Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“
abeceda-vitaminu-e-ma-prezdivku-vitamin-plodnosti.png

Abeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“

Zveřejněno: 05.01.2018

Pod označením vitamin E se skrývá skupina chemických látek, které odborníci označují jako tokoferoly. Naše tělo si tento vitamin neumí vytvořit samo, a proto ho musíme doplňovat stravou. Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, stejně jako A, D a K, takže je třeba přidat i malé množství tuků, abychom zlepšili jeho vstřebávání.

Vitamin E je důležitý antioxidant. Chrání buňky a účastní se také obnovy tkání. Jeho příjem ocení zejména sportovci, protože snižuje nebezpečí poškození svalů, ale pomáhá i po cvičení s regenerací. Působí také proti onemocnění srdce a cév.

Dostatečný příjem tohoto vitaminu se doporučuje diabetikům, protože zlepšuje glukózovou toleranci. Uplatňuje se také při nemocech nervového systému a mozku, jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Jeho účinky jsou spojené také se snižováním negativních důsledků menopauzy a s prevencí gynekologických problémů. Jak bylo řečeno, přezdívá se mu vitamin plodnosti, protože má vliv na kvalitu spermií, zlepšuje potenci a u nastávajících maminek působí proti předčasným porodům.  

Dokáže zvýšit detoxikační schopnost jater, takže tělo může lépe odbourávat škodliviny. Vitamin E tak oceníte třeba právě v tomto období, zvlášť pokud jste o Vánocích hýřili. Doplňujte ho i v případě, že bojujete s oslabenou imunitou.

✔ Doporučená denní dávka: 12 mg

✔ Zdroje vitaminu E: rostlinné oleje, ořechy, semínka, ovesné vločky, paprika, avokádo, špenát

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Jemný avokádový dip

Dužinu avokáda rozmačkejte vidličkou. Červenou papriku a trochu jarní cibulky nakrájejte nadrobno a spolu s lučinou nebo tvarohem vmíchejte do avokáda. Osolte, opepřete a zakápněte šťávou z citronu a olejem z pšeničných klíčků. Podávejte na opečeném celozrnném toustu.

POZOR: Obsah vitaminu E v potravinách klesá s jejich tepelnou úpravou i zmrazením. Nejvíce ho vedle rostlinných olejů obsahují mandle, sója, ořechy – lískové a vlašské. Už jste zkoušeli posypat slunečnicovými nebo dýňovými semínky svůj oblíbený salát?

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Abeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení

Doporučujeme


renatin-blog-sila-kouzelnych-vuni.png

Renatin blog: Síla kouzelných vůní

03.06.2018Naposledy jsem se o skrytých silách rostlin přesvědčila na vlastní kůži u kamarádky – majitelky dvou koček. Místo mazlení s nimi jsem jako alergik dostala šplíchanec olivového oleje do dlaní, kam jsem přidala pár kapek levandulového esenciálního oleje. Směs jsem třením rozehřála a v klidu vdechovala. Po chvíli se nekompromisní nástup kašle a zahlenění uklidnil a konejšivá vůně mě přenesla do příjemné nálady.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?