Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyČerstvý hrášek je zdravá pochoutka s mnohostranným využitím
cerstvy-hrasek-je-zdrava-pochoutka-s-mnohostrannym-vyuzitim.jpg

Čerstvý hrášek je zdravá pochoutka s mnohostranným využitím

Zveřejněno: 01.07.2016

Vzpomínky na hrachovou polévku či kaši ze školní jídelny mohou u někoho vyvolat spíš negativní asociace. Čerstvý zelený hrášek, jehož sezóna je v plném proudu, by ovšem mohl tuto nepříjemnou vzpomínku změnit v pozitivní zkušenost. Hrášek je totiž nejen zdravý, ale i velice chutný. 

Vzpomínky na hrachovou polévku či kaši ze školní jídelny mohou u někoho vyvolat spíš negativní asociace. Čerstvý zelený hrášek, jehož sezóna je v plném proudu, by ovšem mohl tuto nepříjemnou vzpomínku změnit v pozitivní zkušenost. Hrášek je totiž nejen zdravý, ale i velice chutný.  

Existuje patrný rozdíl mezi zeleným hráškem a sušeným hrachem. Ten první je svěží zeleninou, ten druhý luštěninou s trojnásobným počtem kalorií. V čem spočívají výhody čerstvého zeleného hrášku? Ten, který není ještě zcela dozrálý, obsahuje 90 % vody a vysoké množství vitaminů. Vitamin C je nezbytný pro celkovou imunitu, vitamin K zase pro zdravé a pevné kosti. Vitamin B1 (thiamin), který je rovněž v čerstvém hrášku obsažen, dodává energii a podporuje správné fungování nervového systému. Málokdo ví, že se jeho účinnost může snižovat při stresu a nadměrné psychické zátěži. Pokud tedy prožíváte náročné období, měli byste si každý den dopřát aspoň pár křupavých lusků. Tím ale výčet zdravých látek nekončí. Hrášek je bohatý také na draslík, fosfor a hořčík a v neposlední řadě i na kyselinu listovou.

Způsobů, jak čerstvý hrášek zařadit do jídelníčku, existuje celá řada. Lusky lze chroupat syrové jako zdravou svačinu. Můžete je velmi dobře využít i jako součást jídel asijské kuchyně nebo jako přílohu k masu. Spolu s fazolovými lusky tvoří základ chutného salátu, který stačí dochutit sezamovými semínky a kapkou sójové omáčky. Příznivci polévek jej mohou přidat také do zeleninového nebo masového vývaru.  

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.