Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyChuť jako žádná jiná. Osvěžte si jaro šťovíkem
chut-jako-zadna-jina-osvezte-si-jaro-stovikem.png

Chuť jako žádná jiná. Osvěžte si jaro šťovíkem

Zveřejněno: 31.03.2017

Běžně ho považujeme za plevel, přitom skrývá řadu vitaminů, minerálů a pokrmům dodá neodolatelně pikantní chuť. Moderní gastronomie v poslední době začíná zdravému šťovíku přicházet na chuť.

Běžně ho považujeme za plevel, přitom skrývá řadu vitaminů, minerálů a pokrmům dodá neodolatelně pikantní chuť. Moderní gastronomie v poslední době začíná zdravému šťovíku přicházet na chuť. Výrazně kyselá bylinka obohatí tělo o vitaminy A, B1, B2 a C a mnohé minerální látky (draslík, vápník, fosfor, sodík, železo).

Součástí jídelníčku byl šťovík po mnoho staletí. V moderní době na něj lidé trochu pozapomněli, ale celá řada příznivců zdravých pokrmů se k němu dnes zase vrací. Šťovík kyselý přirozeně roste zejména na vlhčích loukách a v polostínu. Pokud ho chcete použít v kuchyni, je lepší si vypěstovat vlastní a zpracovat zejména lístky z mladé bylinky, které jsou chuťově jemnější.

V zahrádkářství běžně seženete semínka, jež se vysazují od konce března. Lístky šťovíku originálně osvěží zeleninové saláty, zvlášť vhodné jsou v kombinaci se špenátem či mangoldem. Jako koření se hodí k rybám, vaječným pokrmům, lze ho přidat do smetanových omáček a krémových polévek. Stačí, když lístky nasekáte najemno a hotový pokrm jimi posypete.  

Víte, že... Šťovík je jednou z rostlin, které se testovaly na univerzitě v Marylandu v rámci obsáhlého průzkumu takzvaných „microgreens“, což jsou ne zcela vyvinuté, křehké rostlinky s velkým množstvím výživově cenných látek. V porovnání s těmi vrostlými byl u nedovyvinutých rostlin zjištěn vyšší obsah celé řady vitaminů a živin. O důvod víc, proč sklízet mladé lístky šťovíku. 

Nedostatek vitaminu D je u některých Čechů alarmující! Jak to napravit?

Tipy pro zdravé vaření

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.