Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyČerstvý hrášek je zdravá pochoutka s mnohostranným využitím
cerstvy-hrasek-je-zdrava-pochoutka-s-mnohostrannym-vyuzitim.jpg

Čerstvý hrášek je zdravá pochoutka s mnohostranným využitím

Zveřejněno: 01.07.2016

Vzpomínky na hrachovou polévku či kaši ze školní jídelny mohou u někoho vyvolat spíš negativní asociace. Čerstvý zelený hrášek, jehož sezóna je v plném proudu, by ovšem mohl tuto nepříjemnou vzpomínku změnit v pozitivní zkušenost. Hrášek je totiž nejen zdravý, ale i velice chutný. 

Vzpomínky na hrachovou polévku či kaši ze školní jídelny mohou u někoho vyvolat spíš negativní asociace. Čerstvý zelený hrášek, jehož sezóna je v plném proudu, by ovšem mohl tuto nepříjemnou vzpomínku změnit v pozitivní zkušenost. Hrášek je totiž nejen zdravý, ale i velice chutný.  

Existuje patrný rozdíl mezi zeleným hráškem a sušeným hrachem. Ten první je svěží zeleninou, ten druhý luštěninou s trojnásobným počtem kalorií. V čem spočívají výhody čerstvého zeleného hrášku? Ten, který není ještě zcela dozrálý, obsahuje 90 % vody a vysoké množství vitaminů. Vitamin C je nezbytný pro celkovou imunitu, vitamin K zase pro zdravé a pevné kosti. Vitamin B1 (thiamin), který je rovněž v čerstvém hrášku obsažen, dodává energii a podporuje správné fungování nervového systému. Málokdo ví, že se jeho účinnost může snižovat při stresu a nadměrné psychické zátěži. Pokud tedy prožíváte náročné období, měli byste si každý den dopřát aspoň pár křupavých lusků. Tím ale výčet zdravých látek nekončí. Hrášek je bohatý také na draslík, fosfor a hořčík a v neposlední řadě i na kyselinu listovou.

Způsobů, jak čerstvý hrášek zařadit do jídelníčku, existuje celá řada. Lusky lze chroupat syrové jako zdravou svačinu. Můžete je velmi dobře využít i jako součást jídel asijské kuchyně nebo jako přílohu k masu. Spolu s fazolovými lusky tvoří základ chutného salátu, který stačí dochutit sezamovými semínky a kapkou sójové omáčky. Příznivci polévek jej mohou přidat také do zeleninového nebo masového vývaru.  

Doporučujeme


pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!