Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky4 druhy semínek pro lepší zdraví
4-druhy-seminek-pro-lepsi-zdravi.jpg

4 druhy semínek pro lepší zdraví

Zveřejněno: 04.08.2014

Omega3-mastné kyseliny, minerály a řada vitamínů – věděli jste, že už dvě lžíce semínek denně vám mohou citelně zlepšit zdraví? Která semínka jsou pro nás zdravotně nejpřínosnější a jak velké množství bychom jich měli každý den zkonzumovat? 

 Chia semínka

Chia semena původně pochází z Latinské Ameriky a údajně kdysi tvořila důležitou součást jídelníčku bájných Aztéků. U nás se v obchodech se zdravou výživou objevila drobná semínka šalvěje hispánské teprve nedávno, jejich obliba ale rapidně vzrůstá. Důvod? Chia semínka jsou bohatá na kvalitní proteiny a sacharidy – dodají vám proto množství energie, což ocení zejména sportovci a fyzicky aktivní lidé. Kromě toho obsahují velké množství Omega3-mastných kyselin, které jsou důležité pro správnou funkci kardiovaskulárního systému. Drobná semínka navíc mají nezvykle vysoký podíl fosforu, manganu, železa a vápníku. Doporučená denní dávka jsou cca dvě polévkové lžíce.

Dýňová semínka

Dýňová semena jsou známa především díky vysokému obsahu zinku. Ten mj. pomáhá při ekzémech a akné. Pokud tedy trpíte problémy s pletí, měli byste dýňová semínka zařadit do svého jídelníčku. Zinek má navíc pozitivní vliv i na naši trávicí soustavu. Dýňová semínka tak mohou pomoci také lidem, kteří trpí nemocemi žaludku nebo střev. Cca 60 gramů dýňových semínek pokryje víc než polovinu doporučené denní dávky zinku a polovinu doporučené denní dávky hořčíku.

Lněná semínka

Stejně jako chia semínka jsou i semena lnu setého bohatá na Omega3-mastné kyseliny. Kromě těchto kyselin obsahují lněná semínka velkou koncentraci fytoestrogenů lignanů. Lignany jsou v některých výzkumech dávány do souvislosti s prevencí rakoviny. Důležité je mít na paměti, že celá lněná semínka jsou pro člověka nestravitelná, a proto je nutné je řádně rozkousat nebo nadrtit. Doporučená denní dávka jsou cca dvě polévkové lžíce.

Slunečnicová semínka

Semena slunečnic jsou obzvlášť vydatným zdrojem vitamínu E, který v lidském organismu slouží jako důležitý antioxidant. Cca 60 gramů slunečnicových semínek pokryje naši denní spotřebu tohoto vitamínu. Navíc slunečnicová semínka obsahují také větší množství vitamínu B1, který je klíčový pro správné fungování nervového systému. Pokud se tedy cítíte nervózní, ve stresu a špatně spíte, mohla by vám pravidelná konzumace slunečnicových semínek pomoci. Ze zdravotního hlediska je lepší jíst tato semínka sušená než pražená. Pražením totiž semínka částečně ztrácí své zdravotní benefity. 

Doporučujeme


nakaza-tetanem-hrozi-i-dnes-overte-si-stav-protilatek.jpg

Nákaza tetanem hrozí i dnes. Ověřte si stav protilátek

03.06.2019Každý rok onemocní ve světě tetanem milion lidí. Jak vyplývá z údajů Světové zdravotnické organizace, i přes nejlepší možnou lékařskou péči polovina infikovaných nákaze podlehne. Od roku 1958, kdy bylo v České republice zavedeno pravidelné očkování proti tomuto onemocnění, u nás případy nákazy téměř vymizely. Bakterie způsobující tuto infekci jsou však v přírodě stále přítomné a onemocnění tetanem se v tuzemsku dosud ojediněle objevuje. Může za to především nedodržování pravidelných termínů přeočkování, které jsou pro ochranu před nemocí velmi významné. Díky nim je v organismu vytvořena potřebná hladina specifických protilátek. Pokud si nepamatujete, kdy jste se naposledy nechali přeočkovat, a nevíte, zdali jste proti tetanu stále chráněni, zajděte si na krevní test.
cerven-a-jeho-alergeny-dreviny-ustupuji-travy-a-byliny-buji.jpg

Červen a jeho alergeny. Dřeviny ustupují, trávy a byliny bují

11.06.2019Vrchol pylové sezóny je tady. Lidé alergičtí na dřeviny mají pomalu vyhráno, stromů už kvete jen malá hrstka. Ti, kteří jsou citliví na trávy, si ale zatím neodpočinou. Ještě hůř na tom mohou být osoby alergické na byliny, období jejich největšího rozpuku teprve začíná. Aby si alergici zbytečně nekazili začátek léta častým kýcháním a dalšími potížemi spojenými s alergiemi, měli by se problematickým rostlinám co nejméně vystavovat. Lidem, kteří netuší, na co přesně jsou alergičtí, pomůže krevní test.
nevite-ktere-pylove-alergeny-vas-trapi-zajdete-si-na-krevni-test.jpg

Nevíte, které pylové alergeny vás trápí? Zajděte si na krevní test.

03.06.2019Rok se s rokem sešel a opět tu máme bujaré jarní období. S probouzením přírody se vzduchem začíná šířit také velké množství alergenů, které dle údajů České společnosti alergologie a klinické imunologie negativně ovlivňuje zdraví až 2,5 milionu Čechů. Nejpočetnější skupina alergiků je citlivá na pyly trav a břízy, kterých je ovzduší plné v období od března do května. Trpíte-li na jaře častým kýcháním, rýmou, bolestmi hlavy či svěděním očí, pravděpodobně máte alergii na některé z pylů.