Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo byste měli vědět o laktózové intoleranci
co-byste-meli-vedet-o-laktozove-intoleranci.png

Co byste měli vědět o laktózové intoleranci

Zveřejněno: 19.05.2017

S některou z forem potravinové alergie nebo nesnášenlivosti se v posledních letech setkáváme čím dál častěji. Asi nejznámější je nesnášenlivost lepku neboli celiakie. Mnohem rozšířenější ale v naší populaci je takzvaná laktózová intolerance, tedy neschopnost trávicího traktu zpracovávat laktózu (mléčný cukr).

S některou z forem potravinové alergie nebo nesnášenlivosti se v posledních letech setkáváme čím dál častěji. Asi nejznámější je nesnášenlivost lepku neboli celiakie. Mnohem rozšířenější ale v naší populaci je takzvaná laktózová intolerance, tedy neschopnost trávicího traktu zpracovávat laktózu (mléčný cukr).

Příčinou této neschopnosti je nedostatek enzymu laktázy v tenkém střevě, který laktózu štěpí na jednodušší cukry. Když se nezpracovaný cukr ze střeva dostává do dalších částí trávicího traktu, začne kvasit. Laktózová intolerance se pak projevuje průjmem, jenž se obvykle objeví půl hodiny až 12 hodin po konzumaci mléka. Často je doprovázen křečemi a bolestmi břicha, může se objevit i zvýšená plynatost.

S laktózovou intolerancí se potýká přibližně každý šestý člověk v naší populaci. Zatímco u předškolních dětí je vzácná, s rostoucím věkem jí trpí většina populace. Nejčastěji se jedná o tzv. primární typ laktózové intolerance, kdy je postupné snižování produkce laktázy v tenkém střevě s rostoucím věkem podmíněno geneticky.

Diagnózu lze určit stanovením pH průjmové stolice, které bývá kyselé kvůli vyššímu obsahu organických kyselin. Potvrdit laktózovou intoleranci můžeme také změřením glykémie nebo genetickým testem. Invazivní metodou je pak určení laktózové intolerance přímým stanovením laktázy ve střevní sliznici.

Při laktózové intoleranci není nutné mléko a mléčné výrobky z jídelníčku úplně vyloučit, ale spíše rozdělit do více menších dávek během dne. Například tvrdé a zrající sýry mají přirozeně nízký obsah laktózy, takže je lze konzumovat neomezeně. Jogurty a zakysané výrobky kromě laktózy obsahují i bakterie, které pomáhají jejímu štěpení, takže by jejich konzumace také neměla způsobovat problémy. Pomoci může i užívání probiotik.

Při vyloučení či omezení mléka a mléčných výrobků je potřeba přijímat vápník i z jiných zdrojů, jako jsou mák, pohanka, lněná a slunečnicová semínka, fazole, ořechy nebo brokolice. Přísun vápníku do organismu je možné zajistit také pomocí doplňků stravy.

Klíčová slova: alergielaktózová intolerance

Doporučujeme


pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.