Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo je paleo dieta a v čem spočívají její rizika?
co-je-paleo-dieta-a-v-cem-spocivaji-jeji-rizika.png

Co je paleo dieta a v čem spočívají její rizika?

Zveřejněno: 09.05.2016

Způsoby stravování podléhají v dnešní době různým módním trendům. Momentálně je hodně v kurzu takzvaná paleo dieta. Zjednodušeně řečeno, tento typ jídelníčku se skládá hlavně ze zeleniny, masa, ryb, vajec, ovoce a ořechů. Zastánci paleo diety omezují příjem obilovin, cukru a také luštěnin a mléčných výrobků nebo se jim zcela vyhýbají. V čem spočívají její rizika, a v jaké podobě naopak může zdraví prospět? 

Způsoby stravování podléhají v dnešní době různým módním trendům. Momentálně je hodně v kurzu takzvaná paleo dieta. Zjednodušeně řečeno, tento typ jídelníčku se skládá hlavně ze zeleniny, masa, ryb, vajec, ovoce a ořechů.

Zastánci paleo diety omezují příjem obilovin, cukru a také luštěnin a mléčných výrobků nebo se jim zcela vyhýbají. V čem spočívají její rizika, a v jaké podobě naopak může zdraví prospět? O co se jedná? Jak už napovídá název tohoto způsobu stravování, vychází z jídelníčku pravěkých lovců a sběračů. Ti konzumovali velká množství syrové zeleniny, dále pak maso a vnitřnosti, ryby, vejce, syrové ořechy a ovoce.

Ve srovnání s dneškem jedli méně sacharidů, a z logiky věci nekonzumovali žádné polotovary. Zastánci paleo diety tvrdí, že pro lidský organismus je stále přirozenější jíst tento typ stravy, který lidé konzumovali po statisíce let, než potraviny, které zaplavily naše stoly až v posledních staletích.

Víc zeleniny prospěje

Pravda je, že větší množství syrové zeleniny v jídelníčku prospěje všem. Stejně tak příjem ovoce. Pokud tedy omezíte příjem obilovin, pečiva a nahradíte je zeleninou, rozhodně svému zdraví prospějete. Stejně tak je jednoznačně prospěšné, když omezíte polotovary a průmyslově zpracované potraviny a nahradíte je surovinami čerstvými.

Jaká jsou rizika? A jaká rizika z dodržování této diety plynou? Předně je nutné nastudovat si zásady zdravého stravování, a ne se jen slepě řídit tím, že vyřadíte z jídelníčku sacharidy a nahradíte je zvýšenou konzumací masa. Tím svému zdraví opravdu neprospějete, zvlášť v případě hodně tučného masa. Pokud se z paleo diety inspirujete v tom, že do jídelníčku přidáte syrovou zeleninu, ovoce a omezíte průmyslově zpracované potraviny, určitě své zdraví podpoříte.

Konzumaci velkého množství masa bez ohledu na obsah tuku ale odborníci nedoporučují. Navíc vysoký podíl červeného masa ve stravě bývá spojován se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny. Dietologové v případě této diety upozorňují, že nahrazení sacharidů extrémním příjmem bílkovin a tuků s sebou může nést i zvýšení hladiny cholesterolu. I v případě paleo diety tedy platí, že nic by se nemělo hnát do extrému. Jezte proto především rozumně :). 

Doporučujeme


pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.