Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 jednoduchých tipů, jak chránit své zdraví při práci
5-jednoduchych-tipu-jak-chranit-sve-zdravi-pri-praci.jpg

5 jednoduchých tipů, jak chránit své zdraví při práci

Zveřejněno: 07.10.2015

Pracovním nástrojem mnoha z nás se stal počítač. Většinu své pracovní doby dnes trávíme vsedě a s pohledem přilepeným na monitor. Tato práce sice na první pohled vypadá o dost méně namáhavě, než když se naši prapředkové ve velké míře živili těžkou prací, zdravější ale rozhodně není. Jak chránit své zdraví při kancelářské práci s počítačem? 

Pracovním nástrojem mnoha z nás se stal počítač. Většinu své pracovní doby dnes trávíme vsedě a s pohledem přilepeným na monitor. Tato práce sice na první pohled vypadá o dost méně namáhavě, než když se naši prapředkové ve velké míře živili těžkou prací, zdravější ale rozhodně není. Jak chránit své zdraví při kancelářské práci s počítačem?

Nezapomínejte na vodu

Dostatečná hydratace je základ. V zápalu práce ale většina z nás na pití zapomíná. Postavte si na pracovní stůl aspoň půllitrovou láhev s vodou a řekněte si, že do oběda ji musíte postupně vypít. Po obědě si ji opět naplňte a do konce pracovní doby vypijte. Doplnit tekutiny vám ale může pomoci i čerstvé ovoce a zelenina. Připravte si talířek s nakrájenými jablky, pomeranči, hroznovým vínem nebo třeba mrkví a celý den zdravě uzobávejte.

Nastavte si správně daleko a vysoko monitor počítače

Bolesti za krkem, bolest hlavy a pocit sucha a pálení v očích. To všechno mohou být příznaky toho, že máte monitor v nesprávné výšce nebo vzdálenosti. Obrazovku byste měli mít od sebe vzdálenou zhruba na délku natažené paže. Vrchol monitoru má být ve výšce očí tak, abyste se na obsah monitoru dívali zhruba pod desetistupňovým úhlem.

Rozhýbejte se

Máte-li tu možnost, zkuste se během pauzy na oběd trochu projít venku. Díky pohybu a čerstvému vzduchu snížíte dopad klasického odpoledního útlumu. Pokud si takovou procházku z časových důvodů nemůžete dovolit, zkuste si každých zhruba 40 minut dát aspoň 5 minut pauzu. V té se projděte třeba pro vodu, sejděte po schodech o patro níž a zpátky, protáhněte se – zkrátka polohu vsedě změňte aspoň na chvíli v aktivní pohyb. Pokud se nestydíte, tak velký hit v současné americké kancelářské kultuře je skákat mezi prací pár minut přes švihadlo.

Dvojitá brada není na škodu

Při práci s počítačem máme tendenci vystrkovat bradu dopředu a hrbit se. Tato poloha ale neúměrně zatěžuje krční páteř. Zkuste sedět s bradou zastrčenou – asi tak jako byste chtěli vytvořit dvojitou bradu. Tíha vaší hlavy na krční páteř bude díky tomu mnohem lépe rozložená.

Telefonujte správně

Taky se snažíte během telefonních hovorů stihnout ještě ťukat do klávesnice a držíte mobilní telefon mezi uchem a ramenem tak, abyste měli volné obě ruce? Děláte velkou chybu. Úplně jednoduše si můžete zablokovat krk a zbytečně namáháte krční páteř. Držte telefon a během hovoru se projděte nebo aspoň vstaňte od počítače.  

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.