Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu
abeceda-vitaminu-d-vam-da-silu-a-vitalitu.png

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Zveřejněno: 18.12.2017

Dříve bylo nechvalně známé jeho podávání dětem v podobě rybího tuku. Věřte ale, že jsou i příjemnější způsoby a že na jeho zvýšenou potřebu by měli dbát i starší lidé.

Působením slunce se „déčko“ vytváří v kůži a přináší tak blaho nejen vaší náladě, ale i imunitě. V zimě slunečního záření ubývá, a tak nezbývá než nasadit výživové zbraně. Těmi nejúčinnějšími jsou tučné mořské ryby, které obsahují tohoto vitaminu nejvíce. Snáze se pak ubráníte bakteriím a virům, jejichž útoky jsou typické právě pro nadcházející roční období.

Vitamin D má v lidském organismu další důležité úkoly. Snižuje riziko vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárního onemocnění a cévní mozkové příhody. Kromě toho má význam u chronických zánětlivých stavů a depresí.

Známý je jeho vliv na funkci kostí. Reguluje kostní mineralizaci a stabilitu vápníku a fosforu. S přibývajícím věkem a nedostatkem vitaminu D může docházet k řídnutí kostí, čímž se zvyšuje riziko zlomenin. Pokud pociťujete bolest kostí či kloubů, může to být znamení, že vaše tělo volá právě po tomto vitaminu.

Když si ho budete pravidelně dopřávat, je pravděpodobné, že se budete cítit silní, svěží a v dobré náladě. Vitamin D je totiž spojený s celkovou vitalitou a chutí do života.

✔ Doporučená denní dávka: 5 µg

✔ Zdroje vitaminu D: rybí tuk (losos, sardinky, tresčí játra), žloutek, mléčné výrobky, houby (pokud byly vystaveny UV záření)

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Smetanová pomazánka z tresčích jater

Trochu změklého másla vyšlehejte s lučinou, přidejte rozkrájená tresčí játra i s olejem, jemně nakrájenou jarní cibulku a sterilovanou okurku. Zakápněte worcesterem, osolte a ozdobte sekanou petrželkou.

POZOR: Většina populace má vitaminu D nedostatek. Jeho hladinu v krvi je proto vhodné alespoň jednou ročně kontrolovat. Zjistěte, jak je na tom vaše tělo, díky tomuto vyšetření.

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.