Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCo byste měli vědět o laktózové intoleranci
co-byste-meli-vedet-o-laktozove-intoleranci.png

Co byste měli vědět o laktózové intoleranci

Zveřejněno: 19.05.2017

S některou z forem potravinové alergie nebo nesnášenlivosti se v posledních letech setkáváme čím dál častěji. Asi nejznámější je nesnášenlivost lepku neboli celiakie. Mnohem rozšířenější ale v naší populaci je takzvaná laktózová intolerance, tedy neschopnost trávicího traktu zpracovávat laktózu (mléčný cukr).

S některou z forem potravinové alergie nebo nesnášenlivosti se v posledních letech setkáváme čím dál častěji. Asi nejznámější je nesnášenlivost lepku neboli celiakie. Mnohem rozšířenější ale v naší populaci je takzvaná laktózová intolerance, tedy neschopnost trávicího traktu zpracovávat laktózu (mléčný cukr).

Příčinou této neschopnosti je nedostatek enzymu laktázy v tenkém střevě, který laktózu štěpí na jednodušší cukry. Když se nezpracovaný cukr ze střeva dostává do dalších částí trávicího traktu, začne kvasit. Laktózová intolerance se pak projevuje průjmem, jenž se obvykle objeví půl hodiny až 12 hodin po konzumaci mléka. Často je doprovázen křečemi a bolestmi břicha, může se objevit i zvýšená plynatost.

S laktózovou intolerancí se potýká přibližně každý šestý člověk v naší populaci. Zatímco u předškolních dětí je vzácná, s rostoucím věkem jí trpí většina populace. Nejčastěji se jedná o tzv. primární typ laktózové intolerance, kdy je postupné snižování produkce laktázy v tenkém střevě s rostoucím věkem podmíněno geneticky.

Diagnózu lze určit stanovením pH průjmové stolice, které bývá kyselé kvůli vyššímu obsahu organických kyselin. Potvrdit laktózovou intoleranci můžeme také změřením glykémie nebo genetickým testem. Invazivní metodou je pak určení laktózové intolerance přímým stanovením laktázy ve střevní sliznici.

Při laktózové intoleranci není nutné mléko a mléčné výrobky z jídelníčku úplně vyloučit, ale spíše rozdělit do více menších dávek během dne. Například tvrdé a zrající sýry mají přirozeně nízký obsah laktózy, takže je lze konzumovat neomezeně. Jogurty a zakysané výrobky kromě laktózy obsahují i bakterie, které pomáhají jejímu štěpení, takže by jejich konzumace také neměla způsobovat problémy. Pomoci může i užívání probiotik.

Při vyloučení či omezení mléka a mléčných výrobků je potřeba přijímat vápník i z jiných zdrojů, jako jsou mák, pohanka, lněná a slunečnicová semínka, fazole, ořechy nebo brokolice. Přísun vápníku do organismu je možné zajistit také pomocí doplňků stravy.

Klíčová slova: alergielaktózová intolerance

Doporučujeme


proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.