Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“
abeceda-vitaminu-e-ma-prezdivku-vitamin-plodnosti.png

Abeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“

Zveřejněno: 05.01.2018

Pod označením vitamin E se skrývá skupina chemických látek, které odborníci označují jako tokoferoly. Naše tělo si tento vitamin neumí vytvořit samo, a proto ho musíme doplňovat stravou. Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, stejně jako A, D a K, takže je třeba přidat i malé množství tuků, abychom zlepšili jeho vstřebávání.

Vitamin E je důležitý antioxidant. Chrání buňky a účastní se také obnovy tkání. Jeho příjem ocení zejména sportovci, protože snižuje nebezpečí poškození svalů, ale pomáhá i po cvičení s regenerací. Působí také proti onemocnění srdce a cév.

Dostatečný příjem tohoto vitaminu se doporučuje diabetikům, protože zlepšuje glukózovou toleranci. Uplatňuje se také při nemocech nervového systému a mozku, jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Jeho účinky jsou spojené také se snižováním negativních důsledků menopauzy a s prevencí gynekologických problémů. Jak bylo řečeno, přezdívá se mu vitamin plodnosti, protože má vliv na kvalitu spermií, zlepšuje potenci a u nastávajících maminek působí proti předčasným porodům.  

Dokáže zvýšit detoxikační schopnost jater, takže tělo může lépe odbourávat škodliviny. Vitamin E tak oceníte třeba právě v tomto období, zvlášť pokud jste o Vánocích hýřili. Doplňujte ho i v případě, že bojujete s oslabenou imunitou.

✔ Doporučená denní dávka: 12 mg

✔ Zdroje vitaminu E: rostlinné oleje, ořechy, semínka, ovesné vločky, paprika, avokádo, špenát

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Jemný avokádový dip

Dužinu avokáda rozmačkejte vidličkou. Červenou papriku a trochu jarní cibulky nakrájejte nadrobno a spolu s lučinou nebo tvarohem vmíchejte do avokáda. Osolte, opepřete a zakápněte šťávou z citronu a olejem z pšeničných klíčků. Podávejte na opečeném celozrnném toustu.

POZOR: Obsah vitaminu E v potravinách klesá s jejich tepelnou úpravou i zmrazením. Nejvíce ho vedle rostlinných olejů obsahují mandle, sója, ořechy – lískové a vlašské. Už jste zkoušeli posypat slunečnicovými nebo dýňovými semínky svůj oblíbený salát?

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Abeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení

Doporučujeme


nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.