Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky4 tipy, jak udržet mozek co nejdéle zdravý a funkční
4-tipy-jak-udrzet-mozek-co-nejdele-zdravy-a-funkcni.jpg

4 tipy, jak udržet mozek co nejdéle zdravý a funkční

Zveřejněno: 29.07.2015

Napadlo vás někdy, že o mozek je potřeba se starat? Zřejmě moc dobře víte, že byste měli pravidelně cvičit, abyste si udrželi optimální hmotnost a zdravé srdce. Víte ale, že i mozek potřebuje pravidelné cvičení a soustavnou péči, aby zůstal zdravý? Přečtěte si pár tipů, jak na to. 

Napadlo vás někdy, že o mozek je potřeba se starat? Zřejmě moc dobře víte, že byste měli pravidelně cvičit, abyste si udrželi optimální hmotnost a zdravé srdce. Víte ale, že i mozek potřebuje pravidelné cvičení a soustavnou péči, aby zůstal zdravý? Přečtěte si pár tipů, jak na to.

Hýbejte se

Nedostatek pohybu patří mezi rizikové faktory rozvoje Alzheimerovy choroby. Pokud budete pravidelně jezdit na kole, plavat, běhat, chodit na pěší túry nebo zkrátka dělat jakoukoliv fyzickou aktivitu, která vás baví, dopřejete si nejlepší prevenci před tímto neurodegenerativním onemocněním.

Namáhejte si hlavu

Luštěte křížovky, učte se cizí jazyky, vzdělávejte se, věnujte se sudoku, naučte se hrát šachy nebo začněte malovat obrazy. Pokud si budete každý den aspoň chvíli lámat hlavu nějakým novým úkolem, snižujete riziko rozvoje stařecké demence.

Dopřejte si dostatek spánku

Dlouhodobý nedostatek spánku má špatný vliv na celý organismus. Například snižuje obranyschopnost, je spojován s přibíráním na váze a taky se zvyšováním krevního tlaku. Negativně působí i na mozek. Bez dostatečného množství spánku totiž nedokáže správně regenerovat. Některé studie naznačují, že dlouhodobý nedostatek spánku může napomáhat propuknutí Alzheimerovy choroby.

Dobře svůj mozek krmte

A tím nemyslíme jenom zajímavými informacemi, ale hlavně kvalitní stravou. Pro zachování zdravého a funkčního mozku je důležité jíst potraviny bohaté na antioxidanty, které mozkové buňky chrání před předčasným stárnutím. Dopřávejte si v hojném množství listovou zeleninu, brokolici, luštěniny, bobulovité ovoce, česnek, zelený čaj a rajčata. Naopak omezte konzumaci smažených potravin a uzenin. 

Doporučujeme


co-vsechno-lze-zjistit-z-vysetreni-krve.jpg

Co všechno lze zjistit z vyšetření krve

05.04.2019Fungují vaše ledviny a játra správně? Máte v pořádku imunitu či zdravou hladinu cukrů a tuků v krvi? To vše se dozvíte z krevního rozboru. Výsledky mohou poukázat také na nedostatek vitamínů či minerálů v těle nebo upozornit na probíhající infekci. Kromě toho odhalí i závažné nemoci, které zajím mohou probíhat bez viditelných příznaků, nebo potenciální riziko dědičných chorob.
pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.