Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 potravin pro lépe fungující mozek
5-potravin-pro-lepe-fungujici-mozek.jpg

5 potravin pro lépe fungující mozek

Zveřejněno: 09.04.2014

Taky vám to někdy tzv. nemyslí? Máte před sebou důležitý úkol v práci a zdá se, že váš mozek funguje na půl plynu? Obvykle se v takové chvíli snažíme povzbudit tím, že si dáme šálek kávy, napijeme se energetického nápoje nebo si dáme sladkou limonádu s kofeinem. Kdybychom ale dlouhodobě svůj mozek krmili správnými potravinami, tyhle krátkodobě fungující berličky bychom vůbec nepotřebovali. Jaké potraviny jsou pro mozek ideální?

Tučné mořské ryby

Pro správně fungující mozek jsou nezbytné mastné kyseliny. Jsou totiž součástí mozkových buněk a pomáhají při přenosu nervových signálů. Bohatým zdrojem pro mozek klíčových omega-3 mastných kyselin jsou tučné mořské ryby – sardinky, losos, makrela, sleď. Mořskou rybu bychom do našeho jídelníčku měli zařadit aspoň jednou týdně.

Vlašské ořechy

Vysoký obsah omega-3 mastných kyselin mají také vlašské ořechy. Svým tvarem mozek připomínají a možná to není náhoda. Údajně jsou jednou z nejužitečnějších potravin pro jeho správné fungování. Pokud si hlídáte váhu, měli byste ale vědět, že vlašské ořechy jsou poměrně tučné – pro správnou mozkovou činnost jich stačí zhruba deset denně.

Jablka

Jablka obsahují velké množství antioxidantů, které zpomalují stárnutí mozkových buněk. Jeden z nejsilněji působících antioxidantů v jablku je látka nazvaná flavonoid kvercetin - ten se ve větším množství vyskytuje taky v cibuli. Pro maximální zdravotní užitek se doporučuje jíst jablka syrová a neoloupaná.

Olivový olej

Esenciální mastné kyseliny, antioxidanty, vitamin E. Extra panenský olivový olej je zdrojem mnoha prospěšných látek, které udržují naše mozkové buňky fit. Stejně jako vlašské ořechy bývá uváděn jako jedna z potravin, které předchází rozvoji Alzheimerovy choroby. Doporučuje se jedna až dvě polévkové lžíce denně.

Borůvky

Zpomalují stárnutí mozku, zlepšují koncentraci a dokonce prý pomáhají obnovovat už ztracené spoje mezi mozkovými buňkami a zlepšovat krátkodobou paměť. Pokud v práci trávíte hodně času u počítače, oceníte kromě podpory mozkové činnosti i fakt, že borůvky zmírňují oční únavu.  

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.