Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky6 (běžných) důvodů, proč nás bolí záda
6-beznych-duvodu-proc-nas-boli-zada.png

6 (běžných) důvodů, proč nás bolí záda

Zveřejněno: 23.01.2017

Chronická bolest zad se v naší civilizaci usadila a své teplé místo jen tak neopustí. Částečně si za to můžeme sami. Možná vás to překvapí, ale příčin bolesti zad je ve vašem běžném dni hned několik. Zajímají vás ty nejběžnější?

Chronická bolest zad se v naší civilizaci usadila a své teplé místo jen tak neopustí. Částečně si za to můžeme sami. Možná vás to překvapí, ale příčin bolesti zad je ve vašem běžném dni hned několik. Zajímají vás ty nejběžnější?  

Naše zádové svaly si zvykly na celodenní hrbení. Hrbíme se nad klávesnicí počítače, nad učebnicemi, hrbíme se ze stresu… Není to ale jen změna držení těla, čím můžeme své „zádové“ zlozvyky omezit, ne-li zcela vymýtit. Co tam máme dál?

Nejíte zdravě

Když změníte životní styl a upravíte svou váhu, můžete se mimo jiné zbavit i bolesti zad. Zkuste do jídelníčku přidat ovoce, zeleninu, celozrnné obilniny a zdravé tuky. Zdravá strava má totiž vliv na celé tělo, zádové svalstvo nevyjímaje.

Nosíte vysoké podpatky

Tohle asi takové překvapení není. Možná si ale nepřipouštíte, jak moc mohou boty na podpatku vaše záda trápit. Což platí i pro pány – podpatek u polobotek se taky počítá! Tahle „vsuvka“ pod patou totiž tlačí páteř do nepřirozeného prohnutí, což nutí svaly kolem páteře neustále pracovat a vyrovnávat pro záda nepřirozenou polohu. Správně zvolenou obuv tedy ocení nejen nohy, ale i záda.

Máte špatné držení těla

Možná první věc, která vás napadla. Právem. Roky špatného držení těla mohou s vašimi zády nadělat pěknou neplechu. Pokud máte sedavé zaměstnání, zkuste každých 30 minut vstát a protáhnout se. A jaké že je to „správné držení těla“ vsedě? Jistě vám to říkala maminka a stále je to pravda. Rovná záda neboli úhel 90°. Rozhodně ne shrbená ramena, předsunutá brada či záda do oblouku.

Necvičíte jógu

Jóga není jen módní záležitostí mladých. Na bolest zad funguje lépe než jiná cvičení (jako běhání nebo běžné protahování) především proto, že vás zároveň uklidní. Když jste ve stresu, jste ztuhlí. Proto bývá stres spouštěčem chronické bolesti. Pomocí jógy můžete uvolnit nejen tělo, ale i mysl.

Spíte na nevhodné matraci

Budíte se každé ráno s bolestmi zad? Pak je načase vyměnit matraci. Na příliš měkké a proleželé matraci si páteř po dni, kdy jsme ji namáhali všemi možnými směry, neodpočine. Naopak se prohne tam, kde máme svaly nejvíc oslabené. Jen na tvrdé matraci si záda přes noc odpočinou.

Nosíte těžkou tašku

A navíc stále přes to samé rameno. Podle odborných doporučení by váha tašky (batohu, kabelky…) neměla přesahovat desetinu vaší váhy. Pokud ji navíc nosíte jen přes jedno rameno, koledujete si o pořádnou skoliózu páteře.

To bylo šest nenápadných důvodů, proč vás mohou denně trápit bolesti zad. Rozhodně doporučujeme eliminovat tyto každodenní zlozvyky a pak je pravděpodobné, že dojde ke zlepšení. Pokud ovšem ani to nepomůže, je namístě návštěva lékaře nebo fyzioterapeuta. 

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?