Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: B12 prospívá krvi a dodá energii
abeceda-vitaminu-b12-prospiva-krvi-a-doda-energii.png

Abeceda vitaminů: B12 prospívá krvi a dodá energii

Zveřejněno: 25.10.2017

V podzimním období rozhodně neuškodí posílit obranyschopnost organismu. Právě k tomu může přispět kobalamin neboli vitamin B12, který chrání tělo proti oslabené imunitě.

Důležitý je pro tvorbu červených krvinek, látkovou přeměnu bílkovin a tuků, nepostradatelný je při tvorbě genetického materiálu. Příznivý vliv má na mentální funkce a celkové emoční zdraví. S jeho dostatkem byste tedy měli být v dobrém psychickém stavu bez stresu a únavy. I z toho důvodu se mu přezdívá „vitamin energie“.

Hlavním zdrojem jsou živočišné produkty. Pro jeho správné vstřebávání je důležitý také příjem riboflavinu, niacinu, hořčíku a vitaminu B6. Pravidelný přísun vitaminu B12 zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Pomáhá při léčbě nemocí jater, střev a slinivky břišní. Používá se při léčbě roztroušené sklerózy a diabetické neuropatie.

Rizikovým faktorem pro vznik Alzheimerovy choroby a rozvoj aterosklerózy je mimo jiné zvýšená hladina aminokyseliny zvané homocystein. B12 je spojený s její přeměnou a pozitivním vlivem na tato onemocnění.

✔ Doporučená denní dávka: 2–3 mg

✔ Zdroje vitaminu B12: vejce, mléko, sýr, maso, vnitřnosti

✔ Rozpustný ve vodě

TIP: Telecí játra na mrkvi

Játra spolu s nakrájenou cibulkou opečte na másle dorůžova. Osolte, opepřete a dejte je stranou. Do pánve vložte najemno nakrájenou mrkev. Duste asi 5 minut. Servírujte játra obložená mrkví, se šťávou z pánve zastříknutou trochou citronové šťávy.

POZOR: Problémy s nedostatkem tohoto vitaminu mohou mít lidé, kteří vyloučí ze stravy živočišné potraviny. Proto zůstává pro vegetariány a vegany nejkontrolovanější položkou výživy.

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.