Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti
5-tipu-jak-si-i-ve-vyssim-veku-udrzet-zdrave-kosti.jpg

5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti

Zveřejněno: 21.09.2015

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Jezte potraviny bohaté na vápník

Z mléčných výrobků jsou na vápník zvlášť bohaté tvrdé sýry a tučný tvaroh, ale nic nezkazíte ani bílým jogurtem, kefírem a obyčejným mlékem. Větší množství kalcia je také v máku, listové zelenině, brokolici, luštěninách, tofu a ořeších.

Nezapomínejte na vitamin D

Vitamin D si naše tělo při pobytu na sluníčku dokáže vytvořit samo. Nicméně většina lidí dnes tráví hodně času doma, v práci a ve vyšším věku případně bohužel i v nemocnici. Takovým lidem pak vitamin D může scházet. Doplnit ho můžeme opět vhodně zvolenou stravou. Dopřávejte si častěji sladkovodní nebo mořské ryby, žloutky, mléko a příležitostně si dejte játra.

Přestaňte kouřit a nepijte alkohol

Špatné zprávy pro ty, kdo holdují těmto špatným návykům – kromě mnoha dalších negativ škodí tyto neřesti také vašim kostem. Přispívají totiž k úbytku minerálů v těle, a tím i k řídnutí kostní hmoty.

Pravidelně zatěžujte kosti a svaly

Pravidelná fyzická aktivita prospívá nejen vašemu kardiovaskulárnímu systému, ale i vašim kostem. Pohyb samozřejmě musíte přizpůsobit svým možnostem. Ke zdraví kostí stačí, když se každý den vydáte na delší procházku nebo se projedete na kole.

Pokud už trpíte řídnutím kostí, poraďte se o nejvhodnější fyzické aktivitě se svým ošetřujícím lékařem. Máte v pořádku kostní metabolismus? Poruchu kostního metabolismu snadno odhalí laboratorní rozbor krve. Na základě výsledků vám poté váš lékař může doporučit další postup, kterým je v případě pozitivního nálezu rentgen a poté vyšetření metodou zvanou scintigrafie.

Doporučujeme


stitna-zlaza-u-zvirat-nebezpecny-a-drahy-nepritel.png

Štítná žláza u zvířat – nebezpečný a drahý nepřítel

20.03.2018Ročně Češi vynaloží až dvě miliardy korun na zdravotní péči o domácí mazlíčky. Stejně jako u lidí přitom pouhý krevní rozbor napoví, co zvíře trápí, a lze tedy včas zahájit léčbu, která pak může být nejen účinnější, ale i levnější. Jak ukazují zjištění laboratoří synlab czech, velmi častým problémem psů i koček je onemocnění štítné žlázy. Často však u nich bývá odhaleno pozdě a o zvíře tak není adekvátně postaráno.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...