Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 zajímavostí o spánku
5-zajimavosti-o-spanku.jpg

5 zajímavostí o spánku

Zveřejněno: 16.07.2014

Prospíme skoro třetinu života – většina dospělých totiž spí 6 – 9 hodin denně. Člověk je při tom jediný živý tvor, který si dokáže spánek vědomě odpírat a oddalovat ho. Přečtěte si některá další zajímavá fakta o spánku. 

1.

 Nedostatek spánku zvyšuje chuť k jídlu. Spánková deprivace totiž bývá spojována se snížením  hladiny leptinu (hormon, který snižuje chuť k jídlu) a naopak zvýšením hladiny grelinu (hormon, který chuť k jídlu zvyšuje). Je proto možné, že nedostatek spánku může přispívat k rozvoji obezity.

2.

Existuje chorobná ospalost. Nemoc zvaná narkolepsie se projevuje náhlými a často nekontrolovatelnými záchvaty spánku. Nemoc proto lidem velmi ztěžuje pracovní, osobní a společenský život. Záchvat spánku může nemocného postihnout kdykoliv – tedy například i uprostřed rozhovoru nebo nějaké činnosti. Přesné příčiny nemoci zatím nejsou známy, ale je zjištěno, že jedním z rizikových faktorů je dědičnost.

3.

Spánek probíhá ve dvou odlišných fázích. Fáze REM (Rapid Eye Movement – rychlý pohyb očí) je charakterizována vysokou intenzitou mozkové činnosti, živými sny a právě rychlými pohyby očí. Ve fázi NREM (non-REM) dochází k útlumu mozkové činnosti. Obě fáze se během spánku pravidelně střídají. Většina snů se nám zdá ve fázi REM.

4.

Některé vědecké výzkumy tvrdí, že na kvalitu a délku našeho spánku mají vliv fáze měsíce. Při úplňku a několik dní před a po něm nám údajně trvá déle usnout a spánek je v průměru o cca dvacet minut kratší než jindy. Část vědců se přiklání k tomu, že to souvisí s hladinou hormonu melatoninu, která v té době klesá. Melatonin je totiž hormon, který je spojován s pocity ospalosti.

5.

Ve spánku se snižuje krevní tlak, klesá počet tepů srdce a také tělesná teplota. I proto se lidé ve spánku přikrývají.      

Doporučujeme


ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
materstvi-az-po-tricitce-planovani-tehotenstvi-usnadni-vysetreni-ovarialni-rezervy.jpg

Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy

22.01.2019Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy Ačkoliv se jako optimální věk pro početí prvního dítěte uvádí 25 let, řada žen má v současnosti tendenci odkládat mateřství na pozdější dobu. Se stoupajícím věkem se ale přirozeně snižuje počet uvolňovaných vajíček i jejich kvalita, čímž klesá také pravděpodobnost otěhotnění . Pokud patříte mezi ženy, které plánují první těhotenství až po třicátém roce života, můžete si jednoduchým krevním testem nechat ověřit svoji ovariální rezervu, tedy počet vajíček schopných oplodnění. Díky tomu budete vědět, jak si mateřství načasovat.
ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.