá opakované okamžiky dušení. Pokud posloucháte spícího, který trpí tímto syndromem, může to zdánlivě působit komicky – chvilka tichého spánku náhle vrcholí prudkým zvukem připomínajícím chrčení nebo chrochtání. Ve skutečnosti je to lapání po dechu, když mozku chybí kyslík. S tímto neléčeným onemocněním se zvyšuje riziko hypertenze, infarktu myokardu či cévní mozkové příhody. Pokud vy nebo někdo z vašich blízkých tyto potíže máte, měli byste je konzultovat s lékařem.

Víte, že... Vědecky potvrzený rekord v bdění drží sedmnáctiletý Američan Randy Gardner, který v roce 1965 vydržel nespat přibližně 11 dní. Výsledkem bylo velmi útržkovité myšlení, poruchy paměti a halucinace. Experiment byl z rozhodnutí lékařů přerušen kvůli hrozbě vyčerpání organismu. Nicméně nelze nespat až do smrti. Ve finální fázi člověk navzdory všemu přece jen jednoduše usne.  

Zdravý spánek je víc, než si myslíte

5 zajímavostí o spánku

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.