Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky4 tipy, jak udržet mozek co nejdéle zdravý a funkční
4-tipy-jak-udrzet-mozek-co-nejdele-zdravy-a-funkcni.jpg

4 tipy, jak udržet mozek co nejdéle zdravý a funkční

Zveřejněno: 29.07.2015

Napadlo vás někdy, že o mozek je potřeba se starat? Zřejmě moc dobře víte, že byste měli pravidelně cvičit, abyste si udrželi optimální hmotnost a zdravé srdce. Víte ale, že i mozek potřebuje pravidelné cvičení a soustavnou péči, aby zůstal zdravý? Přečtěte si pár tipů, jak na to. 

Napadlo vás někdy, že o mozek je potřeba se starat? Zřejmě moc dobře víte, že byste měli pravidelně cvičit, abyste si udrželi optimální hmotnost a zdravé srdce. Víte ale, že i mozek potřebuje pravidelné cvičení a soustavnou péči, aby zůstal zdravý? Přečtěte si pár tipů, jak na to.

Hýbejte se

Nedostatek pohybu patří mezi rizikové faktory rozvoje Alzheimerovy choroby. Pokud budete pravidelně jezdit na kole, plavat, běhat, chodit na pěší túry nebo zkrátka dělat jakoukoliv fyzickou aktivitu, která vás baví, dopřejete si nejlepší prevenci před tímto neurodegenerativním onemocněním.

Namáhejte si hlavu

Luštěte křížovky, učte se cizí jazyky, vzdělávejte se, věnujte se sudoku, naučte se hrát šachy nebo začněte malovat obrazy. Pokud si budete každý den aspoň chvíli lámat hlavu nějakým novým úkolem, snižujete riziko rozvoje stařecké demence.

Dopřejte si dostatek spánku

Dlouhodobý nedostatek spánku má špatný vliv na celý organismus. Například snižuje obranyschopnost, je spojován s přibíráním na váze a taky se zvyšováním krevního tlaku. Negativně působí i na mozek. Bez dostatečného množství spánku totiž nedokáže správně regenerovat. Některé studie naznačují, že dlouhodobý nedostatek spánku může napomáhat propuknutí Alzheimerovy choroby.

Dobře svůj mozek krmte

A tím nemyslíme jenom zajímavými informacemi, ale hlavně kvalitní stravou. Pro zachování zdravého a funkčního mozku je důležité jíst potraviny bohaté na antioxidanty, které mozkové buňky chrání před předčasným stárnutím. Dopřávejte si v hojném množství listovou zeleninu, brokolici, luštěniny, bobulovité ovoce, česnek, zelený čaj a rajčata. Naopak omezte konzumaci smažených potravin a uzenin. 

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.
jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.