Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 potravin pro lépe fungující mozek
5-potravin-pro-lepe-fungujici-mozek.jpg

5 potravin pro lépe fungující mozek

Zveřejněno: 09.04.2014

Taky vám to někdy tzv. nemyslí? Máte před sebou důležitý úkol v práci a zdá se, že váš mozek funguje na půl plynu? Obvykle se v takové chvíli snažíme povzbudit tím, že si dáme šálek kávy, napijeme se energetického nápoje nebo si dáme sladkou limonádu s kofeinem. Kdybychom ale dlouhodobě svůj mozek krmili správnými potravinami, tyhle krátkodobě fungující berličky bychom vůbec nepotřebovali. Jaké potraviny jsou pro mozek ideální?

Tučné mořské ryby

Pro správně fungující mozek jsou nezbytné mastné kyseliny. Jsou totiž součástí mozkových buněk a pomáhají při přenosu nervových signálů. Bohatým zdrojem pro mozek klíčových omega-3 mastných kyselin jsou tučné mořské ryby – sardinky, losos, makrela, sleď. Mořskou rybu bychom do našeho jídelníčku měli zařadit aspoň jednou týdně.

Vlašské ořechy

Vysoký obsah omega-3 mastných kyselin mají také vlašské ořechy. Svým tvarem mozek připomínají a možná to není náhoda. Údajně jsou jednou z nejužitečnějších potravin pro jeho správné fungování. Pokud si hlídáte váhu, měli byste ale vědět, že vlašské ořechy jsou poměrně tučné – pro správnou mozkovou činnost jich stačí zhruba deset denně.

Jablka

Jablka obsahují velké množství antioxidantů, které zpomalují stárnutí mozkových buněk. Jeden z nejsilněji působících antioxidantů v jablku je látka nazvaná flavonoid kvercetin - ten se ve větším množství vyskytuje taky v cibuli. Pro maximální zdravotní užitek se doporučuje jíst jablka syrová a neoloupaná.

Olivový olej

Esenciální mastné kyseliny, antioxidanty, vitamin E. Extra panenský olivový olej je zdrojem mnoha prospěšných látek, které udržují naše mozkové buňky fit. Stejně jako vlašské ořechy bývá uváděn jako jedna z potravin, které předchází rozvoji Alzheimerovy choroby. Doporučuje se jedna až dvě polévkové lžíce denně.

Borůvky

Zpomalují stárnutí mozku, zlepšují koncentraci a dokonce prý pomáhají obnovovat už ztracené spoje mezi mozkovými buňkami a zlepšovat krátkodobou paměť. Pokud v práci trávíte hodně času u počítače, oceníte kromě podpory mozkové činnosti i fakt, že borůvky zmírňují oční únavu.  

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
s-nebezpecnou-trombofilii-se-da-bojovat-nejdriv-je-ale-nutne-ji-odhalit.jpg

S nebezpečnou trombofilií se dá bojovat. Nejdřív je ale nutné ji odhalit

17.05.2019U trombofiliků dochází vlivem genetické mutace ke zvýšenému srážení krve – trombofilii. Hrozí tak, že se vytvoří krevní sraženiny neboli tromby, které mohou částečně nebo úplně ucpat cévu a ohrozit člověka na životě. Trombofilie je ovlivněna vrozenými dispozicemi a zevními vlivy, jako je pohybový režim, obezita, věk, kouření, úraz či užívání některých léků jako například antikoncepce. O příčinách i následcích trombofilie je bohužel stále obecně nízké povědomí a ohrožení lidé tak často ani neví, že se jich tato porucha týká. Pro diagnostiku přitom stačí zajít na odběr krve.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.