Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti
5-tipu-jak-si-i-ve-vyssim-veku-udrzet-zdrave-kosti.jpg

5 tipů, jak si i ve vyšším věku udržet zdravé kosti

Zveřejněno: 21.09.2015

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Naše kosti s přibývajícím věkem ztrácejí pevnost a řídnou. Kostní buňky odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Kosti kvůli tomu ztrácejí hustotu a jsou křehčí. V případě poklesu jejich hustoty o 10 – 25 % se mluví o takzvané osteopenii. Ta bývá považována za předstupeň osteoporózy. Jak s řídnutím kostí bojovat? Přinášíme vám pět snadných tipů.

Jezte potraviny bohaté na vápník

Z mléčných výrobků jsou na vápník zvlášť bohaté tvrdé sýry a tučný tvaroh, ale nic nezkazíte ani bílým jogurtem, kefírem a obyčejným mlékem. Větší množství kalcia je také v máku, listové zelenině, brokolici, luštěninách, tofu a ořeších.

Nezapomínejte na vitamin D

Vitamin D si naše tělo při pobytu na sluníčku dokáže vytvořit samo. Nicméně většina lidí dnes tráví hodně času doma, v práci a ve vyšším věku případně bohužel i v nemocnici. Takovým lidem pak vitamin D může scházet. Doplnit ho můžeme opět vhodně zvolenou stravou. Dopřávejte si častěji sladkovodní nebo mořské ryby, žloutky, mléko a příležitostně si dejte játra.

Přestaňte kouřit a nepijte alkohol

Špatné zprávy pro ty, kdo holdují těmto špatným návykům – kromě mnoha dalších negativ škodí tyto neřesti také vašim kostem. Přispívají totiž k úbytku minerálů v těle, a tím i k řídnutí kostní hmoty.

Pravidelně zatěžujte kosti a svaly

Pravidelná fyzická aktivita prospívá nejen vašemu kardiovaskulárnímu systému, ale i vašim kostem. Pohyb samozřejmě musíte přizpůsobit svým možnostem. Ke zdraví kostí stačí, když se každý den vydáte na delší procházku nebo se projedete na kole.

Pokud už trpíte řídnutím kostí, poraďte se o nejvhodnější fyzické aktivitě se svým ošetřujícím lékařem. Máte v pořádku kostní metabolismus? Poruchu kostního metabolismu snadno odhalí laboratorní rozbor krve. Na základě výsledků vám poté váš lékař může doporučit další postup, kterým je v případě pozitivního nálezu rentgen a poté vyšetření metodou zvanou scintigrafie.

Doporučujeme


soutez-ukaz-knir-o-5-phi-testu.jpg

Soutěž „Ukaž knír“ o 5 PHI testů

14.11.2018Listopad je již tradičně měsícem boje proti rakovině prostaty, kterou v České republice ročně onemocní téměř 8 000 mužů. U této příležitosti si pánové po celém světě pečlivě pěstují svůj knír, čímž dávají najevo, že jsou součástí hnutí, které se snaží změnit tvář mužského zdraví k lepšímu. SYNLAB tuto iniciativu podporuje, a proto vyhlašujeme soutěž o pět testů PHI, které slouží k určení indexu zdravé prostaty.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.