Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu
abeceda-vitaminu-d-vam-da-silu-a-vitalitu.png

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Zveřejněno: 10.12.2018

Dříve bylo nechvalně známé jeho podávání dětem v podobě rybího tuku. Věřte ale, že jsou i příjemnější způsoby a že na jeho zvýšenou potřebu by měli dbát i starší lidé.

Působením slunce se „déčko“ vytváří v kůži a přináší tak blaho nejen vaší náladě, ale i imunitě. V zimě slunečního záření ubývá, a tak nezbývá než nasadit výživové zbraně. Těmi nejúčinnějšími jsou tučné mořské ryby, které obsahují tohoto vitaminu nejvíce. Snáze se pak ubráníte bakteriím a virům, jejichž útoky jsou typické právě pro nadcházející roční období.

Vitamin D má v lidském organismu další důležité úkoly. Snižuje riziko vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárního onemocnění a cévní mozkové příhody. Kromě toho má význam u chronických zánětlivých stavů a depresí.

Známý je jeho vliv na funkci kostí. Reguluje kostní mineralizaci a stabilitu vápníku a fosforu. S přibývajícím věkem a nedostatkem vitaminu D může docházet k řídnutí kostí, čímž se zvyšuje riziko zlomenin. Pokud pociťujete bolest kostí či kloubů, může to být znamení, že vaše tělo volá právě po tomto vitaminu.

Když si ho budete pravidelně dopřávat, je pravděpodobné, že se budete cítit silní, svěží a v dobré náladě. Vitamin D je totiž spojený s celkovou vitalitou a chutí do života.

✔ Doporučená denní dávka: 5 µg

✔ Zdroje vitaminu D: rybí tuk (losos, sardinky, tresčí játra), žloutek, mléčné výrobky, houby (pokud byly vystaveny UV záření)

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Smetanová pomazánka z tresčích jater

Trochu změklého másla vyšlehejte s lučinou, přidejte rozkrájená tresčí játra i s olejem, jemně nakrájenou jarní cibulku a sterilovanou okurku. Zakápněte worcesterem, osolte a ozdobte sekanou petrželkou.

POZOR: Většina populace má vitaminu D nedostatek. Jeho hladinu v krvi je proto vhodné alespoň jednou ročně kontrolovat. Zjistěte, jak je na tom vaše tělo a ptejte se na toto vyšetření na našich odběrových pracovištích SYNLAB.

Doporučujeme


neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
rakovina-prostaty-neviditelna-hrozba-kterou-odhali-test-krve.jpg

Rakovina prostaty – neviditelná hrozba, kterou odhalí test krve

05.11.2018Karcinom prostaty je nejčastějším typem rakoviny u mužů hned po karcinomu tlustého střeva a konečníku a rakovině plic. Bez speciálního testu je onemocnění jen obtížně odhalitelné, vnější příznaky se totiž projevují se zpožděním a jsou snadno zaměnitelné za jiné zdravotní problémy. Moderní možnosti léčby společně s včasnou diagnózou výrazně zvyšují šanci na přežití. Nejčastěji rakovinu prostaty odhalí testy krve, konkrétně test PSA a PHI.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?