Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo je paleo dieta a v čem spočívají její rizika?
co-je-paleo-dieta-a-v-cem-spocivaji-jeji-rizika.png

Co je paleo dieta a v čem spočívají její rizika?

Zveřejněno: 09.05.2016

Způsoby stravování podléhají v dnešní době různým módním trendům. Momentálně je hodně v kurzu takzvaná paleo dieta. Zjednodušeně řečeno, tento typ jídelníčku se skládá hlavně ze zeleniny, masa, ryb, vajec, ovoce a ořechů. Zastánci paleo diety omezují příjem obilovin, cukru a také luštěnin a mléčných výrobků nebo se jim zcela vyhýbají. V čem spočívají její rizika, a v jaké podobě naopak může zdraví prospět? 

Způsoby stravování podléhají v dnešní době různým módním trendům. Momentálně je hodně v kurzu takzvaná paleo dieta. Zjednodušeně řečeno, tento typ jídelníčku se skládá hlavně ze zeleniny, masa, ryb, vajec, ovoce a ořechů.

Zastánci paleo diety omezují příjem obilovin, cukru a také luštěnin a mléčných výrobků nebo se jim zcela vyhýbají. V čem spočívají její rizika, a v jaké podobě naopak může zdraví prospět? O co se jedná? Jak už napovídá název tohoto způsobu stravování, vychází z jídelníčku pravěkých lovců a sběračů. Ti konzumovali velká množství syrové zeleniny, dále pak maso a vnitřnosti, ryby, vejce, syrové ořechy a ovoce.

Ve srovnání s dneškem jedli méně sacharidů, a z logiky věci nekonzumovali žádné polotovary. Zastánci paleo diety tvrdí, že pro lidský organismus je stále přirozenější jíst tento typ stravy, který lidé konzumovali po statisíce let, než potraviny, které zaplavily naše stoly až v posledních staletích.

Víc zeleniny prospěje

Pravda je, že větší množství syrové zeleniny v jídelníčku prospěje všem. Stejně tak příjem ovoce. Pokud tedy omezíte příjem obilovin, pečiva a nahradíte je zeleninou, rozhodně svému zdraví prospějete. Stejně tak je jednoznačně prospěšné, když omezíte polotovary a průmyslově zpracované potraviny a nahradíte je surovinami čerstvými.

Jaká jsou rizika? A jaká rizika z dodržování této diety plynou? Předně je nutné nastudovat si zásady zdravého stravování, a ne se jen slepě řídit tím, že vyřadíte z jídelníčku sacharidy a nahradíte je zvýšenou konzumací masa. Tím svému zdraví opravdu neprospějete, zvlášť v případě hodně tučného masa. Pokud se z paleo diety inspirujete v tom, že do jídelníčku přidáte syrovou zeleninu, ovoce a omezíte průmyslově zpracované potraviny, určitě své zdraví podpoříte.

Konzumaci velkého množství masa bez ohledu na obsah tuku ale odborníci nedoporučují. Navíc vysoký podíl červeného masa ve stravě bývá spojován se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny. Dietologové v případě této diety upozorňují, že nahrazení sacharidů extrémním příjmem bílkovin a tuků s sebou může nést i zvýšení hladiny cholesterolu. I v případě paleo diety tedy platí, že nic by se nemělo hnát do extrému. Jezte proto především rozumně :). 

Doporučujeme


4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.