Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti
5-tipu-jak-si-i-ve-vyssim-veku-udrzet-zdrave-kosti.jpg

5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti

Zveřejněno: 21.09.2015

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Jezte potraviny bohaté na vápník

Z mléčných výrobků jsou na vápník zvlášť bohaté tvrdé sýry a tučný tvaroh, ale nic nezkazíte ani bílým jogurtem, kefírem a obyčejným mlékem. Větší množství kalcia je také v máku, listové zelenině, brokolici, luštěninách, tofu a ořeších.

Nezapomínejte na vitamin D

Vitamin D si naše tělo při pobytu na sluníčku dokáže vytvořit samo. Nicméně většina lidí dnes tráví hodně času doma, v práci a ve vyšším věku případně bohužel i v nemocnici. Takovým lidem pak vitamin D může scházet. Doplnit ho můžeme opět vhodně zvolenou stravou. Dopřávejte si častěji sladkovodní nebo mořské ryby, žloutky, mléko a příležitostně si dejte játra.

Přestaňte kouřit a nepijte alkohol

Špatné zprávy pro ty, kdo holdují těmto špatným návykům – kromě mnoha dalších negativ škodí tyto neřesti také vašim kostem. Přispívají totiž k úbytku minerálů v těle, a tím i k řídnutí kostní hmoty.

Pravidelně zatěžujte kosti a svaly

Pravidelná fyzická aktivita prospívá nejen vašemu kardiovaskulárnímu systému, ale i vašim kostem. Pohyb samozřejmě musíte přizpůsobit svým možnostem. Ke zdraví kostí stačí, když se každý den vydáte na delší procházku nebo se projedete na kole.

Pokud už trpíte řídnutím kostí, poraďte se o nejvhodnější fyzické aktivitě se svým ošetřujícím lékařem. Máte v pořádku kostní metabolismus? Poruchu kostního metabolismu snadno odhalí laboratorní rozbor krve. Na základě výsledků vám poté váš lékař může doporučit další postup, kterým je v případě pozitivního nálezu rentgen a poté vyšetření metodou zvanou scintigrafie.

Doporučujeme


nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.
alergici-vite-kterym-rostlinam-se-v-kvetnu-vyhnout.jpg

Alergici, víte, kterým rostlinám se v květnu vyhnout?

06.05.2019Květen je pro lidi citlivé na pylové alergeny jedním z nejkritičtějších měsíců. K dřevinám, které jsou v největším rozpuku v březnu a dubnu, se nyní hojně přidávají trávy a byliny. Pokud na sobě pozorujete typické alergické reakce, ale nevíte, které rostliny vám způsobují potíže, nebo se s alergií setkáváte poprvé, požádejte svého lékaře o diagnostiku alergenů z krve. Na základě výsledků se pak kritickým rostlinám můžete lépe vyhnout a krásných jarních dní si budete moct užívat bez nepříjemných komplikací.
nakaza-tetanem-hrozi-i-dnes-overte-si-stav-protilatek.jpg

Nákaza tetanem hrozí i dnes. Ověřte si stav protilátek

03.06.2019Každý rok onemocní ve světě tetanem milion lidí. Jak vyplývá z údajů Světové zdravotnické organizace, i přes nejlepší možnou lékařskou péči polovina infikovaných nákaze podlehne. Od roku 1958, kdy bylo v České republice zavedeno pravidelné očkování proti tomuto onemocnění, u nás případy nákazy téměř vymizely. Bakterie způsobující tuto infekci jsou však v přírodě stále přítomné a onemocnění tetanem se v tuzemsku dosud ojediněle objevuje. Může za to především nedodržování pravidelných termínů přeočkování, které jsou pro ochranu před nemocí velmi významné. Díky nim je v organismu vytvořena potřebná hladina specifických protilátek. Pokud si nepamatujete, kdy jste se naposledy nechali přeočkovat, a nevíte, zdali jste proti tetanu stále chráněni, zajděte si na krevní test.