Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu
abeceda-vitaminu-d-vam-da-silu-a-vitalitu.png

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Zveřejněno: 10.12.2018

Dříve bylo nechvalně známé jeho podávání dětem v podobě rybího tuku. Věřte ale, že jsou i příjemnější způsoby a že na jeho zvýšenou potřebu by měli dbát i starší lidé.

Působením slunce se „déčko“ vytváří v kůži a přináší tak blaho nejen vaší náladě, ale i imunitě. V zimě slunečního záření ubývá, a tak nezbývá než nasadit výživové zbraně. Těmi nejúčinnějšími jsou tučné mořské ryby, které obsahují tohoto vitaminu nejvíce. Snáze se pak ubráníte bakteriím a virům, jejichž útoky jsou typické právě pro nadcházející roční období.

Vitamin D má v lidském organismu další důležité úkoly. Snižuje riziko vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárního onemocnění a cévní mozkové příhody. Kromě toho má význam u chronických zánětlivých stavů a depresí.

Známý je jeho vliv na funkci kostí. Reguluje kostní mineralizaci a stabilitu vápníku a fosforu. S přibývajícím věkem a nedostatkem vitaminu D může docházet k řídnutí kostí, čímž se zvyšuje riziko zlomenin. Pokud pociťujete bolest kostí či kloubů, může to být znamení, že vaše tělo volá právě po tomto vitaminu.

Když si ho budete pravidelně dopřávat, je pravděpodobné, že se budete cítit silní, svěží a v dobré náladě. Vitamin D je totiž spojený s celkovou vitalitou a chutí do života.

✔ Doporučená denní dávka: 5 µg

✔ Zdroje vitaminu D: rybí tuk (losos, sardinky, tresčí játra), žloutek, mléčné výrobky, houby (pokud byly vystaveny UV záření)

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Smetanová pomazánka z tresčích jater

Trochu změklého másla vyšlehejte s lučinou, přidejte rozkrájená tresčí játra i s olejem, jemně nakrájenou jarní cibulku a sterilovanou okurku. Zakápněte worcesterem, osolte a ozdobte sekanou petrželkou.

POZOR: Většina populace má vitaminu D nedostatek. Jeho hladinu v krvi je proto vhodné alespoň jednou ročně kontrolovat. Zjistěte, jak je na tom vaše tělo a ptejte se na toto vyšetření na našich odběrových pracovištích SYNLAB.

Doporučujeme


nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.