Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení
abeceda-vitaminu-c-pomaha-nejen-pri-nachlazeni.png

Abeceda vitaminů: C pomáhá nejen při nachlazení

Zveřejněno: 08.11.2017

Přezdívá se mu král vitaminů, především kvůli jeho mnohostrannosti. Podporuje imunitní systém a celkovou obranyschopnost organismu. Známý je také pro své protizánětlivé účinky. Bojuje proti bakteriím a virům, urychluje léčbu a zmírňuje příznaky onemocnění. Nejčastěji si ho spojujeme s prevencí nachlazení a chřipky, jeho role v těle je ale mnohem větší.

Podílí se na syntéze kolagenu, čímž přispívá k pevnosti cévních stěn, a posiluje zdraví zubů. Stimuluje vstřebávání železa a vděčíme mu za správný růst či vývoj kostí a chrupavek.

pozitivní vliv na činnost mozku a na pomoc přichází během hojení ran. Neobešlo by se bez něj okysličování buněk a ovlivňuje také hladinu cholesterolu v krvi.

Největší zdroj „céčka“ se nachází v čerstvém ovoci a zelenině. Notoricky známé jsou citrusové plody, ale pro někoho překvapivě jej ve vysoké koncentraci najdete také v mnoha druzích zeleniny.

✔ Doporučená denní dávka: 60–100 mg

✔ Zdroje vitaminu C: rakytník, šípek, černý a červený rybíz, paprika, petrželka, kiwi, brokolice, růžičková kapusta, liči, kaki, papája, jahody, citrusy

✔ Rozpustný ve vodě

 

TIP: Kapustové duo v páře

V parním hrnci připravte (v tomto pořadí) brambory nakrájené na klínky, růžičkovou kapustu (odstraňte spodní část a růžičky rozpulte) a listy kadeřávku. Na závěr zakápněte rozehřátým máslem a posypte tvrdým sýrem.

POZOR: Tepelná úprava snižuje obsah vitaminu C v potravinách. Dopřejte si jich proto co nejvíce za syrova nebo je upravujte šetrně, například v páře. K úbytku vitaminů dochází také při delším skladování. Výjimkou je červená řepa, u které se množství céčka nijak výrazně nesnižuje.

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.