Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCholesterol v játrech
cholesterol-v-jatrech.jpg

Cholesterol v játrech

Zveřejněno: 12.03.2014

Cholesterol, respektive jeho zvýšená hladina v krvi, je pro mnoho lidí velkým strašákem. Není však cholesterol jako cholesterol. Věděli jste, že totiž existují dva typy cholesterolu? Jeden je našemu tělu blahodárný, ale druhý nám škodí. Podívejme se podrobněji na to, jaký mají vliv na naše zdraví.  

Cholesterol je látka ze skupiny steroidů. Naše tělo jej potřebuje, protože pomáhá při tvorbě vitamínu D, hormonů, ale také zpracovávat tuky. Část cholesterolu přijímáme z potravy, ale většinu ho vytváří naše játra. A co tedy znamená označení „dobrý“ a „špatný“ cholesterol?

Ten dobrý je lipoprotein s vysokou hustotou (označuje se HDL). Díky němu se nám neusazuje přebytečný tuk v tepnách, a tím chrání naše srdce. Naopak špatný cholesterol je lipoprotein s nízkou hustotou (označuje se LDL). Pokud máme zvýšenou hladinu špatného cholesterolu, dochází naopak k jeho usazování v cévních stěnách. Tím se cévy ucpávají, což vede ke kornatění tepen nebo až k srdečnímu infarktu.

Cholesterol je pro naše tělo nezbytný a denně bychom jej měli přijmout cca 300 mg. Pokud jste vrcholový sportovec, pak je to i více. Ale pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, pak je to naopak až o 100 mg méně. A ještě se podívejme, kolik které potraviny obsahují cholesterolu ve 100 gramech.

Jsou to mléko (14 mg plnotučné a 9 mg polotučné) a mléčné výrobky (například jogurt 14 mg, šlehaný jogurt ale až 33 mg), vejce (470 mg), maso (vepřové i kuřecí kolem 75 mg, hovězí 59 mg), máslo (280 mg) a dále některé výrobky ze ztužených tuků jako jsou koláče (asi 90 mg), sušenky (kolem 14 mg) a podobně, ale také méně kvalitní čokolády.

Doporučujeme


vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.