Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“
abeceda-vitaminu-e-ma-prezdivku-vitamin-plodnosti.png

Abeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“

Zveřejněno: 05.01.2018

Pod označením vitamin E se skrývá skupina chemických látek, které odborníci označují jako tokoferoly. Naše tělo si tento vitamin neumí vytvořit samo, a proto ho musíme doplňovat stravou. Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, stejně jako A, D a K, takže je třeba přidat i malé množství tuků, abychom zlepšili jeho vstřebávání.

Vitamin E je důležitý antioxidant. Chrání buňky a účastní se také obnovy tkání. Jeho příjem ocení zejména sportovci, protože snižuje nebezpečí poškození svalů, ale pomáhá i po cvičení s regenerací. Působí také proti onemocnění srdce a cév.

Dostatečný příjem tohoto vitaminu se doporučuje diabetikům, protože zlepšuje glukózovou toleranci. Uplatňuje se také při nemocech nervového systému a mozku, jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Jeho účinky jsou spojené také se snižováním negativních důsledků menopauzy a s prevencí gynekologických problémů. Jak bylo řečeno, přezdívá se mu vitamin plodnosti, protože má vliv na kvalitu spermií, zlepšuje potenci a u nastávajících maminek působí proti předčasným porodům.  

Dokáže zvýšit detoxikační schopnost jater, takže tělo může lépe odbourávat škodliviny. Vitamin E tak oceníte třeba právě v tomto období, zvlášť pokud jste o Vánocích hýřili. Doplňujte ho i v případě, že bojujete s oslabenou imunitou.

✔ Doporučená denní dávka: 12 mg

✔ Zdroje vitaminu E: rostlinné oleje, ořechy, semínka, ovesné vločky, paprika, avokádo, špenát

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Jemný avokádový dip

Dužinu avokáda rozmačkejte vidličkou. Červenou papriku a trochu jarní cibulky nakrájejte nadrobno a spolu s lučinou nebo tvarohem vmíchejte do avokáda. Osolte, opepřete a zakápněte šťávou z citronu a olejem z pšeničných klíčků. Podávejte na opečeném celozrnném toustu.

POZOR: Obsah vitaminu E v potravinách klesá s jejich tepelnou úpravou i zmrazením. Nejvíce ho vedle rostlinných olejů obsahují mandle, sója, ořechy – lískové a vlašské. Už jste zkoušeli posypat slunečnicovými nebo dýňovými semínky svůj oblíbený salát?

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Abeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.