Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyBrambory vám dodají vitamín C a dostatek draslíku
brambory-vam-dodaji-vitamin-c-a-dostatek-drasliku.jpg

Brambory vám dodají vitamín C a dostatek draslíku

Zveřejněno: 27.03.2015

V průměru sní jeden obyvatel Česka ročně 70 kilogramů brambor. Řadí se proto na přední příčky nejčastěji konzumovaných potravin u nás. Málokdo si ale uvědomuje, že nenápadné hlízy jsou obrovským zdrojem vitamínů a jsou nutričně velmi hodnotné. Víte, jak a v jaké formě brambory mohou prospět vašemu zdraví? 

Brambory jsou relativně levný a celoročně dostupný zdroj vitamínu C. Po uskladnění čerstvě sklizených hlíz sice vitamín relativně rychle ubývá, ale na jaře pořád ještě zůstává ve správně uskladněných bramborách 40 – 70 % původního obsahu céčka. 180 gramů brambor, což je zhruba jedna porce, obsahuje asi 10 - 20 miligramů vitamínu C, tedy jednu třetinu doporučeného denního množství. Nezapomínejte ale na to, že vitamín C patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě, a proto se ho při vaření přibližně 30 % z původního množství ztrácí. I přes to je obsah vitamínu C ve vařených bramborách nezanedbatelný.

Brambory jsou také významným zdrojem draslíku. Ten má v lidském těle víc funkcí. Je klíčový pro správně fungující svaly, nervy a podílí se na regulaci tlaku krve. Kromě významného přísunu draslíku zajistí střední porce vařených brambor zhruba jednu desetinu denní dávky hořčíku a železa. Brambory jsou ideální potravina pro všechny, kdo se snaží zhubnout. Jedna porce, tedy 180 gramů, vařených oloupaných brambor obsahuje asi 140 kalorií. To je mnohem nižší množství energie, než je ve stejném množství vařených těstovin (186 kalorií) nebo ve vařené rýži (248 kalorií).

Je však třeba mít na paměti, že smažené brambory ve formě lupínků nebo hranolků mohou mít až 3x vyšší energetickou hodnotu než brambory vařené nebo pečené. I pokud nechcete shazovat kilogramy, je ze zdravotního hlediska lepší jíst brambory vařené nebo pečené než smažené či fritované. 

Doporučujeme


materstvi-az-po-tricitce-planovani-tehotenstvi-usnadni-vysetreni-ovarialni-rezervy.jpg

Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy

22.01.2019Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy Ačkoliv se jako optimální věk pro početí prvního dítěte uvádí 25 let, řada žen má v současnosti tendenci odkládat mateřství na pozdější dobu. Se stoupajícím věkem se ale přirozeně snižuje počet uvolňovaných vajíček i jejich kvalita, čímž klesá také pravděpodobnost otěhotnění . Pokud patříte mezi ženy, které plánují první těhotenství až po třicátém roce života, můžete si jednoduchým krevním testem nechat ověřit svoji ovariální rezervu, tedy počet vajíček schopných oplodnění. Díky tomu budete vědět, jak si mateřství načasovat.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.