Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánky4 druhy semínek pro lepší zdraví
4-druhy-seminek-pro-lepsi-zdravi.jpg

4 druhy semínek pro lepší zdraví

Zveřejněno: 04.08.2014

Omega3-mastné kyseliny, minerály a řada vitamínů – věděli jste, že už dvě lžíce semínek denně vám mohou citelně zlepšit zdraví? Která semínka jsou pro nás zdravotně nejpřínosnější a jak velké množství bychom jich měli každý den zkonzumovat? 

 Chia semínka

Chia semena původně pochází z Latinské Ameriky a údajně kdysi tvořila důležitou součást jídelníčku bájných Aztéků. U nás se v obchodech se zdravou výživou objevila drobná semínka šalvěje hispánské teprve nedávno, jejich obliba ale rapidně vzrůstá. Důvod? Chia semínka jsou bohatá na kvalitní proteiny a sacharidy – dodají vám proto množství energie, což ocení zejména sportovci a fyzicky aktivní lidé. Kromě toho obsahují velké množství Omega3-mastných kyselin, které jsou důležité pro správnou funkci kardiovaskulárního systému. Drobná semínka navíc mají nezvykle vysoký podíl fosforu, manganu, železa a vápníku. Doporučená denní dávka jsou cca dvě polévkové lžíce.

Dýňová semínka

Dýňová semena jsou známa především díky vysokému obsahu zinku. Ten mj. pomáhá při ekzémech a akné. Pokud tedy trpíte problémy s pletí, měli byste dýňová semínka zařadit do svého jídelníčku. Zinek má navíc pozitivní vliv i na naši trávicí soustavu. Dýňová semínka tak mohou pomoci také lidem, kteří trpí nemocemi žaludku nebo střev. Cca 60 gramů dýňových semínek pokryje víc než polovinu doporučené denní dávky zinku a polovinu doporučené denní dávky hořčíku.

Lněná semínka

Stejně jako chia semínka jsou i semena lnu setého bohatá na Omega3-mastné kyseliny. Kromě těchto kyselin obsahují lněná semínka velkou koncentraci fytoestrogenů lignanů. Lignany jsou v některých výzkumech dávány do souvislosti s prevencí rakoviny. Důležité je mít na paměti, že celá lněná semínka jsou pro člověka nestravitelná, a proto je nutné je řádně rozkousat nebo nadrtit. Doporučená denní dávka jsou cca dvě polévkové lžíce.

Slunečnicová semínka

Semena slunečnic jsou obzvlášť vydatným zdrojem vitamínu E, který v lidském organismu slouží jako důležitý antioxidant. Cca 60 gramů slunečnicových semínek pokryje naši denní spotřebu tohoto vitamínu. Navíc slunečnicová semínka obsahují také větší množství vitamínu B1, který je klíčový pro správné fungování nervového systému. Pokud se tedy cítíte nervózní, ve stresu a špatně spíte, mohla by vám pravidelná konzumace slunečnicových semínek pomoci. Ze zdravotního hlediska je lepší jíst tato semínka sušená než pražená. Pražením totiž semínka částečně ztrácí své zdravotní benefity. 

Doporučujeme


jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.