Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyChraňte na koupališti nejen kůži, ale i oči!
chrante-na-koupalisti-nejen-kuzi-ale-i-oci.png

Chraňte na koupališti nejen kůži, ale i oči!

Zveřejněno: 30.06.2017

„Jdeme k vodě!“ To patří určitě mezi nejlepší prázdninové nápady. O ochraně kůže se v této souvislosti mluví neustále. Ale věděli jste, že vodou z bazénu či řeky mohou utrpět také oči? Zjistěte, jak snížit riziko infekce, která jim hrozí.  

„Jdeme k vodě!“ To patří určitě mezi nejlepší prázdninové nápady. O ochraně kůže se v této souvislosti mluví neustále. Ale věděli jste, že vodou z bazénu či řeky mohou utrpět také oči? Zjistěte, jak snížit riziko infekce, která jim hrozí.

Kůži natřete opalovacím krémem, hlavu zastíníte kloboukem... Ale co oči? Část těla, jež bývá na koupališti opomíjená, je náchylná k podráždění chemikáliemi a mikroorganismy, které se mohou vyskytovat ve vodě v bazénech i přírodních nádržích.

Voda v bazénu

Chlor z větší části likviduje bakteriální a virové znečištění vody, ale například adenoviry mohou přežít i v chlorované vodě a způsobit infekci. Očím se nemusí zamlouvat ani samotné ošetření vody chlorem. Reakcí může být zčervenání, slzení a citlivost vůči světlu. Riziko stoupá, pokud nosíte kontaktní čočky nebo máte oko podrážděné například kvůli alergii.

Nebezpečná infekce

S koupáním je spojena také vzácná, ale nebezpečná infekce zvaná akantamébová keratitida, která v nejhorším případě končí i slepotou. Zvlášť náchylní jsou k ní opět uživatelé kontaktních čoček či lidé se zraněným okem. Důležité je včas odhalit příznaky, k nimž patří (kromě výše uvedených způsobených chlorem) bolest, rozostřené vidění, pocit cizího tělesa v oku a bolest hlavy. Čím dřív se začne infekce léčit, tím lépe.

Jak chránit oči na koupališti:

– Používejte plavecké brýle. Pokud se chcete potápět a mít pod vodou delší dobu otevřené oči, používejte potápěčské brýle.

– Po pobytu ve vodě vypláchněte oči čistou vodou, a pokud vás svědí, nemněte si je neumytýma rukama.

– Pokud jsou oči podrážděné či vás bolí ještě několik hodin po koupání, konzultujte s lékařem.

Co o vašem zdraví prozradí vaše oči?

Co si počít s ječným zrnem?

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.