Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 způsobů, jak si udržet klidnou mysl, i když jste pod tlakem
5-zpusobu-jak-si-udrzet-klidnou-mysl-i-kdyz-jste-pod-tlakem.png

5 způsobů, jak si udržet klidnou mysl, i když jste pod tlakem

Zveřejněno: 02.06.2017

Určitá míra krátkodobého stresu je nezbytná – udržuje člověka ve střehu a může nám dokonce pomoci k lepším výkonům. Dlouhodobý stres oproti tomu zvyšuje riziko srdečních nemocí, deprese, obezity a negativně se podepisuje na psychice. V následujících pěti odstavcích vám poradíme, jak ho potlačovat. 

Určitá míra krátkodobého stresu je nezbytná – udržuje člověka ve střehu a může nám dokonce pomoci k lepším výkonům. Dlouhodobý stres oproti tomu zvyšuje riziko srdečních nemocí, deprese, obezity a negativně se podepisuje na psychice.

V následujících pěti odstavcích vám poradíme, jak ho potlačovat.

1. Oceňujte to, co máte

Přemýšlení o věcech, za které jste vděční, může napomoci snižování hladiny stresového hormonu kortizolu, a to dokonce téměř o čtvrtinu. Jak si začít vážit drobností? V první řadě si jich musíte vůbec všimnout a následně si na ně vzpomenout. Každý den si zapište, co pěkného se vám během něj přihodilo, i drobné radosti. Zdá se to jako banalita, ale takový seznam drobných radostí má skutečně vliv na zdraví.

2. Kontrolujte příjem kávy

Kofein způsobuje uvolňování hormonu adrenalinu. Ten spouští reakci, která se dá popsat jako „útoč, nebo uteč“ – připravuje tělo na výkon. Dominuje rychlost reakce na úkor racionálního myšlení. Tento stresový stav, kdy emoce většinou vytěsňují klidné jednání, nějakou dobu trvá, což nám na náladě nepřidá a mysl nám to do klidného stavu určitě neuvede.  

3. Spěte

Během spánku se mozek doslova dobíjí. Pokud máte spánku dost a v dobré kvalitě, probudíte se čilí a s jasnou hlavou. V opačném případě klesá pozornost, sebeovládání a paměť. Spánková deprivace zvyšuje stres.  

4. Dýchejte

Nejjednodušší způsob, jak porazit stres, se skrývá v dýchání. Až ucítíte, že na vás přichází krize, najděte si kousek soukromí a zaměřte se pouze na svůj dech. Zkuste napočítat alespoň dvacet nádechů a výdechů a vnímejte, jak se při tom cítíte. Mozek se odpojí od okolních rušivých myšlenek a vy cíleně začnete bojovat se stresovými reakcemi v těle, protože se díky dýchání začnete zklidňovat.  

5. Přijměte pomoc

Smiřte se tím, že občas na něco sami nestačíte. Rozpoznejte své slabosti a v případě potřeby požádejte o pomoc či podporu. Občas stačí jen vyjádřit své pocity. Jiný pohled na věc vám někdy může ukázat, že situace rozhodně není tak stresující, jak si třeba sami myslíte.

Antistresové omalovánky pro dospělé – jen móda, nebo skutečně mohou pomoci od stresu?

Smích léčí – a nejen na apríla

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.