Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši
abeceda-vitaminu-b1-je-balzam-pro-dusi.png

Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Zveřejněno: 09.10.2017

Vitamin B1 neboli thiamin je potřebný zejména pro těhotné a kojící, pro děti v období růstu i ženy po padesátce. 

Vitamin B1 neboli thiamin je potřebný zejména pro těhotné a kojící, pro děti v období růstu i ženy po padesátce. Hlavní zodpovědností tohoto „béčka“ v kombinaci s dalšími vitaminy ze skupiny B je udržování správných funkcí nervového systému. Umožňuje přeměnu energií v těle, mimo jiné se podílí na štěpení sacharidů a složitějších cukrů.

Zjednodušeně lze říct, že vitamin B1 pečuje o naši psychickou rovnováhu, což ocení zejména ti, kteří jsou denně vystaveni stresu. Bývá spojován se zlepšením paměti, hlavně u seniorů nebo nemocných s Alzheimerovou chorobou.

V lidském těle se tento vitamin neukládá a jeho zásoba vydrží zhruba 4–10 dní.

Proto je dobré ho stále doplňovat kvalitním jídlem.

✔ Doporučená denní dávka: 1,1 mg (ovšem u seniorů nebo těhotných žen může být vyšší, o vhodné dávce je ideální se poradit s ošetřujícím lékařem)

✔ Zdroje vitaminu B1: obilné klíčky, ořechy, slunečnicová semínka, maso, hrášek, mouka, pivovarské kvasnice

✔ Rozpustný ve vodě

TIP: Ranní müsli

Namíchejte si ke snídani vlastní směs müsli a přidejte ji do jogurtu, kefíru nebo mléka. Základní surovinou jsou ovesné vločky, které posypejte pšeničnými a žitnými klíčky, nakrájenými para ořechy a semínky slunečnice. Přidejte čerstvé ovoce.

POZOR: Potřeba vitaminu B1 stoupá při fyzické námaze a stresu. Jeho množství v těle snižuje káva a černý čaj.

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Plody černého bezu tiší nervy i záněty

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.