Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyAbeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši
abeceda-vitaminu-b1-je-balzam-pro-dusi.png

Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Zveřejněno: 09.10.2017

Vitamin B1 neboli thiamin je potřebný zejména pro těhotné a kojící, pro děti v období růstu i ženy po padesátce. 

Vitamin B1 neboli thiamin je potřebný zejména pro těhotné a kojící, pro děti v období růstu i ženy po padesátce. Hlavní zodpovědností tohoto „béčka“ v kombinaci s dalšími vitaminy ze skupiny B je udržování správných funkcí nervového systému. Umožňuje přeměnu energií v těle, mimo jiné se podílí na štěpení sacharidů a složitějších cukrů.

Zjednodušeně lze říct, že vitamin B1 pečuje o naši psychickou rovnováhu, což ocení zejména ti, kteří jsou denně vystaveni stresu. Bývá spojován se zlepšením paměti, hlavně u seniorů nebo nemocných s Alzheimerovou chorobou.

V lidském těle se tento vitamin neukládá a jeho zásoba vydrží zhruba 4–10 dní.

Proto je dobré ho stále doplňovat kvalitním jídlem.

✔ Doporučená denní dávka: 1,1 mg (ovšem u seniorů nebo těhotných žen může být vyšší, o vhodné dávce je ideální se poradit s ošetřujícím lékařem)

✔ Zdroje vitaminu B1: obilné klíčky, ořechy, slunečnicová semínka, maso, hrášek, mouka, pivovarské kvasnice

✔ Rozpustný ve vodě

TIP: Ranní müsli

Namíchejte si ke snídani vlastní směs müsli a přidejte ji do jogurtu, kefíru nebo mléka. Základní surovinou jsou ovesné vločky, které posypejte pšeničnými a žitnými klíčky, nakrájenými para ořechy a semínky slunečnice. Přidejte čerstvé ovoce.

POZOR: Potřeba vitaminu B1 stoupá při fyzické námaze a stresu. Jeho množství v těle snižuje káva a černý čaj.

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Plody černého bezu tiší nervy i záněty

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.