Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti
5-tipu-jak-si-i-ve-vyssim-veku-udrzet-zdrave-kosti.jpg

5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti

Zveřejněno: 21.09.2015

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Jezte potraviny bohaté na vápník

Z mléčných výrobků jsou na vápník zvlášť bohaté tvrdé sýry a tučný tvaroh, ale nic nezkazíte ani bílým jogurtem, kefírem a obyčejným mlékem. Větší množství kalcia je také v máku, listové zelenině, brokolici, luštěninách, tofu a ořeších.

Nezapomínejte na vitamin D

Vitamin D si naše tělo při pobytu na sluníčku dokáže vytvořit samo. Nicméně většina lidí dnes tráví hodně času doma, v práci a ve vyšším věku případně bohužel i v nemocnici. Takovým lidem pak vitamin D může scházet. Doplnit ho můžeme opět vhodně zvolenou stravou. Dopřávejte si častěji sladkovodní nebo mořské ryby, žloutky, mléko a příležitostně si dejte játra.

Přestaňte kouřit a nepijte alkohol

Špatné zprávy pro ty, kdo holdují těmto špatným návykům – kromě mnoha dalších negativ škodí tyto neřesti také vašim kostem. Přispívají totiž k úbytku minerálů v těle, a tím i k řídnutí kostní hmoty.

Pravidelně zatěžujte kosti a svaly

Pravidelná fyzická aktivita prospívá nejen vašemu kardiovaskulárnímu systému, ale i vašim kostem. Pohyb samozřejmě musíte přizpůsobit svým možnostem. Ke zdraví kostí stačí, když se každý den vydáte na delší procházku nebo se projedete na kole.

Pokud už trpíte řídnutím kostí, poraďte se o nejvhodnější fyzické aktivitě se svým ošetřujícím lékařem. Máte v pořádku kostní metabolismus? Poruchu kostního metabolismu snadno odhalí laboratorní rozbor krve. Na základě výsledků vám poté váš lékař může doporučit další postup, kterým je v případě pozitivního nálezu rentgen a poté vyšetření metodou zvanou scintigrafie.

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.