Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 zajímavostí o spánku
5-zajimavosti-o-spanku.jpg

5 zajímavostí o spánku

Zveřejněno: 16.07.2014

Prospíme skoro třetinu života – většina dospělých totiž spí 6 – 9 hodin denně. Člověk je při tom jediný živý tvor, který si dokáže spánek vědomě odpírat a oddalovat ho. Přečtěte si některá další zajímavá fakta o spánku. 

1.

 Nedostatek spánku zvyšuje chuť k jídlu. Spánková deprivace totiž bývá spojována se snížením  hladiny leptinu (hormon, který snižuje chuť k jídlu) a naopak zvýšením hladiny grelinu (hormon, který chuť k jídlu zvyšuje). Je proto možné, že nedostatek spánku může přispívat k rozvoji obezity.

2.

Existuje chorobná ospalost. Nemoc zvaná narkolepsie se projevuje náhlými a často nekontrolovatelnými záchvaty spánku. Nemoc proto lidem velmi ztěžuje pracovní, osobní a společenský život. Záchvat spánku může nemocného postihnout kdykoliv – tedy například i uprostřed rozhovoru nebo nějaké činnosti. Přesné příčiny nemoci zatím nejsou známy, ale je zjištěno, že jedním z rizikových faktorů je dědičnost.

3.

Spánek probíhá ve dvou odlišných fázích. Fáze REM (Rapid Eye Movement – rychlý pohyb očí) je charakterizována vysokou intenzitou mozkové činnosti, živými sny a právě rychlými pohyby očí. Ve fázi NREM (non-REM) dochází k útlumu mozkové činnosti. Obě fáze se během spánku pravidelně střídají. Většina snů se nám zdá ve fázi REM.

4.

Některé vědecké výzkumy tvrdí, že na kvalitu a délku našeho spánku mají vliv fáze měsíce. Při úplňku a několik dní před a po něm nám údajně trvá déle usnout a spánek je v průměru o cca dvacet minut kratší než jindy. Část vědců se přiklání k tomu, že to souvisí s hladinou hormonu melatoninu, která v té době klesá. Melatonin je totiž hormon, který je spojován s pocity ospalosti.

5.

Ve spánku se snižuje krevní tlak, klesá počet tepů srdce a také tělesná teplota. I proto se lidé ve spánku přikrývají.      

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.