Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky7 potravin, které v létě pomohou hydrataci organismu
7-potravin-ktere-v-lete-pomohou-hydrataci-organismu.jpg

7 potravin, které v létě pomohou hydrataci organismu

Zveřejněno: 04.07.2016

Dodržovat pravidelný pitný režim je nutné po celý rok, tím spíše v letních měsících, kdy je lidský organismus vystaven nadměrné zátěži vlivem vysokých teplot. Příjemnou výhodou však je, že hydratovat se můžeme nejen pitím, ale i jídlem. Mnoho druhů sezónního ovoce a zeleniny, tolik bohatých na vitaminy a další živiny, totiž obsahuje velké množství vody. V případě okurky a melounu to pro vás asi nebude nic nového, ale poslední položka na našem seznamu potravin, ideálních k zavodnění, vás možná překvapí. 

Dodržovat pravidelný pitný režim je nutné po celý rok, tím spíše v letních měsících, kdy je lidský organismus vystaven nadměrné zátěži vlivem vysokých teplot. Příjemnou výhodou však je, že hydratovat se můžeme nejen pitím, ale i jídlem.

Mnoho druhů sezónního ovoce a zeleniny, tolik bohatých na vitaminy a další živiny, totiž obsahuje velké množství vody. V případě okurky a melounu to pro vás asi nebude nic nového, ale poslední položka na našem seznamu potravin, ideálních k zavodnění, vás možná překvapí.

Okurka

Pojem okurková sezóna zná každý spíše ze zpráv, ale proč si ji neužít i v jídelníčku? Okurka má v sobě zhruba 95 % vody a vedle toho se může pochlubit i vysokým obsahem draslíku, jež působí příznivě na hypertenzi. Dále se okurka doporučuje všem, kteří trpí revmatismem a dnou. Příznivé účinky má i na pleť, a to v podobě pleťové masky.

Vodní meloun

Na vysoké množství vody nás upozorňuje už samotný název; v melounu jí najdeme 91 %! Ačkoliv meloun chutná jako ovoce, biologicky vzato, jde o zeleninu příbuznou okurce. Je velmi bohatý na vitamin C, betakaroten a pomáhá detoxikaci organismu.

Jahody

S 90% obsahem vody nemohou v našem seznamu chybět. V čerstvém stavu organismus zásobují vitaminy A, B, C a E. Konzumace jahod prospívá krevnímu oběhu, vylučování a je prevencí vzniku žlučových a ledvinových kamenů.

Římský salát

Hledáte-li ideální zeleninu pro přípravu letního občerstvení, římský salát je jasná volba. Ať už kvůli vysokému obsahu vlákniny nebo kvůli železu, zinku či draslíku. Hydratace organismu je díky 94-95% obsahu vody zaručena.  

Řapíkatý celer

Celer si co do obsahu vody nezadá s okurkou a salátem: i on se může pochlubit 95 %. Vedle řady vitaminů je bohatý na minerály, obzvláště pak na fosfor. Pomáhá tělo zbavovat se přebytečné kyseliny močové, velmi účinný je i při zácpě. Nevíte, jak ho zakomponovat do jídelníčku? Čerstvý řapíkatý celer nakrájený na proužky je skvělou přílohou k masu. Pokud si k němu připravíte jogurtový dip, máte rychle hotovou zdravou svačinku a obejdete se i bez masa.

Cuketa

Cuketa, jiná příbuzná okurky, další zeleninový zázrak s obsahem vody 95 %. Nejenže hydratuje, ale díky látce zvané lutein prospívá i očím. Ačkoliv se v gastronomii používá častěji tepelně upravená, skvěle chutná i za syrova, například jako přísada do salátu.

Květák

Asi málokdo by květáku 92 % vody věřil: zelenina z čeledi brukvovitých však klame tělem! Karfiol, jak se mu také lidově říká, kromě jiného, díky vysokému množství draslíku, udržuje ve skvělé kondici srdce a cévy. 

Doporučujeme


astma-jak-ho-lecit-a-mirnit-priznaky.jpg

Astma – jak ho léčit a mírnit příznaky?

12.06.2019Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, kterým v České republice dle odhadů trpí více než 800 tisíc lidí. Astma má z části dědičný základ, rozvinout se může v důsledku alergie, tělesné námahy či kvůli znečištěnému ovzduší. Nemoc se nejčastěji poprvé projevuje v dětství, propuknout však může i kdykoliv později. Nejlepším způsobem, jak se vyhnout astmatu nebo zmírnit jeho příznaky, je prevence. V léčbě pomůže laboratorní vyšetření, které odhalí alergeny způsobující potíže při dýchání.
materstvi-az-po-tricitce-planovani-tehotenstvi-usnadni-vysetreni-ovarialni-rezervy.jpg

Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy

22.01.2019Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy Ačkoliv se jako optimální věk pro početí prvního dítěte uvádí 25 let, řada žen má v současnosti tendenci odkládat mateřství na pozdější dobu. Se stoupajícím věkem se ale přirozeně snižuje počet uvolňovaných vajíček i jejich kvalita, čímž klesá také pravděpodobnost otěhotnění . Pokud patříte mezi ženy, které plánují první těhotenství až po třicátém roce života, můžete si jednoduchým krevním testem nechat ověřit svoji ovariální rezervu, tedy počet vajíček schopných oplodnění. Díky tomu budete vědět, jak si mateřství načasovat.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.