Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu
abeceda-vitaminu-d-vam-da-silu-a-vitalitu.png

Abeceda vitaminů: D vám dá sílu a vitalitu

Zveřejněno: 18.12.2017

Dříve bylo nechvalně známé jeho podávání dětem v podobě rybího tuku. Věřte ale, že jsou i příjemnější způsoby a že na jeho zvýšenou potřebu by měli dbát i starší lidé.

Působením slunce se „déčko“ vytváří v kůži a přináší tak blaho nejen vaší náladě, ale i imunitě. V zimě slunečního záření ubývá, a tak nezbývá než nasadit výživové zbraně. Těmi nejúčinnějšími jsou tučné mořské ryby, které obsahují tohoto vitaminu nejvíce. Snáze se pak ubráníte bakteriím a virům, jejichž útoky jsou typické právě pro nadcházející roční období.

Vitamin D má v lidském organismu další důležité úkoly. Snižuje riziko vysokého krevního tlaku, kardiovaskulárního onemocnění a cévní mozkové příhody. Kromě toho má význam u chronických zánětlivých stavů a depresí.

Známý je jeho vliv na funkci kostí. Reguluje kostní mineralizaci a stabilitu vápníku a fosforu. S přibývajícím věkem a nedostatkem vitaminu D může docházet k řídnutí kostí, čímž se zvyšuje riziko zlomenin. Pokud pociťujete bolest kostí či kloubů, může to být znamení, že vaše tělo volá právě po tomto vitaminu.

Když si ho budete pravidelně dopřávat, je pravděpodobné, že se budete cítit silní, svěží a v dobré náladě. Vitamin D je totiž spojený s celkovou vitalitou a chutí do života.

✔ Doporučená denní dávka: 5 µg

✔ Zdroje vitaminu D: rybí tuk (losos, sardinky, tresčí játra), žloutek, mléčné výrobky, houby (pokud byly vystaveny UV záření)

✔ Rozpustný v tuku

TIP: Smetanová pomazánka z tresčích jater

Trochu změklého másla vyšlehejte s lučinou, přidejte rozkrájená tresčí játra i s olejem, jemně nakrájenou jarní cibulku a sterilovanou okurku. Zakápněte worcesterem, osolte a ozdobte sekanou petrželkou.

POZOR: Většina populace má vitaminu D nedostatek. Jeho hladinu v krvi je proto vhodné alespoň jednou ročně kontrolovat. Zjistěte, jak je na tom vaše tělo, díky tomuto vyšetření.

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

06.03.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.