Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyChřest – květnová sezónní zelenina
chrest-kvetnova-sezonni-zelenina.jpg

Chřest – květnová sezónní zelenina

Zveřejněno: 04.05.2016

Květen je období chřestu, a protože sezónní a čerstvé potraviny prospívají zdraví, měli byste nyní tuto zeleninu zařadit do svého jídelníčku.  Jak chřest připravit, aby si zachoval co nejvíc vitaminů? 

Květen je období chřestu, a protože sezónní a čerstvé potraviny prospívají zdraví, měli byste nyní tuto zeleninu zařadit do svého jídelníčku.  Jak chřest připravit, aby si zachoval co nejvíc vitaminů?

Podle barvy se chřest dělí na bílý, zelený a fialový. Fialový se pěstuje hlavně v Německu, ve srovnání s ostatními druhy je aromatičtější a mírně nahořklý. Nejjemnější chuť má chřest bílý, který se nejčastěji využívá v teplé kuchyni. Zelený se zase obvykle konzumuje syrový a obsahuje spoustu vitaminu C. Jeho tenké výhonky se například v Itálii tradičně jí jen s pár kapkami citrónu.

Chřest je ideální pro všechny, kdo chtějí snížit svou hmotnost. 100 gramů této zeleniny obsahuje jen něco málo přes dvacet kalorií. Za to se ale jedná o potravinu doslova nabitou vlákninou, vitaminy a minerály. Tělu mimo jiné dodá vitamin C, vitaminy skupiny B, provitamin A, vápník, fosfor, hořčík, draslík, zinek, železo a jód. Vysoký obsah vlákniny v chřestu blahodárně působí na trávicí systém a pomáhá jeho očistě. Díky obsahu kyseliny listové má příznivý vliv na nervovou soustavu, je proto vhodný pro lidi, kteří zažívají zvýšenou míru stresu, mají výkyvy nálad nebo trpí depresemi a úzkostmi. Díky nízkému glykemickému indexu je vhodný i pro diabetiky a obecně pro lidi s vyšší hladinou krevního cukru.

Pro zachování co nejvyššího množství zdravých látek byste ho měli konzumovat syrový, například jakou součást zeleninových salátů. Bílý chřest můžete kombinovat například s rajčaty, listovým salátem a zálivkou z bílého jogurtu a česneku. Tepelně neupravený zelený chřest se hodí například k vařeným bramborám se zelenými fazolkami, červenou cibulí a olivovým olejem. Ti, kterým čerstvý nechutná, jej mohou zapéct v troubě s česnekem a tymiánem. Aby byl chřestový pokrm skutečně zdravý, měli byste se při jeho přípravě vyvarovat kombinaci s hustými smetanovými omáčkami, větším množství uzenin a také byste ho neměli smažit v těstíčku. 

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.