Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky5 jednoduchých tipů, jak bojovat s únavou
5-jednoduchych-tipu-jak-bojovat-s-unavou.jpg

5 jednoduchých tipů, jak bojovat s únavou

Zveřejněno: 24.08.2015

Po návratu z dovolené bychom se sice měli cítit odpočinutí, ale obvykle náš elán během pár dní vyprchá. Po náročné cestě domů jsme možná někdy ještě unavenější, než když jsme odjížděli. V práci se pak proléváme kávou, mlsáme sladkosti, večer padneme před televizi a o víkendu si přispíme. Tyhle metody nás ale v boji s únavou spíš brzdí. Co tedy funguje? 

Po návratu z dovolené bychom se sice měli cítit odpočinutí, ale obvykle náš elán během pár dní vyprchá. Po náročné cestě domů jsme možná někdy ještě unavenější, než když jsme odjížděli. V práci se pak proléváme kávou, mlsáme sladkosti, večer padneme před televizi a o víkendu si přispíme. Tyhle metody nás ale v boji s únavou spíš brzdí. Co tedy funguje?

Jezte menší porce a častěji

Na zpracování velkého množství kalorické potravy spotřebuje tělo mnoho energie. Proto se po vydatném obědě cítíme ještě unavenější, než před ním. Zkuste jíst menší porce a místo nárazového přejídání se najezte aspoň pětkrát denně.

Nedobíjejte si baterky sladkostmi

Potraviny s vysokým glykemickým indexem (sladké pečivo, cukrovinky atd.) sice tělu poskytnou rychlý zdroj energie, ale jen na velice omezenou dobu. Pro odstranění pocitu dlouhodobé únavy je lepší jíst potraviny, které hladinu krevního cukru nevystřelí tak rychle nahoru. Dejte si třeba čerstvé ovoce, ořechy a semínka nebo celozrnné pečivo se sýrem či vejcem natvrdo.

Pijte

Když jsme unavení, obvykle si dáme kávu nebo energetický nápoj. To jsou opět krátkodobá řešení, která problém s únavou jen odsouvají. Často se cítíme unavení proto, že je naše tělo dehydrované. Myslete během pracovních povinností i na to, abyste pravidelně popíjeli čistou vodu. Uvidíte, že se díky ní budete na konci dne cítit mnohem svěžejší.

Dostatečně spěte

Jestliže si večer dopřáváte sklenku alkoholu, abyste rychleji usnuli, rozhodně si v dlouhodobém boji s únavou nepomáháte. Už po malém množství alkoholu je totiž spánek méně kvalitní než bez něj. Pokuste se usínat ve stejný čas a zkuste spát aspoň 7 – 8 hodin denně. Pokud se cítíte velmi unaveni přes den a máte možnost na chvíli si zdřímnout, vězte, že už pouhých 20 minut spánku vás dokáže řádně vzpružit.

Hýbejte se a choďte na čerstvý vzduch

I když se vám kvůli únavě chce raději ležet před televizí, zkuste se donutit jít aspoň na krátkou procházku nebo se projeďte na kole. Pokud máte málo času, zkuste ujít pěšky část cesty do práce. Pravidelná fyzická aktivita prospívá nejen fyzickému, ale i psychickému zdraví a i když to zní paradoxně, v dlouhodobém horizontu se díky ní budete cítit méně unavení.

Doporučujeme


co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.