Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky4 zásady, které byste měli dodržovat, když nosíte kontaktní čočky
4-zasady-ktere-byste-meli-dodrzovat-kdyz-nosite-kontaktni-cocky.jpg

4 zásady, které byste měli dodržovat, když nosíte kontaktní čočky

Zveřejněno: 02.06.2014

Během letních dovolených a prázdnin stoupá počet uživatelů kontaktních čoček. Sáhnou po nich často i ti, kteří jinak v práci nebo ve škole nosí raději brýle. Plavání, potápění, plážový volejbal – to je jen zlomek letních aktivit, při kterých se brýlí obvykle vzdáme ve prospěch kontaktních čoček. Víte ale, jak se o kontaktní čočky správně starat, aby se vám jejich nošení nevymstilo? 

Za to, že dnes mohou lidé běžně používat měkké kontaktní čočky, vděčí svět českému vědci a geniálnímu chemikovi Otto Wichterlemu. S výzkumem výroby gelových čoček začínal doma ve svém volném čase a k pokusné výrobě funkčních čoček tehdy používal vlastnoručně sestavenou aparaturu, kterou si vyrobil z dětské stavebnice Merkur. Řada lidí, kteří dnes čočky denně nosí, ani neví, v jak primitivních podmínkách tenhle převratný vynález vznikal. I když dnešní kontaktní čočky už jsou uživatelsky příjemnější než ty Wichterleho z počátku 60. let, pořád platí, že je třeba se o ně řádně starat. Co bychom tedy jako uživatelé čoček měli určitě dodržovat?

Nenoste čočky déle, než je doporučeno výrobcem

I když vám připadá, že byste třeba měsíční čočky mohli nosit déle než 30 dní, odborníci před tímto postupem varují. Může se vám sice zdát, že čočky jsou zcela neporušené a funkční, ale není to tak. Po čase se uvnitř starší gelové čočky mohou začít množit bakterie, které si spolu s ní denně vkládáte do oka a zaděláváte si tak na vážný problém.

Nespěte v kontaktních čočkách

 Dnes už sice existuje několik typů kontaktních čoček, ve kterých se dá přespat, většina je ale určena pouze pro denní nošení. Pokud nosíte čočky přes den a pak v nich ještě jdete spát, podstupujete vyšší riziko infekce. Když čočky po celém dni vyndáte z očí a uložíte je do speciálního dezinfekčního roztoku, ráno si je nasadíte do oka o dost čistší a zbavené bakterií. Nepodceňujte zdánlivě marginální zdravotní obtíže Pokud pociťujete při nasazení čoček byť jen minimální diskomfort – pálení, svědění, štípání, zčervenání atd. – nepokoušejte se tento pocit “rozchodit” a zkusit ho překonat s nasazenými čočkami. Tím si jen přivodíte další potíže. Pokud problém přetrvá i poté, co budete 24 hodin bez čoček, vyhledejte očního lékaře.

Čočky vždy ukládejte do pouzdra s dezinfekčním rozotkem

Roztok v pouzdru měňte při každém ukládání čoček. Rozhodně nepoužívejte jeden a týž roztok v pouzdře víckrát, i když se vám může zdát na pohled čistý. Bakterie okem rozhodně neuvidíte. Nikdy čočky neukládejte jen do obyčejné vody a pokud vám přes den čočka vypadne z oka, rozhodně pro její navlhčení nepoužívejte vlastní sliny! Pokud se chystáte na celodenní výlet, vyplatí se vám vzít si s sebou malou lahvičku s dezinfekčním roztokem. 

Doporučujeme


bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.