Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyCholesterol v játrech
cholesterol-v-jatrech.jpg

Cholesterol v játrech

Zveřejněno: 12.03.2014

Cholesterol, respektive jeho zvýšená hladina v krvi, je pro mnoho lidí velkým strašákem. Není však cholesterol jako cholesterol. Věděli jste, že totiž existují dva typy cholesterolu? Jeden je našemu tělu blahodárný, ale druhý nám škodí. Podívejme se podrobněji na to, jaký mají vliv na naše zdraví.  

Cholesterol je látka ze skupiny steroidů. Naše tělo jej potřebuje, protože pomáhá při tvorbě vitamínu D, hormonů, ale také zpracovávat tuky. Část cholesterolu přijímáme z potravy, ale většinu ho vytváří naše játra. A co tedy znamená označení „dobrý“ a „špatný“ cholesterol?

Ten dobrý je lipoprotein s vysokou hustotou (označuje se HDL). Díky němu se nám neusazuje přebytečný tuk v tepnách, a tím chrání naše srdce. Naopak špatný cholesterol je lipoprotein s nízkou hustotou (označuje se LDL). Pokud máme zvýšenou hladinu špatného cholesterolu, dochází naopak k jeho usazování v cévních stěnách. Tím se cévy ucpávají, což vede ke kornatění tepen nebo až k srdečnímu infarktu.

Cholesterol je pro naše tělo nezbytný a denně bychom jej měli přijmout cca 300 mg. Pokud jste vrcholový sportovec, pak je to i více. Ale pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, pak je to naopak až o 100 mg méně. A ještě se podívejme, kolik které potraviny obsahují cholesterolu ve 100 gramech.

Jsou to mléko (14 mg plnotučné a 9 mg polotučné) a mléčné výrobky (například jogurt 14 mg, šlehaný jogurt ale až 33 mg), vejce (470 mg), maso (vepřové i kuřecí kolem 75 mg, hovězí 59 mg), máslo (280 mg) a dále některé výrobky ze ztužených tuků jako jsou koláče (asi 90 mg), sušenky (kolem 14 mg) a podobně, ale také méně kvalitní čokolády.

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.