Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyChřest – květnová sezónní zelenina
chrest-kvetnova-sezonni-zelenina.jpg

Chřest – květnová sezónní zelenina

Zveřejněno: 04.05.2016

Květen je období chřestu, a protože sezónní a čerstvé potraviny prospívají zdraví, měli byste nyní tuto zeleninu zařadit do svého jídelníčku.  Jak chřest připravit, aby si zachoval co nejvíc vitaminů? 

Květen je období chřestu, a protože sezónní a čerstvé potraviny prospívají zdraví, měli byste nyní tuto zeleninu zařadit do svého jídelníčku.  Jak chřest připravit, aby si zachoval co nejvíc vitaminů?

Podle barvy se chřest dělí na bílý, zelený a fialový. Fialový se pěstuje hlavně v Německu, ve srovnání s ostatními druhy je aromatičtější a mírně nahořklý. Nejjemnější chuť má chřest bílý, který se nejčastěji využívá v teplé kuchyni. Zelený se zase obvykle konzumuje syrový a obsahuje spoustu vitaminu C. Jeho tenké výhonky se například v Itálii tradičně jí jen s pár kapkami citrónu.

Chřest je ideální pro všechny, kdo chtějí snížit svou hmotnost. 100 gramů této zeleniny obsahuje jen něco málo přes dvacet kalorií. Za to se ale jedná o potravinu doslova nabitou vlákninou, vitaminy a minerály. Tělu mimo jiné dodá vitamin C, vitaminy skupiny B, provitamin A, vápník, fosfor, hořčík, draslík, zinek, železo a jód. Vysoký obsah vlákniny v chřestu blahodárně působí na trávicí systém a pomáhá jeho očistě. Díky obsahu kyseliny listové má příznivý vliv na nervovou soustavu, je proto vhodný pro lidi, kteří zažívají zvýšenou míru stresu, mají výkyvy nálad nebo trpí depresemi a úzkostmi. Díky nízkému glykemickému indexu je vhodný i pro diabetiky a obecně pro lidi s vyšší hladinou krevního cukru.

Pro zachování co nejvyššího množství zdravých látek byste ho měli konzumovat syrový, například jakou součást zeleninových salátů. Bílý chřest můžete kombinovat například s rajčaty, listovým salátem a zálivkou z bílého jogurtu a česneku. Tepelně neupravený zelený chřest se hodí například k vařeným bramborám se zelenými fazolkami, červenou cibulí a olivovým olejem. Ti, kterým čerstvý nechutná, jej mohou zapéct v troubě s česnekem a tymiánem. Aby byl chřestový pokrm skutečně zdravý, měli byste se při jeho přípravě vyvarovat kombinaci s hustými smetanovými omáčkami, větším množství uzenin a také byste ho neměli smažit v těstíčku. 

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.