Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky6 zásad zdravého opalování
6-zasad-zdraveho-opalovani.jpg

6 zásad zdravého opalování

Zveřejněno: 20.06.2014

Dovolenou a prázdniny bez slunění si většina z nás asi nedokáže vůbec představit. Víte ale, jaké zásady byste měli dodržovat, aby vaší pokožce pobyt na sluníčku neškodil? 

 Používejte opalovací krém

Sebe a zejména své děti bychom měli opalovacím krémem namazat už cca 20 minut před vstupem na sluníčko. Vrstvu krému bychom měli obnovovat zhruba každé 2 hodiny - a to i v případě, že se jedná o voděodolný opalovací krém. Čím vyšší ochranný faktor, tím lépe. Zejména na začátku dovolené, kdy naše kůže není na pobyt na slunci zvyklá, je lepší zvolit co nejvyšší faktor. Nezapomeňte, že některé části těla jsou citlivější. Speciální pozornost a vyšší nános krému byste měli dopřát hlavně jizvám a mateřským znaménkům. K místům, které se na slunci často spálí patří také dekolt, ramena, uši a zadní strana krku.

Vyhněte se přímému slunci mezi 12. a 15. hodinou

V tuto denní dobu dopadá na Zemi největší množství UV záření. Právě toto záření je zodpovědně jak za krátkodobé spálení kůže, tak za dlouhodobější změny v pigmentových buňkách, které mohou přispívat ke vzniku kožních nádorů.

Slunce je pro děti nebezpečnější než pro dospělé

Pokud se naše pokožka častěji spálí v dětství, zvyšuje se tím riziko rakoviny kůže v dospělosti. Při opalování dětí je tak nutné být ještě opatrnější a dbát na používání kvalitních opalovacích krémů s vysokým ochranným faktorem.

Spálit se můžete, i když je zataženo

Až 90% slunečního záření prostupuje i skrz světlé mraky, proto se kůže opálí (popř. spálí) i tehdy, když je zataženo. Používat ochranné krémy proto musíte i tehdy, když je pod mrakem.

Některé povrchy násobí účinky UV záření

Plážový písek, bíle natřený beton a hlavně vodní hladina odráží zpět část UV záření. Proto se u moře nebo u bazénu můžete spálit mnohem rychleji než jinde.  

Doporučujeme


nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.