Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky9 potravin pro zdravé srdce a cévy
9-potravin-pro-zdrave-srdce-a-cevy.png

9 potravin pro zdravé srdce a cévy

Zveřejněno: 04.04.2016

Strava je jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují naše zdraví. Vzhledem k tomu, že v ČR patří kardiovaskulární choroby k nejčastějším příčinám úmrtí, sestavili jsme pro vás seznam potravin, které slouží jako jejich prevence. Kromě rajčat, mořských ryb a brokolice náleží do tohoto seznamu také česnek. 

Strava je jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují naše zdraví. Vzhledem k tomu, že v ČR patří kardiovaskulární choroby k nejčastějším příčinám úmrtí, sestavili jsme pro vás seznam potravin, které slouží jako jejich prevence. Kromě rajčat, mořských ryb a brokolice náleží do tohoto seznamu také česnek.

Rajčata

Účinnou látkou v rajčatech je lykopen. Toto červené barvivo má silné antioxidační účinky a příznivý vliv na hladinu cholesterolu v krvi.

Mořské ryby

Tučné mořské ryby jako makrela, losos a sardinky obsahují velké množství omega – 3 nenasycených mastných kyselin. Právě ty mají na kardiovaskulární systém velmi pozitivní účinky.

Brokolice

Brokolice obsahuje mimo jiné vitamin K, který napomáhá v boji proti kornatění tepen. Srdci a cévám prospívá i vláknina, jíž je ideálním zdrojem.

Česnek

Čerstvý česnek je jednou z nejúčinnějších přírodních zbraní proti kardiovaskulárním chorobám. Bohužel tepelnou úpravou tato schopnost klesá. Pokud chcete jeho sílu zachovat, měli byste se smířit s charakteristickou vůní a konzumovat ho syrový.

Ovesné vločky

Oves má antioxidační účinky a dokáže snižovat hladinu cholesterolu. Pozor ale na přeslazené ovesné tyčinky s nezdravou polevou z rostlinných tuků. Lepší je konzumovat neslazené vločky s bílým jogurtem nebo si z nich připravit ovesnou kaši.

Avokádo

Avokádo je bohaté na zdravé nenasycené mastné kyseliny a díky tomu je to skvělá potravina pro prevenci onemocnění cévního systému. Navíc má toto ovoce pozitivní vliv na psychiku a jak říká známé přísloví – veselá mysl je půl zdraví.

Chřest

Látky obsažené v chřestu pomáhají udržet zdravý cévní systém a srdce. Vzhledem k tomu, že sezóna chřestu začíná teď v dubnu, je nejlepší čas zařadit ho do jídelníčku.

Mandle

Syrové mandle dokáží snižovat hladinu cholesterolu. Pro dosažení pozitivního účinku jich stačí sníst denně pouhé 3 gramy. Vyhněte se ale mandlím smaženým a soleným.

Dýňová semínka

Stejně jako v případě mandlí byste se měli vyhnout semínkům praženým a konzumovat je syrová. Kromě toho, že snižují hladinu cholesterolu, dodají organismu zinek, který je klíčový pro správné fungování enzymatických systémů v těle.

Doporučujeme


pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
chronicka-obstrukcni-plicni-nemoc-hrozi-vsem-kurakum.jpg

Chronická obstrukční plicní nemoc hrozí všem kuřákům

21.11.2018Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) je závažné onemocnění plic, při kterém dochází k poruše průchodnosti dýchacích cest. V Česku postihuje přes 8 procent populace. Většinou se týká mužů, ale v posledních letech přibývá i případů u žen. Převážná část postižených osob jsou kuřáci, zbylých zhruba 10 procent představují lidé pracující v prašném prostředí či v prostředí s těkavými chemikáliemi. Výjimečně se nemoc vyskytuje také jako důsledek opakovaných zápalů plic nebo komplikovaného astmatu. Zásadním preventivním opatřením je přestat kouřit.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.