Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“
abeceda-vitaminu-e-ma-prezdivku-vitamin-plodnosti.png

Abeceda vitaminů: E má přezdívku „vitamin plodnosti“

Zveřejněno: 05.01.2018

Pod označením vitamin E se skrývá skupina chemických látek, které odborníci označují jako tokoferoly. Naše tělo si tento vitamin neumí vytvořit samo, a proto ho musíme doplňovat stravou. Patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, stejně jako A, D a K, takže je třeba přidat i malé množství tuků, abychom zlepšili jeho vstřebávání.

Vitamin E je důležitý antioxidant. Chrání buňky a účastní se také obnovy tkání. Jeho příjem ocení zejména sportovci, protože snižuje nebezpečí poškození svalů, ale pomáhá i po cvičení s regenerací. Působí také proti onemocnění srdce a cév.

Dostatečný příjem tohoto vitaminu se doporučuje diabetikům, protože zlepšuje glukózovou toleranci. Uplatňuje se také při nemocech nervového systému a mozku, jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Jeho účinky jsou spojené také se snižováním negativních důsledků menopauzy a s prevencí gynekologických problémů. Jak bylo řečeno, přezdívá se mu vitamin plodnosti, protože má vliv na kvalitu spermií, zlepšuje potenci a u nastávajících maminek působí proti předčasným porodům.  

Dokáže zvýšit detoxikační schopnost jater, takže tělo může lépe odbourávat škodliviny. Vitamin E tak oceníte třeba právě v tomto období, zvlášť pokud jste o Vánocích hýřili. Doplňujte ho i v případě, že bojujete s oslabenou imunitou.

✔ Doporučená denní dávka: 12 mg

✔ Zdroje vitaminu E: rostlinné oleje, ořechy, semínka, ovesné vločky, paprika, avokádo, špenát

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Jemný avokádový dip

Dužinu avokáda rozmačkejte vidličkou. Červenou papriku a trochu jarní cibulky nakrájejte nadrobno a spolu s lučinou nebo tvarohem vmíchejte do avokáda. Osolte, opepřete a zakápněte šťávou z citronu a olejem z pšeničných klíčků. Podávejte na opečeném celozrnném toustu.

POZOR: Obsah vitaminu E v potravinách klesá s jejich tepelnou úpravou i zmrazením. Nejvíce ho vedle rostlinných olejů obsahují mandle, sója, ořechy – lískové a vlašské. Už jste zkoušeli posypat slunečnicovými nebo dýňovými semínky svůj oblíbený salát?

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Abeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
objednejte-se-na-bezplatne-vysetreni-hladiny-cukru-v-krvi.jpg

Objednejte se na bezplatné vyšetření hladiny cukru v krvi

16.11.2017Od 20. až do 29. listopadu se všichni zájemci starší 18 let mohou na webu nextlifeapp.cz objednat na vyšetření hladiny cukru v krvi, které dokáže odhalit již počáteční stadium cukrovky neboli diabetu 2. typu.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.