Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: K prospívá kostem i cévám
abeceda-vitaminu-k-prospiva-kostem-i-cevam.png

Abeceda vitaminů: K prospívá kostem i cévám

Zveřejněno: 15.01.2018

Možná jste o tomto vitaminu mnoho neslyšeli, nicméně hraje zásadní roli především pro srážlivost krve a kontroluje správné využití vápníku.

První forma tohoto vitaminu – K1 se nachází převážně v zelené listové zelenině (například ve špenátu nebo salátu) a je důležitá pro tvorbu koagulačních (srážecích) faktorů. Bez nich bychom zjednodušeně řečeno i při malém zranění vykrváceli.

Druhou složkou je K2. Ten se vyskytuje v potravinách živočišného původu a produkovat ho dokážou také střevní bakterie. Účastní se aktivace bílkovin, které řídí distribuci vápníku v těle. Stará se tím o mineralizaci kostí a zubů. Snižuje riziko osteoporózy (řídnutí kostí), jež postihuje především starší ženy.

Velkou úlohu zastává v prevenci kardiovaskulárních chorob. Srdce ohrožuje vápník nahromaděný v cévách kolem tohoto orgánu. Dostatečný příjem K2 napomáhá odstraňovat vápník z těchto míst, čímž odvrací kalcifikaci cév i srdeční onemocnění. Pokud zápasíte s křečovými žilami, sáhněte též po tomto vitaminu.

Studie naznačují, že by „ká dvojka“ mohla mít pozitivní vliv i na některé druhy rakoviny. Aktivuje totiž bílkoviny kontrolující růst buněk, což může chránit před vznikem nádorů. Budeme si však muset počkat na více odborných prací na toto téma.

Vzhledem k možnému pozitivnímu vlivu vitaminu K na některá závažná onemocnění (osteoporóza, ateroskleróza, rakovina) by se dalo říci, že jeho optimální příjem podporuje dlouhověkost.

✔ Doporučená denní dávka: 75 µg

✔ Zdroje vitaminu K: listová zelenina, luštěniny, maso, rajčata, brambory, batáty, sušené ovoce

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Fazolová polévka s kapustou

Fazole přes noc namočte. V hrnci na oleji zpěňte nakrájenou cibuli s trochou chilli. Přikrytou ji poduste 10 minut. Fazole slijte, přidejte k cibuli a zalijte vodou. Vařte asi hodinu do změknutí. Přidejte brambory nakrájené na kostičky, rozetřený česnek a zeleninový vývar. Vařte 10 minut. Na závěr polévku korunujte kapustou nakrájenou na tenké proužky a ještě 5 minut ji vařte.

POZOR: Ohlídejte si, aby byl příjem vitaminu K2 v rovnováze s vitaminem D3, vápníkem a hořčíkem. Všichni tito pomocníci spolupracují v rovnováze pro vaše zdraví. Příliš vitaminu K by neměli konzumovat lidé, kteří užívají léky zabraňující vzniku krevních sraženin (např. Warfarin). Jejich účinky jsou protichůdné. 

Abeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.