Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 jednoduchých tipů, jak bojovat s únavou
5-jednoduchych-tipu-jak-bojovat-s-unavou.jpg

5 jednoduchých tipů, jak bojovat s únavou

Zveřejněno: 24.08.2015

Po návratu z dovolené bychom se sice měli cítit odpočinutí, ale obvykle náš elán během pár dní vyprchá. Po náročné cestě domů jsme možná někdy ještě unavenější, než když jsme odjížděli. V práci se pak proléváme kávou, mlsáme sladkosti, večer padneme před televizi a o víkendu si přispíme. Tyhle metody nás ale v boji s únavou spíš brzdí. Co tedy funguje? 

Po návratu z dovolené bychom se sice měli cítit odpočinutí, ale obvykle náš elán během pár dní vyprchá. Po náročné cestě domů jsme možná někdy ještě unavenější, než když jsme odjížděli. V práci se pak proléváme kávou, mlsáme sladkosti, večer padneme před televizi a o víkendu si přispíme. Tyhle metody nás ale v boji s únavou spíš brzdí. Co tedy funguje?

Jezte menší porce a častěji

Na zpracování velkého množství kalorické potravy spotřebuje tělo mnoho energie. Proto se po vydatném obědě cítíme ještě unavenější, než před ním. Zkuste jíst menší porce a místo nárazového přejídání se najezte aspoň pětkrát denně.

Nedobíjejte si baterky sladkostmi

Potraviny s vysokým glykemickým indexem (sladké pečivo, cukrovinky atd.) sice tělu poskytnou rychlý zdroj energie, ale jen na velice omezenou dobu. Pro odstranění pocitu dlouhodobé únavy je lepší jíst potraviny, které hladinu krevního cukru nevystřelí tak rychle nahoru. Dejte si třeba čerstvé ovoce, ořechy a semínka nebo celozrnné pečivo se sýrem či vejcem natvrdo.

Pijte

Když jsme unavení, obvykle si dáme kávu nebo energetický nápoj. To jsou opět krátkodobá řešení, která problém s únavou jen odsouvají. Často se cítíme unavení proto, že je naše tělo dehydrované. Myslete během pracovních povinností i na to, abyste pravidelně popíjeli čistou vodu. Uvidíte, že se díky ní budete na konci dne cítit mnohem svěžejší.

Dostatečně spěte

Jestliže si večer dopřáváte sklenku alkoholu, abyste rychleji usnuli, rozhodně si v dlouhodobém boji s únavou nepomáháte. Už po malém množství alkoholu je totiž spánek méně kvalitní než bez něj. Pokuste se usínat ve stejný čas a zkuste spát aspoň 7 – 8 hodin denně. Pokud se cítíte velmi unaveni přes den a máte možnost na chvíli si zdřímnout, vězte, že už pouhých 20 minut spánku vás dokáže řádně vzpružit.

Hýbejte se a choďte na čerstvý vzduch

I když se vám kvůli únavě chce raději ležet před televizí, zkuste se donutit jít aspoň na krátkou procházku nebo se projeďte na kole. Pokud máte málo času, zkuste ujít pěšky část cesty do práce. Pravidelná fyzická aktivita prospívá nejen fyzickému, ale i psychickému zdraví a i když to zní paradoxně, v dlouhodobém horizontu se díky ní budete cítit méně unavení.

Doporučujeme


kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.