Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo je paleo dieta a v čem spočívají její rizika?
co-je-paleo-dieta-a-v-cem-spocivaji-jeji-rizika.png

Co je paleo dieta a v čem spočívají její rizika?

Zveřejněno: 09.05.2016

Způsoby stravování podléhají v dnešní době různým módním trendům. Momentálně je hodně v kurzu takzvaná paleo dieta. Zjednodušeně řečeno, tento typ jídelníčku se skládá hlavně ze zeleniny, masa, ryb, vajec, ovoce a ořechů. Zastánci paleo diety omezují příjem obilovin, cukru a také luštěnin a mléčných výrobků nebo se jim zcela vyhýbají. V čem spočívají její rizika, a v jaké podobě naopak může zdraví prospět? 

Způsoby stravování podléhají v dnešní době různým módním trendům. Momentálně je hodně v kurzu takzvaná paleo dieta. Zjednodušeně řečeno, tento typ jídelníčku se skládá hlavně ze zeleniny, masa, ryb, vajec, ovoce a ořechů.

Zastánci paleo diety omezují příjem obilovin, cukru a také luštěnin a mléčných výrobků nebo se jim zcela vyhýbají. V čem spočívají její rizika, a v jaké podobě naopak může zdraví prospět? O co se jedná? Jak už napovídá název tohoto způsobu stravování, vychází z jídelníčku pravěkých lovců a sběračů. Ti konzumovali velká množství syrové zeleniny, dále pak maso a vnitřnosti, ryby, vejce, syrové ořechy a ovoce.

Ve srovnání s dneškem jedli méně sacharidů, a z logiky věci nekonzumovali žádné polotovary. Zastánci paleo diety tvrdí, že pro lidský organismus je stále přirozenější jíst tento typ stravy, který lidé konzumovali po statisíce let, než potraviny, které zaplavily naše stoly až v posledních staletích.

Víc zeleniny prospěje

Pravda je, že větší množství syrové zeleniny v jídelníčku prospěje všem. Stejně tak příjem ovoce. Pokud tedy omezíte příjem obilovin, pečiva a nahradíte je zeleninou, rozhodně svému zdraví prospějete. Stejně tak je jednoznačně prospěšné, když omezíte polotovary a průmyslově zpracované potraviny a nahradíte je surovinami čerstvými.

Jaká jsou rizika? A jaká rizika z dodržování této diety plynou? Předně je nutné nastudovat si zásady zdravého stravování, a ne se jen slepě řídit tím, že vyřadíte z jídelníčku sacharidy a nahradíte je zvýšenou konzumací masa. Tím svému zdraví opravdu neprospějete, zvlášť v případě hodně tučného masa. Pokud se z paleo diety inspirujete v tom, že do jídelníčku přidáte syrovou zeleninu, ovoce a omezíte průmyslově zpracované potraviny, určitě své zdraví podpoříte.

Konzumaci velkého množství masa bez ohledu na obsah tuku ale odborníci nedoporučují. Navíc vysoký podíl červeného masa ve stravě bývá spojován se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny. Dietologové v případě této diety upozorňují, že nahrazení sacharidů extrémním příjmem bílkovin a tuků s sebou může nést i zvýšení hladiny cholesterolu. I v případě paleo diety tedy platí, že nic by se nemělo hnát do extrému. Jezte proto především rozumně :). 

Doporučujeme


pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.