Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyBrambory vám dodají vitamín C a dostatek draslíku
brambory-vam-dodaji-vitamin-c-a-dostatek-drasliku.jpg

Brambory vám dodají vitamín C a dostatek draslíku

Zveřejněno: 27.03.2015

V průměru sní jeden obyvatel Česka ročně 70 kilogramů brambor. Řadí se proto na přední příčky nejčastěji konzumovaných potravin u nás. Málokdo si ale uvědomuje, že nenápadné hlízy jsou obrovským zdrojem vitamínů a jsou nutričně velmi hodnotné. Víte, jak a v jaké formě brambory mohou prospět vašemu zdraví? 

Brambory jsou relativně levný a celoročně dostupný zdroj vitamínu C. Po uskladnění čerstvě sklizených hlíz sice vitamín relativně rychle ubývá, ale na jaře pořád ještě zůstává ve správně uskladněných bramborách 40 – 70 % původního obsahu céčka. 180 gramů brambor, což je zhruba jedna porce, obsahuje asi 10 - 20 miligramů vitamínu C, tedy jednu třetinu doporučeného denního množství. Nezapomínejte ale na to, že vitamín C patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě, a proto se ho při vaření přibližně 30 % z původního množství ztrácí. I přes to je obsah vitamínu C ve vařených bramborách nezanedbatelný.

Brambory jsou také významným zdrojem draslíku. Ten má v lidském těle víc funkcí. Je klíčový pro správně fungující svaly, nervy a podílí se na regulaci tlaku krve. Kromě významného přísunu draslíku zajistí střední porce vařených brambor zhruba jednu desetinu denní dávky hořčíku a železa. Brambory jsou ideální potravina pro všechny, kdo se snaží zhubnout. Jedna porce, tedy 180 gramů, vařených oloupaných brambor obsahuje asi 140 kalorií. To je mnohem nižší množství energie, než je ve stejném množství vařených těstovin (186 kalorií) nebo ve vařené rýži (248 kalorií).

Je však třeba mít na paměti, že smažené brambory ve formě lupínků nebo hranolků mohou mít až 3x vyšší energetickou hodnotu než brambory vařené nebo pečené. I pokud nechcete shazovat kilogramy, je ze zdravotního hlediska lepší jíst brambory vařené nebo pečené než smažené či fritované. 

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.