Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“
abeceda-vitaminu-e-ma-prezdivku-vitamin-plodnosti.png

Abeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“

Zveřejněno: 05.01.2018

Pod označením vitamin E se skrývá skupina chemických látek, které odborníci označují jako tokoferoly. Naše tělo si tento vitamin neumí vytvořit samo, a proto ho musíme doplňovat stravou. Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, stejně jako A, D a K, takže je třeba přidat i malé množství tuků, abychom zlepšili jeho vstřebávání.

Vitamin E je důležitý antioxidant. Chrání buňky a účastní se také obnovy tkání. Jeho příjem ocení zejména sportovci, protože snižuje nebezpečí poškození svalů, ale pomáhá i po cvičení s regenerací. Působí také proti onemocnění srdce a cév.

Dostatečný příjem tohoto vitaminu se doporučuje diabetikům, protože zlepšuje glukózovou toleranci. Uplatňuje se také při nemocech nervového systému a mozku, jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Jeho účinky jsou spojené také se snižováním negativních důsledků menopauzy a s prevencí gynekologických problémů. Jak bylo řečeno, přezdívá se mu vitamin plodnosti, protože má vliv na kvalitu spermií, zlepšuje potenci a u nastávajících maminek působí proti předčasným porodům.  

Dokáže zvýšit detoxikační schopnost jater, takže tělo může lépe odbourávat škodliviny. Vitamin E tak oceníte třeba právě v tomto období, zvlášť pokud jste o Vánocích hýřili. Doplňujte ho i v případě, že bojujete s oslabenou imunitou.

✔ Doporučená denní dávka: 12 mg

✔ Zdroje vitaminu E: rostlinné oleje, ořechy, semínka, ovesné vločky, paprika, avokádo, špenát

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Jemný avokádový dip

Dužinu avokáda rozmačkejte vidličkou. Červenou papriku a trochu jarní cibulky nakrájejte nadrobno a spolu s lučinou nebo tvarohem vmíchejte do avokáda. Osolte, opepřete a zakápněte šťávou z citronu a olejem z pšeničných klíčků. Podávejte na opečeném celozrnném toustu.

POZOR: Obsah vitaminu E v potravinách klesá s jejich tepelnou úpravou i zmrazením. Nejvíce ho vedle rostlinných olejů obsahují mandle, sója, ořechy – lískové a vlašské. Už jste zkoušeli posypat slunečnicovými nebo dýňovými semínky svůj oblíbený salát?

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Abeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení

Doporučujeme


renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.