Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky4 tipy, jak udržet mozek co nejdéle zdravý a funkční
4-tipy-jak-udrzet-mozek-co-nejdele-zdravy-a-funkcni.jpg

4 tipy, jak udržet mozek co nejdéle zdravý a funkční

Zveřejněno: 29.07.2015

Napadlo vás někdy, že o mozek je potřeba se starat? Zřejmě moc dobře víte, že byste měli pravidelně cvičit, abyste si udrželi optimální hmotnost a zdravé srdce. Víte ale, že i mozek potřebuje pravidelné cvičení a soustavnou péči, aby zůstal zdravý? Přečtěte si pár tipů, jak na to. 

Napadlo vás někdy, že o mozek je potřeba se starat? Zřejmě moc dobře víte, že byste měli pravidelně cvičit, abyste si udrželi optimální hmotnost a zdravé srdce. Víte ale, že i mozek potřebuje pravidelné cvičení a soustavnou péči, aby zůstal zdravý? Přečtěte si pár tipů, jak na to.

Hýbejte se

Nedostatek pohybu patří mezi rizikové faktory rozvoje Alzheimerovy choroby. Pokud budete pravidelně jezdit na kole, plavat, běhat, chodit na pěší túry nebo zkrátka dělat jakoukoliv fyzickou aktivitu, která vás baví, dopřejete si nejlepší prevenci před tímto neurodegenerativním onemocněním.

Namáhejte si hlavu

Luštěte křížovky, učte se cizí jazyky, vzdělávejte se, věnujte se sudoku, naučte se hrát šachy nebo začněte malovat obrazy. Pokud si budete každý den aspoň chvíli lámat hlavu nějakým novým úkolem, snižujete riziko rozvoje stařecké demence.

Dopřejte si dostatek spánku

Dlouhodobý nedostatek spánku má špatný vliv na celý organismus. Například snižuje obranyschopnost, je spojován s přibíráním na váze a taky se zvyšováním krevního tlaku. Negativně působí i na mozek. Bez dostatečného množství spánku totiž nedokáže správně regenerovat. Některé studie naznačují, že dlouhodobý nedostatek spánku může napomáhat propuknutí Alzheimerovy choroby.

Dobře svůj mozek krmte

A tím nemyslíme jenom zajímavými informacemi, ale hlavně kvalitní stravou. Pro zachování zdravého a funkčního mozku je důležité jíst potraviny bohaté na antioxidanty, které mozkové buňky chrání před předčasným stárnutím. Dopřávejte si v hojném množství listovou zeleninu, brokolici, luštěniny, bobulovité ovoce, česnek, zelený čaj a rajčata. Naopak omezte konzumaci smažených potravin a uzenin. 

Doporučujeme


nevite-ktere-pylove-alergeny-vas-trapi-zajdete-si-na-krevni-test.jpg

Nevíte, které pylové alergeny vás trápí? Zajděte si na krevní test.

03.06.2019Rok se s rokem sešel a opět tu máme bujaré jarní období. S probouzením přírody se vzduchem začíná šířit také velké množství alergenů, které dle údajů České společnosti alergologie a klinické imunologie negativně ovlivňuje zdraví až 2,5 milionu Čechů. Nejpočetnější skupina alergiků je citlivá na pyly trav a břízy, kterých je ovzduší plné v období od března do května. Trpíte-li na jaře častým kýcháním, rýmou, bolestmi hlavy či svěděním očí, pravděpodobně máte alergii na některé z pylů.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.
nadmerne-padani-vlasu-se-da-resit-vcasnou-lecbou.jpg

Nadměrné padání vlasů se dá řešit včasnou léčbou

03.06.2019Padání vlasů je přirozenou součástí výměny vlasového porostu. Zdravému člověku běžně vypadne 50 až 80 vlasů za den. O nadměrném padání vlasů zvaném alopecie hovoříme v případě denního úbytku vyššího než 100 vlasů. Vlasy mohou řídnout a vypadávat rovnoměrně po celé hlavě, nebo zanechávat viditelné, jasně ohraničené lysinky. Oba typy nadměrného padání vlasů postihují muže i ženy a mohou být dědičné, přirozeně doprovázet stárnutí, ale také poukazovat na hormonální nerovnováhu nebo infekční či autoimunitní onemocnění. V případě zaznamenání většího úbytku vlasů je na místě navštívit praktického nebo kožního lékaře, který pomůže stanovit příčinu a určí vhodnou léčbu.