Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 jednoduchých tipů, jak chránit své zdraví při práci
5-jednoduchych-tipu-jak-chranit-sve-zdravi-pri-praci.jpg

5 jednoduchých tipů, jak chránit své zdraví při práci

Zveřejněno: 07.10.2015

Pracovním nástrojem mnoha z nás se stal počítač. Většinu své pracovní doby dnes trávíme vsedě a s pohledem přilepeným na monitor. Tato práce sice na první pohled vypadá o dost méně namáhavě, než když se naši prapředkové ve velké míře živili těžkou prací, zdravější ale rozhodně není. Jak chránit své zdraví při kancelářské práci s počítačem? 

Pracovním nástrojem mnoha z nás se stal počítač. Většinu své pracovní doby dnes trávíme vsedě a s pohledem přilepeným na monitor. Tato práce sice na první pohled vypadá o dost méně namáhavě, než když se naši prapředkové ve velké míře živili těžkou prací, zdravější ale rozhodně není. Jak chránit své zdraví při kancelářské práci s počítačem?

Nezapomínejte na vodu

Dostatečná hydratace je základ. V zápalu práce ale většina z nás na pití zapomíná. Postavte si na pracovní stůl aspoň půllitrovou láhev s vodou a řekněte si, že do oběda ji musíte postupně vypít. Po obědě si ji opět naplňte a do konce pracovní doby vypijte. Doplnit tekutiny vám ale může pomoci i čerstvé ovoce a zelenina. Připravte si talířek s nakrájenými jablky, pomeranči, hroznovým vínem nebo třeba mrkví a celý den zdravě uzobávejte.

Nastavte si správně daleko a vysoko monitor počítače

Bolesti za krkem, bolest hlavy a pocit sucha a pálení v očích. To všechno mohou být příznaky toho, že máte monitor v nesprávné výšce nebo vzdálenosti. Obrazovku byste měli mít od sebe vzdálenou zhruba na délku natažené paže. Vrchol monitoru má být ve výšce očí tak, abyste se na obsah monitoru dívali zhruba pod desetistupňovým úhlem.

Rozhýbejte se

Máte-li tu možnost, zkuste se během pauzy na oběd trochu projít venku. Díky pohybu a čerstvému vzduchu snížíte dopad klasického odpoledního útlumu. Pokud si takovou procházku z časových důvodů nemůžete dovolit, zkuste si každých zhruba 40 minut dát aspoň 5 minut pauzu. V té se projděte třeba pro vodu, sejděte po schodech o patro níž a zpátky, protáhněte se – zkrátka polohu vsedě změňte aspoň na chvíli v aktivní pohyb. Pokud se nestydíte, tak velký hit v současné americké kancelářské kultuře je skákat mezi prací pár minut přes švihadlo.

Dvojitá brada není na škodu

Při práci s počítačem máme tendenci vystrkovat bradu dopředu a hrbit se. Tato poloha ale neúměrně zatěžuje krční páteř. Zkuste sedět s bradou zastrčenou – asi tak jako byste chtěli vytvořit dvojitou bradu. Tíha vaší hlavy na krční páteř bude díky tomu mnohem lépe rozložená.

Telefonujte správně

Taky se snažíte během telefonních hovorů stihnout ještě ťukat do klávesnice a držíte mobilní telefon mezi uchem a ramenem tak, abyste měli volné obě ruce? Děláte velkou chybu. Úplně jednoduše si můžete zablokovat krk a zbytečně namáháte krční páteř. Držte telefon a během hovoru se projděte nebo aspoň vstaňte od počítače.  

Doporučujeme


personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.
astma-jak-ho-lecit-a-mirnit-priznaky.jpg

Astma – jak ho léčit a mírnit příznaky?

12.06.2019Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, kterým v České republice dle odhadů trpí více než 800 tisíc lidí. Astma má z části dědičný základ, rozvinout se může v důsledku alergie, tělesné námahy či kvůli znečištěnému ovzduší. Nemoc se nejčastěji poprvé projevuje v dětství, propuknout však může i kdykoliv později. Nejlepším způsobem, jak se vyhnout astmatu nebo zmírnit jeho příznaky, je prevence. V léčbě pomůže laboratorní vyšetření, které odhalí alergeny způsobující potíže při dýchání.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.