Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: B12 prospívá krvi a dodá energii
abeceda-vitaminu-b12-prospiva-krvi-a-doda-energii.png

Abeceda vitaminů: B12 prospívá krvi a dodá energii

Zveřejněno: 25.10.2017

V podzimním období rozhodně neuškodí posílit obranyschopnost organismu. Právě k tomu může přispět kobalamin neboli vitamin B12, který chrání tělo proti oslabené imunitě.

Důležitý je pro tvorbu červených krvinek, látkovou přeměnu bílkovin a tuků, nepostradatelný je při tvorbě genetického materiálu. Příznivý vliv má na mentální funkce a celkové emoční zdraví. S jeho dostatkem byste tedy měli být v dobrém psychickém stavu bez stresu a únavy. I z toho důvodu se mu přezdívá „vitamin energie“.

Hlavním zdrojem jsou živočišné produkty. Pro jeho správné vstřebávání je důležitý také příjem riboflavinu, niacinu, hořčíku a vitaminu B6. Pravidelný přísun vitaminu B12 zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Pomáhá při léčbě nemocí jater, střev a slinivky břišní. Používá se při léčbě roztroušené sklerózy a diabetické neuropatie.

Rizikovým faktorem pro vznik Alzheimerovy choroby a rozvoj aterosklerózy je mimo jiné zvýšená hladina aminokyseliny zvané homocystein. B12 je spojený s její přeměnou a pozitivním vlivem na tato onemocnění.

✔ Doporučená denní dávka: 2–3 mg

✔ Zdroje vitaminu B12: vejce, mléko, sýr, maso, vnitřnosti

✔ Rozpustný ve vodě

TIP: Telecí játra na mrkvi

Játra spolu s nakrájenou cibulkou opečte na másle dorůžova. Osolte, opepřete a dejte je stranou. Do pánve vložte najemno nakrájenou mrkev. Duste asi 5 minut. Servírujte játra obložená mrkví, se šťávou z pánve zastříknutou trochou citronové šťávy.

POZOR: Problémy s nedostatkem tohoto vitaminu mohou mít lidé, kteří vyloučí ze stravy živočišné potraviny. Proto zůstává pro vegetariány a vegany nejkontrolovanější položkou výživy.

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Doporučujeme


stitna-zlaza-u-zvirat-nebezpecny-a-drahy-nepritel.png

Štítná žláza u zvířat – nebezpečný a drahý nepřítel

20.03.2018Ročně Češi vynaloží až dvě miliardy korun na zdravotní péči o domácí mazlíčky. Stejně jako u lidí přitom pouhý krevní rozbor napoví, co zvíře trápí, a lze tedy včas zahájit léčbu, která pak může být nejen účinnější, ale i levnější. Jak ukazují zjištění laboratoří synlab czech, velmi častým problémem psů i koček je onemocnění štítné žlázy. Často však u nich bývá odhaleno pozdě a o zvíře tak není adekvátně postaráno.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.